Picture of Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Featured articles

Digital FoundryNext-Gen: Ryse: Son of Rome

Richard Leadbetter tager et kig på 900p-problembarnets tekniske formåen

Digital FoundryNext-Gen: Killzone Shadow Fall, Resogun og Knack

Eurogamer viser her 1080p60-videoer og performanceanalyse af Sonys største PS4-lanceringstitler

Digital FoundryAnalyse: iPhone 5S

Den næste generation af smartphones?

Digital FoundryXbox One-processor hurtigere end antaget

Fra 1.6 GHz til 1.75GHz. Vi kigger på betydningen

Digital FoundryXbox One kan stå tændt i 10 år

Et kig på filosofien bag Microsofts nye konsol

Digital FoundryAnalyse: Nvidia Mobile Kepler

Ny Smartphone-chip hurtigere end PS3/Xbox 360?

Nvidia løftede tidligere på ugen sløret for deres første Project Logan-prototype, en nedskaleret kepler-chip henvendt markedet for smartphones og tablets. Det fløj om sig med tekniske termer og diverse påstande, herunder at Logan er godt fire gange hurtigere end GPU'en i en iPad 4, samt overgår deres nu hedengangne pc-grafikkort GTX 8800. Holder disse påstande vand, har Nvidia officielt produceret en mobilchip, der er hurtigere end det nuværende kuld af konsoller, PlayStation 3 og Xbox 360. En imponerende bedrift i så fald.

Digital FoundryEksklusivt: PS4 RAM-fordeling afdækket

3,5GB reserveret alene til operativsystemet

PlayStation 4 reserverer 3,5GB af sine i alt 8GB GDDR5-hukommelse til operativsystemet, det afslører interne udviklingsdokumenter, som Digital Foundry er kommet i besiddelse af. Det betyder, at der i praksis reserveres 4,5GB til spiludviklerne med rygter om, at der under visse omstændigheder kan hentes 1GB yderligere fra puljen til operativsystemet.

Digital FoundryAnalyse: Xbox One-hukommelse forbedret

ESRAM-båndbredde markant øget i den kommercielle model

Flere troværdige kilder fortæller os, at den indlejrede ESRAM-hukommelse i Xbox One-processoren er betragteligt mere kapabel, end i prototypemodellerne. Faktisk skulle datagennemløbet være forbedret med imponerende 88%, og det kan vise sig en vigtig faktor i kampen mod den direkte rival, Sony PlayStation 4.

Digital FoundryRadeon HD 7950 - Anmeldelse

Derfor er sidste års AMD-kort et glimrende køb

Alt imens Nvidia fortsætter udrulningen af deres 7xx-serie-kort, er der tilsyneladende stilstand i det røde ringhjørne. Vi ser tidligst nye grafikkort fra AMD til efteråret, og det betyder, at Nvidia i øjeblikket har markedet stort set for sig selv. Eller hvad? Sidste års Radeon-serie er fortsat et godt køb, hvis altså man vælger det rigtige.

Digital FoundryVideo: Metal Gear Solid 5 ved 60fps

Kan næste konsolgeneration matche high-end-pc-segmentet?

Snart er næste konsolgeneration over os, hvis vi for et øjeblik undtager Wii U, og spørgsmålet er selvfølgelig, hvor stor en audiovisuel forøgelse, vi kommer til at se. Én ting er dog grafisk snilde, noget andet er stabil ydeevne, og er der noget denne konsolgeneration har lært os, så er det desværre, at 60 billeder i sekundet (fps) er en sjælden luksus snarere end en standard. Kommer det til at skifte med ankomsten af nye konsoller?

Nogen vil sige, anden generation af Nvidias Kepler-kort er nær identisk med den første, og at det alene derfor ikke er værd at opgradere. En mere nuanceret udmelding vil lyde, at arkitekturen rigtig nok forbliver uændret, men at 700-serien alligevel kommer med en række forbedringer, fra ydeevne til byggekvalitet og køling, som vidnet i gårsdagens Nvidia GeForce GTX 780-anmeldelse

Med GeForce GTX Titan kickstartede Nvidia en ny æra for single-chip-grafikkort. Med sin vanvittige performance var Titan den endegyldige realisering af deres igennem flere år succesfulde Kepler-arkitektur, der om knap et år må vige pladsen for næsten generation, kodenavn Volta. Den betragtelige regnekraft kom dog med et tilsvarende højt prisskilt: $1000 i USA, svarende til godt 8.500,- dkk. Nvidia, dermed, havde defineret et nyt luksusprodukt, der kostede i omegnen af det dobbelte af deres øvrige high-end-kort, Geforce GTX 680.

Digital FoundryEurogamer prøver Oculus Rift

Tag brillerne på og træd ind i den moderne Virtual Reality med 3D-grafik og absolut medrivende gameplay

Det er meget nemt at blive betaget af det nye Oculus Rift, og det er blevet tydeligt for os, hvorfor medierne er så hurtige til at hype det nye produkt fra Palmer Luckey. Det virker, når man afsætter ti minutter til at teste brillerne på et forkalibreret stykke isenkram, der bare virker, spiller og ikke volder nogen problemer. Det er faktisk en oplevelse, hvor man næsten mærker, at man træder ind i en ny generation af gaming.

