Picture of Jonatan A. Allin

Jonatan A. Allin

Contributor

Jonatan er en langhåret pixelfetichist, som elsker fightingspil, indiespil, rollespil, bilspil, chiptunes, dødsmetal og mikrobryggerier. Han mener, at spilindustrien endelig er ved at blive voksen, men han kæmper en hård kamp for aldrig selv at blive det. Han har en achievement i engelsk og film- og medievidenskab fra KUA. Jonatan har lusket rundt på Eurogamer siden 2009

Featured articles

Chassis Arcade åbner spilbar på Nørrebro

Pixels, nudler og bajere på Bip Bip Bar

EssentieltUncharted 4 - Anmeldelse

Nu går den vildeste skattejagt

AnbefaletStreet Fighter V - Anmeldelse

Forfærdelig lancering, vidunderligt spil

AnbefaletBravely Second - Anmeldelse

Kvalitets-RPG af den gamle skole

Bravely Default var det første spil i meget lang tid, som genoplivede noget af den Final Fantasy-magi, Square havde op gennem halvfemserne. Et spil, der vendte tilbage til de gamle, turbaserede rollespilsdyder, men på en intelligent optimeret og sjov måde. At det så også havde fantastisk grafik og musik gjorde ikke sagen dårligere. Japanske RPG'er har i mange år været lidt i vildrede - skulle man fortsætte den klassiske tradition med relativt lineære historier og komplicerede systemer, eller skulle man forsøge at gøre de vestlige spil kunsten efter med åbne verdener? Efter mange forsøg med forskellige grader på skalaen valgte Square Enix med at indse, at deres klassikere stadig har et solidt fundament og en stor fanbase, og så stak de bare afsted med det. Bravely Default var gammeldags på den fede måde, og derfor blev det en kritisk og kommerciel succes.

AnbefaletXCOM 2 - Anmeldelse

Tænk hurtigt, kommandør

Hvor meget kan man ændre på en succes og stadig sikre, at både nye og gamle spillere er tilfredse? XCOM 2 ligner ved første øjekast sin succesrige forgænger fra 2012, Enemy Unknown, rigtig meget. Men der går ikke lang tid, før det viser tænder og afslører sin sande identitet: Et hurtigere, mere aggressivt og ikke mindst voldsomt svært turbaseret strategispil, som ikke tøver med at straffe dig benhårdt for den mindste fejl. Det bygger videre på forgængeren alle de steder, hvor det virkelig tæller, i karaktergeneratoren, i udvalget af udstyr, i den overordnede sammenhæng i kampagnen. Men spørgsmålet er, om Firaxis samtidig er gået over stregen i forsøget på at præsentere svære, meningsfulde valg for spilleren.

FeatureThe Division - Førstehåndsindtryk

Jonatan og Anne har spillet den lukkede beta

Eurogamers skribenter Jonatan og Anne har brugt nogle timer i selskab med den lukkede beta af Ubisofts store nye satsning, The Division. Her kommer deres hårdt tilkæmpede erfaringer fra et smadret New York.

En dag var jeg hjemme hos Eurogamers redaktør Mark, hvor han insisterede på, at vi skulle spille et helt nyt indiespil. Det var fodbold med biler, sagde han. Og jeg var forvirret. Fodbold siger mig intet. Men endnu mærkeligere var, at jeg var meget sikker på, at Mark bestemt heller ikke var tilhænger af det ædle knoldesparkeri. Jeg udtrykte en stor skepsis over for det hele, men han holdt ved. "De har raketter på," sagde han. "Det er helt sindssygt".

Da Hideo Kojima for en evighed siden annoncerede, at det næste kapitel i serien ville droppe den traditionelle mere eller mindre lineære struktur og melde sig ind i sandkasseklubben, var der en del skepisis. Ville det passe på serien? Ville humoren og vanviddet være intakt? Det var svært at gennemskue, selv da den selvstændige prolog Ground Zeroes udkom og viste, at Kojima bestemt forstod at designe interessante lokationer med masser af forskellige muligheder.

Tetsuya Takahashis Xeno-serie har faktisk kørt lige siden Xenogears til PlayStation i 1998, men den har været lidt uden for rækkevidde for mange europæere i mange år. Heldigvis skal man dog ikke bekymre sig for meget om kronologi, da Xenoblade Chronicles X kun har løse forbindelser til sine forgængere, primært selvfølgelig Xenoblade Chronicles til Wii. Nye spillere kan sagtens starte her, men de skal ikke forvente en varm modtagelse. Xenoblade Chronicles X er nemlig et af de dybeste, mest komplicerede og brugerfjendtlige japanske RPG-spil, der nogensinde er lavet. Men det er også et af de allerbedste.

