Dragon Age: Origins

Spotlight

Key events

Dragon Age får Leliana’s Song DLC

Tilbageblik udkommer den 6. juli.

BioWare har netop afsløret nyt DLC til sit rollespil Dragon Age: Origins. Det går under navnet Leliana’s Song og udkommer d. 6. juli til en pris på 7 dollars, svarende til godt to tyvere.

Project ten dollar forsvares

EA: Vi forringer ikke spillenes værdi.

Electronic Arts’ britiske General Manager, Keith Ramsdale, har hævdet, at ’Project Ten Dollar’ handler om at øge værdien af EA spil, og er ikke et forsøg på at forstyrre salget af brugte spil eller den ulovlige download af spil.

Baldur's Gate 2 til live via Dragon Age

Klassikeren genskabes med ny spilmotor.

I det nyligt podcast (ved 49:19) om Dragon Age, taler en gruppe kaldet BGR (Baldur's Gate Redux) om deres igangværende projekt om at genskabe Baldur's Gate 2 via den tekniske platform bag Dragon Age: Origins.

Nyt Mass Effect i starten af 2011

DLC? Udvidelse? Mass Effect 3?

Bioware er efterhånden ved at blive kendt for deres ganske imponerende evne til at producere nye titler indenfor et ekstremt presset tidsrum. Se blot hvordan både Dragon Age: Origins og Mass Effect 2 nu er udkommet indenfor mindre end et halvt år – ganske uset i en genre der tager så lang tid at finpudse. Derfor er det måske heller ikke den store overraskelse at EA’s John Schappert ifølge Kotaku har udtalt, at vi kommer til at se mere til Mass Effect-universet allerede i første kvartal af 2011.

Dragon Age: Origins vokser gange to

DLC 1 i dag, første udvidelse til marts.

Bioware har i dag, i bekvem forbindelse med udgivelsen af DLC-pakken Return to Ostagar, bekendtgjort planerne om at udgive den første deciderede udvidelsespakke med indhold til spillet i marts måned.

Spilsalget vil stige i 2010

"Et bedre år i spillenes tegn."

Den noget kontroversielle spåmand Michael Pachter fra amerikanske Wedbush-Morgan spår at 2010 vil vende stærkt tilbage og gøre noget ved de ellers faldende salgstal i 2009.

Dragon Age: Origins

Dragon Age: Origins

Sort magi.

Jeg kan næsten ikke huske sidste gang jeg spillede et spil, hvor jeg ikke gik op i levels. I Forza Motorsport 3 får man XP for hver omgang man tilbagelægger. Borderlands er en forslugen hybrid af hjerneløst skyderi og akkumuleret statistik. Call of Duty har erobret onlineshooter-sfæren med vedvarende udvikling af ens spillerprofil. Selv kanonen i Space Invaders – der er den mest primitive samling pixels i et spil – stiger i level og styrke for hver dræbt fjende. I 2009 er rollespillet overalt.

Men hvor er rollespillet i sin traditionelle form? Genrens største sucesser er det futuristiske, actionmættede Fallout 3 og Mass Effect og onlineveteranen World of Warcraft. I Japan overskygger Monster Hunters underlige sub-genre af håndholdt multiplayer de typiske fantasy-tunge spil, som jo engang var en national besættelse. Og selvom tyske udviklere tappert puster til gløderne med spil som Risen, Sacred og Drakensang, skal vi helt tilbage til Oblivion fra 2006 for at finde det seneste globale og signifikante solo-eventyr i sværdets og trolddommens tegn. Men selv det spil var dårligt nok et traditionelt RPG.

Et lille under er det derfor, at super-udviklerne BioWare’s tilbagevenden til den verden der gjorde dem berømte, har skabt en så intens og hengiven interesse. BioWare har dog ikke lagt sig helt op af Dungeons & Dragons denne gang, men herudover kunne Dragon Age: Origins lige så godt være efterfølgeren til Baldur’s Gate og Neverwinter Nights, og har på det punkt potentialet til at blive en lige så stor klassiker. Spillet har taget over et halvt årti at udvikle, det er episk i sin størrelse, indeholder myriader af loot og en på papiret set enorm historie med et væld af twists. Hvis klassikere blev målt på omfang og brugte arbejdstimer, ville Dragon Age rage tårnhøjt op over konkurrenterne.

Læs mere...

To års DLC planlagt til Dragon Age

Items og expansions. Plus: Byg en figur i dag.

BioWare har afsløret, at de har omfattende planer om, på tværs af alle platforme, at udgive masser af DLC (downloadable content) til Dragon Age: Origins i minimum to år efter spillets udgivelse i næste måned.

Army of Two og Dragon Age får comics

Tegneserier over spil del af EAs nye strategi.

De seneste år er der gået mode i at lave en tegneserie bygget over spillet. Blizzard har gjort det med World of Warcraft. Prototype fik sin egen tegneserie. God of War får sin egen tegneserie.

Dragon Age forklares via bøger

Indvier læseren i Biowares episke verden.

Dragon Age: The Calling bliver navnet på en bog skrevet af manuskriptforfatteren bag Biowares kommende egenkreation Dragon Age: Origins, en spilverden som for første gang i Biowares historik med skabelsen af rollespil i fantasy-regi vil være fri for AD&D-universet The Forgotten Realms.

Dragon Age: Origins

Dragende tæt på PC- og konsolversionen.

Der skal mange komponenter til at skabe et godt spil. Nogle af hovedingredienserne kan være ubetalt overarbejde, et farligt overforbrug af cola light, og en masse kasser fyldt med halvfærdige LEGO Mindstorm-robotter.

BioWare / Mythic forbliver intakte

Samarbejde mellem de to parter dog muligt.

Biowares chef Ray Muzyka har talt om sidste uges restrukturering af sit eget studie og Warhammer Online-udvikleren Mythic. De blev, som vi skrev om, samlet i én gruppe med Muzyka som overordnet leder. Han pointerede at der indtil videre ikke vil ske formelle ændringer i forhold til de to spilstudier, eller hvilke projekter de arbejder på.