The Darkness II

Key events

29th February 2012

The Darkness II Anmeldelse

19th January 2012

The Darkness 2 Preview

The Darkness II Anmeldelse

The Darkness II Anmeldelse

Velkendt mørkeleg.

Det første The Darkness udkom tilbage i 2007, hvilket i spilregi nærmest er en menneskealder siden. Ikke desto mindre er det et spil, jeg tydeligt husker flere specifikke scener fra, selv her fem år senere. Den dystre visuelle stil, det grusomme mord på hovedpersonen Jackies kæreste og den klare fornemmelse af, at udvikleren Starbreeze ønskede at lave mere end blot en first person shooter, står klart i min erindring. The Darkness var et first person adventure, mens The Darkness II til sammenligning blot er en shooter. En ofte meget blodig og hæsblæsende oplevelse, men aldrig et spil, der stræber efter at være mere end et hurtigt actionfiks. Væk er det første The Darkness lyst til at gøre andet end at tilfredsstille din indre jagthund - der er ingen vidtfavnende verden, du kan fortabe dig i, og en masse NPCere du behøver at relatere dig til mellem actionscenarierne - i The Darkness II er menuen simpel og målrettet: skyd først og spørg sjældent.

Etterens farvedrænede stil er også røget fløjten til fordel for flere farver og striber. Stilen er cellshaded a la PS2/XBOX shooteren XIII, der ligesom The Darkness har sit ophav i tegneserier. Det cellshadede look passer egentlig fint til The Darkness universet, og da 2eren har kastet stort set al anger, sorg og sjælesørgning fra det første spil ud af vinduet, så er det mere farvemættede look et forståligt og tiltalende valg.

I rollen som mafiabossen Jackie Estacado har du adgang til flere forskellige våben alt fra pistoler til uzier, shotguns m.m. helt i klassisk FPS-stil, men selvom du konstant har aftrækkeren i bund, så er almindelige skydevåben på ingen måde trækplastret i The Darkness II. Mørket kalder på dig, og ligesom i etteren får du gjort god brug af Jackies særlige evner fra det hinsides. Med dine mørke evner kan du flå, rive, smadre og sønderlemme dine fjender, og selvom angrebene med tiden bliver en kende trivielle - selv et bloddryppende hjerte mister sin chokeffekt, når det er set tyve gange i træk - , så er der er ingen tvivl om, at det er mørkets kræfter, der holder dig naglet til skærmen.

Læs mere...

The Darkness 2 Preview

The Darkness 2 Preview

Død og økser.

The Darkness II får ny udvikler og et nyt hemmeligt våben. Udvikleren er Digital Extremes, som tager over fra de ret undertippede Starbreeze Studios, og det hemmelige våben er: Farve.

Farve, siger du? Ofte mangler den faktisk i moderne shootere, og når den pludselig er tilbage, indser du, at du har savnet den. Digital Extremes har fortolket The Darkness' tegneserieoprindelse som en undskyldning for at male dets levels med søer af blå, grøn og rød. Når man ser spillet i bevægelse, får man lyst til at prøve det. Det kan farve gøre for dig.

I singleplayer er nogle af de store ideer firehåndsvåben (det var vel uundgåeligt) og Nolan North (ditto). Men det må vi snakke om en anden dag. I dag taler kun om multiplayer. Helt specifikt taler vi om vendetta, en separat firespillers coop-kampagne, der løber paralellelt med Jackie Estacado's eventyr i hovedhistorien. Vendettta's korte skydeglade missioner lader dig godt nok ikke føre firehåndsvåben, men i det mindste kan du vælge mellem fire klasser - og de er grundlæggende set afstand, nærkamp, healer og tank - og fire forskellige specielle våben, der alle er ladt med mørkets kraft. Se det er en sætning, man ikke siger tit nok til dagligt. Ladt med mørkets kraft...

Læs mere...