Life is Strange er fortællingen historien om Chloe og Max. Som børn var de bedste veninder, men efter års adskillelse skal de nu lære hinanden at kende igen som teenagere og high school-studerende i Arcadia Bay, Oregon. Og nåh ja, folk forsvinder, der sker uforklarlige mord og Max har sådan set en superkraft, der kan spole tiden tilbage, men det er biting. Det her er nemlig et episodebaseret adventurespil som intet andet. Et spil om mennesker, opvækst, identitet, venskab, drømme, tid, sted og kærlighed. Og så er det artsy-fartsy på den fede måde.

Det kræver snart en ph.d og en avanceret database at holde styr på alle de Mario-spil, der er udkommet. Det er ikke ment som en kritik, da langt de fleste af den trinde blikkenslagers turbulente eventyr er af høj kvalitet, men det kan alligevel undre, at han har to forskellige sideløbende serier med RPG-elementer kørende i form af Paper Mario og Mario & Luigi-serierne. Begge spil kommer fra udviklere med tæt tilknytning til Nintendo, og de har mere eller mindre den samme humoristiske tilgang til Mario-universet. Den helt store forskel har altid været, at Paper Mario leger med ideen om, at Mario er et 2D-papirsudklip i en tredimensionel verden, hvor Mario & Luigi mere handler om forholdet mellem den superpopulære Mario og "ham den grønne".

AnbefaletGuitar Hero Live - Anmeldelse

Plasticguitaren er genfødt

De er der stadig, et sted bagerst inde i skabet. Et par guitarer, en mikrofon, et medtaget trommesæt og sågar en keytar. Jeg forestiller mig et fint støvlag, sprukkent plastic, måske et spindelvæv og en edderkoppefamilie i tredje generation, men jeg ved det rent faktisk ikke, for der er gået år og dag siden jeg sidst spillede op til dans med mit fantastiske plasticband. Vi havde endda et navn, men selv det er fortabt i tidens tåger. Jeg har nemlig ikke hygget mig med musikspil af Guitar Hero-skolen siden det fremragende Rock Band 3 i 2010, og selv dengang var der mest af alt tale om et solo-comeback, da dillen for længst var overstået for de fleste af mine lad-som-om-musikervenner.

FilmSmugkig: Overwatch

Vi ser, om Blizzards nye shooter lever op til hypen

Det er længe siden, at vi har set noget helt nyt fra Blizzard. Hearthstone og Heroes of the Storm prøvede kræfter med nye genrer, men de trak begge på Blizzards etablerede katalog af helte og figurer. Nu kommer de så med en Team Fortress 2-inspireret FPS, som ikke bare er en ny genre for spilgiganten, men som også byder på et helt nyt figurgalleri. Det ser lækkert ud på overfladen som altid, men har Overwatch det, der skal til for at blive endnu en kanonsucces for Blizzard? Janus og Jonatan (med rusten stemme) har hoppet ud i den lukkede beta af spillet for at finde svaret. Se med i videoen herunder!

Eurogamer-skribent i ESL Major League-finalen 2015 i Evolve

Vores egen Thomas Bornø stillede op kl. 18:00 lørdag aften

I kender ham her på sitet som vores grundige hardwareskribent, men vores gode kollega Thomas Bornø er faktisk også en hardcore Evolve-spiller. I aften kan du følge, hvordan det går ham og hans hold, nDurance Gaming [nDG], når de deltager i Grand Finals i ESL Evolve 5on5 Major League 2015 i Polen med en samlet præmiepulje på 10.000 euro.

AnbefaletMad Max - Anmeldelse

Dødsræs og galskab i ødemarken

En dag løber verden tør for olie. I stedet for at arbejde på de nødvendige forandringer og forbedringer af vores miljø, har vi som fællesskab bare ladet alting sejle. Den uundgåelige undergang finder sted, og menneskeheden finder sig selv nær druknedøden i dens udtørrede oceaner af sand, forfald og vragdele. Den vigtigste ressource er de forsvindende små mængder af brændstof, som gør det muligt at etablere et fodfæste i ørkenen, men kampen om de livsvigtige dråber er benhård og nådesløs. Velkommen til Mad Max. Og held og lykke.

FeatureRedaktionen: Tillykke, Super Mario!

Redaktionen hylder blikkenslagerens 30 år på toppen

D. 13 september 1985 udkom et spil, der ændrede computerspil for evigt. Super Mario Bros er og bliver en enorm klassiker og et spil, der nærmest egenhændigt reddede en branche i krise og satte Nintendo på landkortet. Det var ikke Marios første optræden i spil, men det var der, hvor han trådte i karakter. Derfor ønsker redaktionen her et varmt tillykke med de 30 år til Super Mario Bros.

FeatureTidsmaskinen: Ristar

Vi har genereret 1,21 gigawatt og er rejst tilbage til år 1995

Træd ind i Tidsmaskinen, din personlige portal til spilhistoriens arkiver. Her tager Eurogamers skribenter Jonatan Allin og Mark Elsberg dig med på en rejse tilbage i tiden for at se på seriers begyndelser, tidligere udgivelser fra en bestemt udgiver eller måske bare spøjse spil fra dengang, hvor man klistrede pixels sammen med limstift og indspillede al musikken på hjemmelavede instrumenter. Med andre ord: spæde begyndelser.

