The Last Guardian

Smukt. Bjergtagende. Fyldt med følelse. Og i besiddelse af et virkelig irriterende kamera og styring.

Key events

The Last Guardian anmeldelse

The Last Guardian anmeldelse

Bliver dit julegaveønske en katteørn fra The Last Guardian?

For mange år siden så jeg et simpelt billede, et billede af en brønd med en stor rusten kæde. Dette billede var nok til, at jeg blev forelsket. Jeg vidste nemlig, at det var begyndelsen til et specielt spil, et ny spil fra udvikleren bag to af mine favoritspil på Playstation 2: ICO og Shadow of the Colossus. Spillet var planlagt til at udkomme til Playstation 3, og det så fantastisk flot ud. Desværre endte spillet i udviklingshelvede og der skulle gå 9 år, før at spillet endelig udkom. Det er svært at forklare følelsen, da jeg endelig sad med The Last Guardian på min Playstation 4. Et spil som jeg havde set frem til i så mange år, og endelig kunne jeg spille det tredje spil fra en af mine favoritudviklere.

The Last Guardian begynder med en lille dreng, der vågner i en mørk grotte. Han har ingen ide, om hvordan han er endt her. Sammen med drengen er der et stort sovende monster, men ingen vej ud af denne grotte. Du overtager styringen af drengen med det samme, ogkan udforske grotten og nærme dig det sovende dyr. Desværre er det store bæst ikke venlig stemt, for så snart man nærmer sig dyret, så sparker det ud efter drengen. En fortællerstemme fortalte mig, at det virkede som om dyret var sulten, så jeg måtte hellere lede efter noget mad til det. Det eneste som jeg kunne finde var nogle lysende tønder, som var omsværmet af hvide sommerfugle, og minsandten om det ikke var præcis det som bæstet var sulten efter. Jeg fodrede den med et par stykker, hvilket resulterede i en smule ro hos det store dyr, som jeg nu kunne nærme mig, og jeg opdagede, at der sad nogle spyd fast i dens krop. Selvfølgelig fjernede jeg disse spyd, hvorefter jeg aede bæstet indtil det rejste sig op. Bæstet fulgte efter mig, men det var lænket fast til en stor rusten kæde. Med lidt flere tastetryk på mit joypad, fik jeg løsnet bæstet, herefter blev han fodret med lidt flere lysende tønder, hvilket var begyndelsen til et mærkeligt venskab mellem dreng og dyr.

Det var en fantastisk fed fornemmelse, bæstet fulgte efter mig og jeg kunne endda råbe det til mig. Det mindede mig en smule om min lidt dumme hund Molly. Det her bæst reagerer dog bedst på navnet Toriko, et navn som jeg er sikker på min hund ikke vil lystre på. Jo længere man kommer i spillet, jo stærkere bliver båndet mellem drengen og Toriko, hvilket også betyder at bæstet lystrer flere kommandoer fra drengen. Sjovt nok er det ikke kun drengen og Toriko som endte med at skabe et bånd, jeg endte nemlig også med at have et positivt forhold til det store bæst, lidt ligesom forholdet til min hund Molly. Det er noget som jeg aldrig har oplevet i et computerspil før, aldrig har jeg følt et bånd til en virtuel figur på den her måde. Det skyldes mest af alt programmeringen af Toriko. Sjældent har jeg set et så fantastisk animeret dyr: det føles virkelig som om det er et levende væsen man interagerer med i The Last Guardian. Det er imponerende at se, hvordan det store væsen bevæger sig rundt og hvordan det formidler en masse følelser til spilleren igennem sin opførsel.

Læs mere...

The Last Guardian forsinket. Igen.

Denne gang er det et par uger mere, du skal vente...

Du troede, at efter at Sony slog udgivelsesdatoen den 25. oktober fast med syvtommers søm på årets E3-messe, at det var en dato, der ville holde. Til trods for at The Last Guardian er blevet forsinket flere gange, end vi lige vil linke til her.

Mytisk PlayStation 3-spil fortsat under udvikling

...men hvornår vi får det at se, ved ingen

Det efterhånden mytiske PlayStation 3-spil The Last Guardian er fortsat under udvikling, det bekræfter chef for Sony Worldwide Studios Shuhei Yoshida i et interview med vores søstersite Gamesindustry.biz.

The Last Guardian er stadig på vej

Det enormt forsinkede ICO-projekt er stadig på tegnebrættet

Det næste spil fra japanske Team ICO, The Last Guardian, er fortsat meget forsinket og med en usikkr tidshorisont foran os. Alligevel får vi nu at vide, at det før eller siden vil dukke op på spilbutikkernes hylder. Det forsikrer spillets designer, Fumito Ueda, der instruerer og leder udviklingen af spillet via Team ICO. Du kan læse meddelelsen til udviklerens fans på Udeas egen hjemmeside.

FeatureE3 2012: Dem, der brændte os af

Visse højtprofilerede spil var slet ikke til stede til E3. Hvilke, og bør vi være bekymrede?

E3 er synonym med hype, og mens vi hyggede os en del med Beyond, Watch Dogs og Need for Speed: Most Wanted, var det let at glemme, at visse projekter let kan ryge på pause, blive aflyst eller helt tiet ihjel i tiden efter E3-messen. I løbet af den seneste uge er der blevet udsendt 478 videoer af forskellige spil, og midt mellem de store titler er der en række navne, som helt tydeligt mangler.

Last Guardian-producer kvitter jobbet

Kun en uge efter at Team ICO-chef Fumito Ueda også sagde op.

Det går ikke alt for godt for The Last Guardian for tiden. Kun en uge efter at lederen af udviklerteamet Team ICO, sagde sit job op, har også spillets executive producer, Yoshifusa Hayama, søgt grønnere græsgange.

Sony forsikrer om Last Guardian-fremgang

ICO knokler i baggrunden.

Team Icos åndelige fortsættelse til ICO og Shadow of the Colossus, The Last Guardian, er godt på vej og oplever stadig fremgang, selvom en opdateret fremvisning af spillet ikke har fundet sted i lang tid.

The Last Guardian nøler sig frem

Sony er ligeså frustreret som dig.

Team ICOs næste titel og åndelige efterfølger til Shadow of the Colossus, The Last Guardian, tager langt mere tid om at tage form end Sony er tilfreds med.

20+ trailere fra Tokyo Game Show

20+ trailere fra Tokyo Game Show

Capcom! Konami! MM! Squenix.

Tokyo Game Show 2010 er i gang, og mens den egentlige dækning af det årlige show i Japans hovedstad lader vente lidt på sig fra vores side, har vi imidlertid publiceret de første 20 film fra nogle af de mest fremtrædende spil indtil videre.

Blandt andet er et nyt Devil May Cry blevet afsløret, Asura's Wrath ser galt ud, der er mere Yakuza på vej, og der er også endelig nye glimt fra The Last Guardian. Men der er selvfølgelig mere.

OBS: Langt de fleste af filmene vil som sædvanlig kunne afspilles i 720p HD via vælgeren under afspilleren.

Læs mere...