Picture of Jacob Herold Nielsen

Jacob Herold Nielsen

Contributor

Terraria

Mere end bare Minecraft i 2D.

Indie-spil. Det nye sorte. De nye digitale distributionskanaler har åbnet op for, at små spiludviklere, der arbejder hårdt og målrettet fra forældrenes kældre eller garager, kan få smidt deres produktioner på markedet. Et så frit marked betyder så også, at der er langt mellem snapsene, men samtidigt giver den frie produktion også nogle spil, der adskiller sig markant fra resten af markedet, nu hvor det er passion og ikke penge, der styrer hvad, der skal laves. Der bliver selvfølgelig ikke leveret kvalitet og historie, der kan måles sig med det, som et studie som for eksempel Bioware kan levere, men indie-produktionerne opvejer dette på mange andre måder, blandt andet med så lav en pris, at et fejlkøb næsten ikke kan mærkes. Tag for eksempel et spil som Minecraft. Med lidt viden indenfor udvikling på Java-platformen og en masse fritid lykkedes det svenske Markus Persson at stable et spil på benene, der appellerede til så mange mennesker, at spillet nærmest solgte sig selv, hvilket på relativt kort tid gjorde manden til stenrig internet-celebrity.

Carmacks vision om Quake V

Tilbage til rødderne.

John Carmack, id Softwares grundlægger og technical director, har fortalt om sin vision for det næste spil i Quake-serien, som vi her tillader os at kalde Quake V.

Far Cry 3 offentliggjort

Knivkast og en kæreste, der er forsvundet...

Far Cry 3 er netop blevet offentliggjort ved E3 i L.A., og vi kan hermed se frem til en tilbagevenden af Ubisofts sandkasse-shooter til mere tæt jungle i et nyt spil udviklet af Ubisoft Montreal.

Merchant: Min rolle i Portal 2 var hård

Fyr fra The Office voice over på Wheatley.

Det lyder nemt, men det er faktisk ikke. Stephen Merchant, stemmen bag den speedsnakkende robot Wheatley i Portal 2 har afsløret, at det faktisk har været en af de mest anstrengende opgaver, han nogensinde har haft – og det kommer direkte fra manden, der har været med til at skabe den oprindelige, engelske udgave af The Office, en af nyere tids absolut mest populære komedieserier.

Er PSN snart tilbage?

Flere udviklere spottet online.

Det kan ikke vare længe før Sonys onlinetjeneste PlayStation Network er tilbage igen. Ikke hvis man kigger på det interne udvikler-netværk, der allerede er oppe og køre (og som bekendt ligger på samme system som det netværk, vi almindelige dødelige logger ind på, når der skal spilles online).

FeatureDeus Ex: Human Revolution

8 timers hands-on med den nære fremtid.

Du ved, at alderen begynder at presse, når en af de absolut største spiloplevelser ligger helt tilbage i år 2000. Sådan har jeg det med Deus Ex. Deus Ex gik ind og redefinerede en hel genre og understregede, at det sagtens kan lade sig gøre at lave noget, der ligner en first person shooter, og stadig have dybde og form. Det var blandingen af den tunge, dystopiske fremtidsvision, der afbildede mennesket som værende herre over liv og død via den teknologiske udvikling og augmentering af den menneskelige krop, og et spildesign, der kombinerede en knivspids rollespil, en masse action og et utal af muligheder for at gennemføre den samme bane. Figurudviklingen afspejlede spillerens egen stil, for ville man hacke sig gennem døre og snige sig gennem banerne, så var det en mulighed, mens de mere actionbegejstrede kunne fokusere på en noget mere potent udvikling af hovedpersonen.

PSN-brist kan koste Sony 100 mia. kroner

Mere alvorligt end først antaget.

Sikkerhedseksperter har forsøgt at vurdere hvor meget sikkerhedshullet på PS3ens onlineservice Playstation Network (PSN) kommer til at koste Sony, og de forskellige bud svinger mellem 20 millioner dollars og helt op til 24 millarder dollars - i værste fald svarende til over 100 milliarder danske kroner.

Sony trækker nødbremsen

PS Network taget offline med stor rød knap.

De fleste PlayStation 3-ejere har nok efterhånden opdaget, at PlayStationNetwork er ude af drift. Sony selv har været ude og vifte med hacker-flaget, men nu spekuleres der i, om det mon ikke blot er en halv sandhed.

Portal 2

På den anden side.

Singleplayerdelen i denne anmeldelse af Portal 2 er beskrevet af Jacob Herold Nielsen, mens afsnittet om multiplayer er beskrevet af Morten H. Bindslev Rasmussen, som også har taget billederne i galleriet på side 1. Begge spillere har gennemført singleplayerdelen uafhængigt efter gårsdagens udgivelse. /Red.

The Sims Medieval

Et kongerige for din tid.

The Sims. Verdens største virtuelle dukkehus. Succesen af The Sims-serien har kunnet måles i de spandevis af penge, som Maxis og Electronic Arts har tjent på konceptet, der baseret på de små Simmers liv og levned. Det tredje spil i rækken kom for et par år siden og udvidede på det allerede glimrende koncept. Alligevel har det været nemt at rynke på næsen af The Sims. Ikke så meget for det spillet gør, for det gør det ganske godt, men mere fordi der ligesom har manglet noget... men hvad?

Men At War: Assault Squad

Squadratisk. Taktisk. God.

Soldiers: Heroes of World War II er nok et af det mest oversete strategispil nogensinde. Med sin banebrydende tilgang til strategispil var det en lille perle, der har vundet et nærmest kult-agtigt følge, uden nogensinde at blive specielt kendt. Noget af det skyldes nok, at spillet er udviklet i Ukraine af den relativt ukendt udvikler Best Way og aldrig rigtigt har fået den store marketingskampagne pga. sit relativt snævre tema.