FeatureTidsmaskinen: Nosferatu

Vi har genereret 1,21 gigawatt og er rejst tilbage til år 2003

Træd ind i Tidsmaskinen, din personlige portal til spilhistoriens arkiver. Her tager Eurogamers skribenter Jonatan Allin og Mark Elsberg dig med på en rejse tilbage i tiden for at se på seriers begyndelser, tidligere udgivelser fra en bestemt udgiver eller måske bare spøjse spil fra dengang, hvor man klistrede pixels sammen med limstift og indspillede al musikken på hjemmelavede instrumenter. Med andre ord: spæde begyndelser.

EssentieltVelocity 2X - Anmeldelse

En fremragende fusion af to genrer

Velocity 2X er et af mine absolutte yndlingsspil. Det har hidtil været eksklusivt til PlayStation, men nu kan Xbox One- og PC-ejere også få lov at prøve kræfter med det, der efter min mening er et af de meste elegante actionspil nogensinde. I den anledning bringer vi her min oprindelige anmeldelse.

Det knitrer på skærmen, som når en gammel arkademaskine tænder og kører ROM- og RAM-tjek. Et SNES-inspireret logo toner frem, og et kor istemmer firmaets navn: "sevunti-n bitto". Herefter toner spillets titel frem, ledsaget af en oldschool guitarsolo. Når et firma allerede kan fange mig her, gør de noget rigtigt, og det skyldes, at der står passionerede og erfarne folk bag. Der er nemlig tale om amerikansk-japanske 17-BIT, skabt af den tidligere Sega Japan-udvikler Jake Kazdal, som tidligere gav os det fede strategispil Skulls of the Shogun. Nu har de dog de store anime-inspirerede kanoner fremme i form af en direkte kærlighedserklæring til 16-bit-æraen og japanske mech-shows fra firserne.

AnbefaletGame of Thrones - Anmeldelse

Episode 5: A Nest of Vipers

På denne side får du en oversigt over samtlige udgivne episoder i Telltales Game of Thrones-serie, og på de næste sider kommer der individuelle anmeldelser. Klik på "næste", eller brug linkene herunder til at navigere.

FilmTidsmaskinen: Cannon Fodder

Vi har genereret 1,21 gigawatt og er rejst tilbage til år 1993

Træd ind i Tidsmaskinen, din personlige portal til spilhistoriens arkiver. Her tager Eurogamers skribenter Jonatan Allin og Mark Elsberg dig med på en rejse tilbage i tiden for at se på seriers begyndelser, tidligere udgivelser fra en bestemt udgiver eller måske bare spøjse spil fra dengang, hvor man klistrede pixels sammen med limstift og indspillede al musikken på hjemmelavede instrumenter. Med andre ord: spæde begyndelser.

Dreamfall Chapters - Anmeldelse

Book Three: Realms

På denne side får du en oversigt over samtlige udgivne episoder i Dreamfall:Chapters, og på de næste sider kommer der individuelle anmeldelser. Klik på "næste", eller brug linkene herunder til at navigere.

FeatureTidsmaskinen: Rayman

Vi har genereret 1,21 gigawatt og er rejst tilbage til år 1995

Træd ind i Tidsmaskinen, din personlige portal til spilhistoriens arkiver. Her tager Eurogamers skribenter Jonatan Allin og Mark Elsberg dig med på en rejse tilbage i tiden for at se på seriers begyndelser, tidligere udgivelser fra en bestemt udgiver eller måske bare spøjse spil fra dengang, hvor man klistrede pixels sammen med limstift og indspillede al musikken på hjemmelavede instrumenter. Med andre ord: spæde begyndelser.

FeatureTidsmaskinen: Descent

Vi har genereret 1,21 gigawatt og er rejst tilbage til år 1994

Træd ind i Tidsmaskinen, din personlige portal til spilhistoriens arkiver. Her tager Eurogamers skribenter Jonatan Allin og Mark Elsberg dig med på en rejse tilbage i tiden for at se på seriers begyndelser, tidligere udgivelser fra en bestemt udgiver eller måske bare spøjse spil fra dengang, hvor man klistrede pixels sammen med limstift og indspillede al musikken på hjemmelavede instrumenter. Med andre ord: spæde begyndelser.

FeatureKim Kanonarm sætter ny verdensrekord i Gyruss

Det krævede mere end to døgns uafbrudt spilletid

Der var engang, hvor det krævede blod, sved, tårer og ikke mindst en masse mønter at komme til tops i computerspil. Vi snakker selvfølgelig om arkadehallerne, firsernes legendariske dunkle, højlydte CRT-oplyste kamppladser.

første forrige