Utrolig Spelunky-spiller klarer spøgelset

Det er vist ikke nok at lave et solo eggplant run

Den legendariske videostreamer Bananasaurus Rex har atter engang gjort det, man troede umuligt i Spelunky: han har dræbt spøgelset. (Advarsel: enkelte spoilere i artiklen.)

Spelunky (PSVita) - Anmeldelse

Spelunky (PSVita) - Anmeldelse

Advarsel: Ekstrem, ustyrlig, latterligt vanedannede masochisme forude

Jeg kunne trække spændingen. Måske med den klassiske "dette spil ligner umiddelbart bare dit og dat, men i virkeligheden er det..." Eller hvad med en gang "man skal ikke skue hunden på hårene"? En klassiker! Jeg ville dog formentlig ikke narre særlig mange, for Spelunky er jo et mesterværk, og enhver gamer, der er bare det mindste interesseret i platformere, roguelikes og bare gameplay generelt, bør have stiftet bekendtskab med det. Har man ikke gjort det, er der dog snart ikke mange undskyldninger tilbage, for nu kan du ikke bare spille Spelunky på din Xbox 360, men også på PS3, PS Vita og PC (i den opdaterede version). Men hvor fungerer det så bedst?

Xbox, PC, PS3... Det kommer ud på ét, spillet fungerer lige godt på alle platforme, især efter opdateringen af PC-versionen. Men på PS Vita, som vi har testet her, bliver det uhyggeligt. Spelunky er i forvejen et djælvelsk vanedannende spil, og muligheden for at have det med i lommen overalt er bare unfair hold for de store konsoller. Dertil kommer, at spillets charmerende retrografik gør sig meget bedre på den lille skærm end på det store lærred. Derek Yu, aka. Mossmouth, har formået at skabe den gameplaymæssige ækvivalent af meth, for du taber al fornemmelse af tid og sted, og før du ved af det er du kørt for langt med bussen og ender ved den mørkeste endestation langt efter lukketid, ildelugtende og for længst fyret fra dit job for ikke at møde op i en uge. Ja, så slemt er det. Dette er nok i virkeligheden mere en advarsel end en anmeldelse, men vi anbefaler selvfølgelig alle at vælge dette hit frem for methpiben, uanset hvor stort et indtryk Breaking Bad måtte have gjort.

Skulle du stadig sidde som et stort spørgsmålstegn, må vi hellere starte helt forfra. I Spelunky spiller du en lille mand, som skal udforske nogle huler, der er fulde med skatte, monstre og masser af overraskelser. Det hele foregår i klassisk 2D-perspektiv i bedste Super Mario-stil, og du kan hoppe på de fleste af fjenderne for at tage livet af dem. Ud over det har du en lille Indiana Jones-pisk, en entrehage med snor i, som du kan klatre med, og en lille håndfuld bomber til at blæse dig vej gennem forhindringer og store fjender med. Du kan også løbe ved at holde en knap nede, men så er vi også ved at nå til grænsen af din formåen. Det er meget simpelt og meget let at komme i gang med, og hvis du bare er en lille smule bekendt med computerspil, vil du formentlig føle dig meget sikker allerede efter et par minutter. Men så dør du. Og så dør du igen. Og igen og igen og igen. Og hver eneste gang ryger du helt tilbage til start, som det altid er tilfælde i roguelikes, som for de uindviede er navnet på denne genre. Med andre ord: Spelunky er svært. Rigtig svært.

Læs mere...

Spelunky Preview

Spelunky Preview

Et spil om historier pakket ind i retroglad pixelgrafik.

Spelunky er et spil om historier. Store historier, der kan vare flere timer, 5 sekunders anekdoter og alt hvad, der måtte findes ind imellem. Spelunky er ikke defineret af en bestemt slags. I stedet, efter flere timers spillen og restarts, flyder fortællingerne sammen, og ud af dine fejltrin og triumfer træder en episk fortælling frem.

Det er slet ikke dårligt for en roguelike platformer med en rødnæset helt. Spelunky blev i 2008 udgivet til PC, og denne XBLA remake er den ægte vare: Både grafik og lyd har fået en opfriskning, der er tilføjet nye objekter og zoner, og spillet har bibeholdt originalens geniale hang til uheld og katastrofer.

De nye visuals er flotte. Som med enhver update til en klassiker er der dem, der vil sværge blindt til originalens pixelerede charme, men den nye håndtegnede grafik er flot og farverig, og holder sig lige nøjagtig nok tro mod originalens sprites.

Læs mere...