Portal 2 lanceres muligvis tidligere

Det er op til folket!

Firmaet Valve, spiludvikler og primus motor bag Steam, det absolut største onlinemarked for digitale pc-spil, har besluttet sig for at det er alt for længe til at Portal 2 udkommer. Spillet stod oprindeligt til at udkomme den 19. april, men det er alligevel for længe, og derfor har de valgt at give Steam-brugerne muligheden for at tyvstarte ved at støtte nogle af de små udviklere på Steam.

Ghostbusters: Sanctum of Slime

Marshmallow bluff.

De af Eurogamers læsere, der voksede op i 80'erne, har uden tvivl et ganske særligt forhold til de to Ghostbusters-film. Med et hold bestående af nogle af de største komiske talenter, som Hollywood havde at byde på, var filmene en kæmpesucces og medførte en række tegneserier, actionfigurer og en tegnet tv-serie.

Steam får filmredigering og Skype-snak

Det kræver da en Frapsalve.

Spillere, der benytter den digitale distributionsplatform Steam, får snart muligheden for at optage video, hvis man skal tro nylige udtalelser fra en heldig fan, der har været på besøg hos Valve for ikke så længe siden.

Falske SWTOR beta invites ude

Undgå et lyssværd i affaldsskakten.

BioWare, udvikleren af Star Wars: The Old Republic advarer i disse dage mod en række cyber-svindlere, der mod betaling lover adgang til en ikke-eksisterende betatest af deres kommende onlinerollespil.

Warhammer-universet gik fra at være for de nørdede tabletop-spillere til at være allemandseje, da spilgiganten Games Workshop overlod rettighederne til spil på deres Warhammer 40.000-del af universet til udgiveren THQ. I hænderne på den kyndige canadiske spiludvikler Relic er det blevet til de to Dawn of War-spil og en ordentlig håndfuld enkeltstående udvidelser, med både et action-spil og en onlinerollespil på vej.

Pixeljunk Shooter 2

Hva' lava du?

Nogle spil tager fusen på en. Tag for eksempel det første Pixeljunk Shooter, der for det første ikke er en rigtig shooter i genrens traditionelle forstand. Pixeljunk-serien i sig selv er egentlig en spøjs størrelse. Mærkaten Pixeljunk er et udtryk for Q-Games' helt eget koncept om at lave små spil, baseret på innovative idéer. De første tre spil var hhv. Pixeljunk Racers, Monsters og Eden, alle spil, med deres helt egne koncepter og idéer, og legede med puzzles, tower defence og en spøjs type platform. Det fjerde skiftede atter koncept og kaldte sig selv for Pixeljunk Shooter, selvom der ikke var meget traditionel shooter over det, men snarere en blanding af puzzler, platformer, shooter og andre udefinerbare genrer. Det var så stor en succes, at Pixeljunk Shooter er det første af deres spil, der har fået en egentlig fortsættelse, og Pixeljunk Shooter 2 er en fortsættelse på både godt og ondt.

Blood Bowl Legendary Edition

Alt på et bræt.

Brætspil; computerspillenes analoge og oftest ikke særligt elektriske søster. Begge har mange ligheder, men overgangen fra pap til pixels er ikke altid lige elegant, hvilket nok er en af de primære grunde til at RISK er et klassisk brætspil, men bare endnu et spil i rækken, når det kommer til computerspil.

Kender I det, når Hollywood annoncerer et remake af en klassiker, hvor ALLE, undtagen pengemændene bag projektet, mener, at det er en dårlig ide? Det sker også i spilverdenen, men da det typisk sker for spil, der er så gamle, at det kun er os oldtidslevn uden twitter og blogs, der bemærker det, så er der sjældent samme mængde målbart brok over det, selvom man skulle mene, at vi er ved at være generationen, der har mest at brokke sig over. Det er dog ikke altid, det er skidt - nogle gange er det også velkomment, og jeg skal da være den første til at indrømme, at jeg da klaskede mine knoglede hænder sammen i glæde, da Bionic Commando Rearmed blev annonceret. Bionic Commando i sin Nintendo Entertainment System-udgave var et af min barndoms favoritspil, og sikkert også et af de sidste spil jeg fik gennemført, lige inden piger blev mere interessante end videospil.

Magicka

Dunka dunka.

Der skal ikke mere end syv svenskere til at lave noget, der er magisk. Det er Magicka et enestående eksempel på. I Magicka blandes en lillebitte smule af Diablo med en overordnet puzzle-struktur og referencer fra Monty Python, Star Wars og andre lignende popkulturelle fænomener. Der smøres tykt på, og resultatet er et uselvhøjtideligt, meget lidt seriøst, og til hver en tid hylende morsomt spil i en spøjs hybrid af puzzle, adventure og action.

Dead Nation

En mand ser rødt.

Zombie-spil har over de sidste par år fået vundet stor popularitet. Dead Rising, Left 4 Dead, Call of Duty: Black Ops Zombie og endda en udvidelsespakke til Red Dead Redemption har alle de mere eller mindre vaklende udøde som tema. Dead Nation spinder guld på kærligheden til disse kult-monstre og smider dig i støvlerne på en tungt bevæbnet M/K, der sættes op mod endeløse horder af levende døde.

Gran Turismo 5 bliver opdateret

Online credits og XP på menuen.

Kazunori Yamauchi, chefen for Polyphony Digital, har afsløret sine planer om at opdatere Gran Turismo 5 med forbedringer, hvoraf den første opdatering indfinder sig tidligt i december.