Picture of Julie Horup

Julie Horup

Contributor

FeatureKampen Om Kvinderne

Den umulige målgruppe.

Tilbage i juni 2011 udgav ESA (Entertainment Software Association) deres årlige rapport med tonsvis af statistikker over spilbranchen og nærmere bestemt spillerne som målgruppe. Af en eller anden fjollet årsag dukkede den rapport atter en gang op i de danske medier for få uger siden, men fokus var ikke på statistikkerne, men derimod på det faktum, at 42% af alle spillerne er kvinder, og at de sågar er i overtal i forhold til unge knægte, der spiller.

FeatureRetrospektiv: Grand Theft Auto

Historien om Rockstars blandingsprodukt.

Forestil dig en verden uden sandkasse-spil. Det er en forfærdelig betegnelse, men gør det lige alligevel. Korridorer fyldt med hungrende monstre, ingen frihed til at bevæge sig frit rundt, som man lyster. Bvadr. Forestil dig så, hvordan spilmarkedet ville se ud uden Grand Theft Auto. Endnu mere bvadr. Efter 14 år og lige så mange udgivelser med mere end 114 millioner solgte eksemplarer tilsammen står Rockstars famøse serie overfor et comeback, men hvordan er vi egentligt endt i et himmerige, hvor vold hyldes, og politidrab glorificeres uden moralske skrupler?

FeatureRetrospektiv: Doom

Det rene Helvede.

IDDQD, IDKFA. Se, du sidder allerede og nikker genkendende til de nostalgiske ord. Har man været bare det mindste i nærheden af en computer i midten af 1990erne, så er de to ikoniske ord nemlig højst sandsynligt indprentet i hukommelsen til det plan, hvor fingrene automatisk vil taste dem, lige så snart et tastatur nærmer sig. Men det er ikke bare to koder, der kan give udødelighed og opfylde ens arsenal, det er også to ord, der er identiske med en franchise, som om nogen har været med til at skabe den genre, vi i dag kender som FPS.