Digital FoundrySådan bliver din pc klar til next-gen-grafik

Eurogamer hjælper din gamle pc på vej til at matche PS4. Læs hvor meget der skal til

Pc-gamere kan se frem til en blandet fornøjelse, når den næste konsolgeneration kommer på banen. I hvert fald, hvis man forventer den bedste spiloplevelse på sin yndlingskonsol. Én ting kommer alle til gode: som udvikler skal man ikke længere lave et hav af forskellige grafikmotorer til hver enkelt konsol. De bliver alle som én baseret på x86-arkitekturen. Der bliver også længere mellem de tilfælde, hvor et spil er skabt til konsollerne, konverteret til pc og derfor sjusket og ekstremt uoptimeret selv på toptunede pc'er med de nyeste grafikkort. Man kan i stedet bruge pc'ens fordele: at kunne opgradere, få større skærme og tune oplevelsen til sit eget behov.

Digital FoundryEurogamer bygger den vildeste gaming-pc

Vi tager tre Titan-kort, sætter dem sammen og bygger en gamer-pc, der er 6-8 gange hurtigere end Playstation 4. Pris: 35.000 kroner

Pc'en som platform spænder vidt i ydeevne. Der er de Intel Atom-baserede tablets med Windows 8, de mere håndgribelige Quad-Core stationære pc'er helt op til supercomputere med NVIDIA Tesla K20-grafikkort. Det er kun et spørgsmål om penge. Men hvis penge ikke er noget problem, hvor meget kan en gennemsnitlig forbruger så købe sig til af grafisk ydeevne, hvis man vil give baghjul til selv den kommende bølge af nye konsoller? Eurogamer satte sig for at teste dette spørgsmål med en hjemmebrygget supercomputer. Vi blandede Intel Sandy Bridge-E og hele tre NVIDIA Geforce Titan-kort sat sammen i et SLI-setup. Det var NVIDIAs våde drøm, da de viste Titan frem, og nu er det blevet til virkelighed.

Digital FoundryBag om PlayStation 4: Alle de nye detaljer fra GDC

Sony fortalte mange hemmeligheder om Playstation 4 bag lukkede døre til GDC-konferencen. Eurogamer var med

Vi fik en del at vide om Playstation 4, da Sony afholdt sit See the Future-event i midten af februar. Men den store storm af detaljer kom først til GDC-konferencen, hvor Sony kunne frigive en masse ny information om konsollen og dens tilbehør. Eurogamer fik her en snak med Chris Norden fra Sonys amerikanske Playstation-afdeling. Han deltog i GDC-konferencen for at fortælle mange spiludviklere om konsollens nye muligheder, inkl. hardwarearkitekturen, Dual Shock-controlleren og kameraet. Det blev en forklaring på, hvorfor PS4 med x86-arkitekturen er et stykke over en normal gaming-pc.

Digital FoundryPlayStation 4 mod PC: Hvilken er hurtigst?

Eurogamer ser nærmere på Unreal Engine 4.0 for at se, om Playstation 4 er hurtigere end de bedste pc-maskiner

Game Developers Conference løb af stablen i sidste uge med mange spændende nyheder om næste generation af grafik til både pc og Playstation 4. En af de mest spektakulære begivenheder var Epic Games' fremvisning af 'Elemental'-demoen, der viser det grafiske potentiale i den nye Unreal Engine 4-grafikmotor anno 2013. Demoen blev vist frem på en Playstation 4 (eller i det mindste en Playstation 4-lignende platform), efter at den sidste år blev vist frem i en pc-version.

Digital FoundrySurface Pro: Anmeldelse

Eurogamer har testet Microsofts blanding af tablet og bærbar, Surface Pro. Er det den ultimative gaming-tablet?

Der var engang, hvor det vigtigste for chipproducenter var at lave massive forbedringer i ydeevnen fra én generation til den næste. Det har forandret sig. Nu er fokus i stedet rettet mod at gøre processorne mere energieffektive, hvilket har ført til konfrontationer mellem den gængse x86-arkitektur og ARM-modellerne, som typisk er at finde i tablets og mobiltelefoner. John Carmack har forudsagt, at man før eller siden vil opleve, at ens computer aldrig bliver efterladt derhjemme. Pc-oplevelsen bliver en fast del af din telefon. Microsofts nye Surface Pro er et indblik i denne fremtid. Den har nogle svagheder, præcis som alle andre førstegenerationsprodukter, men den repræsenterer også et fantastisk teknologisk kvantespring.

Digital FoundryAnalyse: Så hurtig er Samsung Galaxy S4

Eurogamer kigger på indmaden i den nye Samsung Galaxy S4 og analyserer, hvor hurtig den er i forhold til iPhone 5 og Motorola Razr

Der er store tal på bordet i smartphonebranchen. Ifølge Samsungs egne oplysninger blev der solgt 40 mio. Samsung Galaxy S3-smartphones på bare seks måneder. Når man som gamer tænker på, at det har taget Microsoft syv år at sælge 80 mio. Xbox 360-konsoller, endda til nogenlunde samme pris, får man en klar idé om, hvor meget de moderne telefoner fylder i spilbranchens bevidsthed.

Digital FoundryNVIDIA GeForce Titan: Anmeldelse

Det er ultrahypet og præsterer helt vanvittige benchmarktal, men retfærdiggør GeForce Titan sin lige så vanvittige pris?

Der var ekstremt meget saft og kraft i sidste års topmodel fra NVIDIA, GeForce GTX 680. Ikke nok med, at de grafiske muligheder langt oversteg de hidtidige kort fra chipproducenten, så var det også en syngende lussing til AMD, når det gjaldt balancegangen mellem ydeevne og stilhed. Knap 12 måneder efter dette korts udgivelse er firmaet nu klar med storebror, GeForce Titan, som er en forbrugerudgave af NVIDIA's supercomputer-egnede Tesla K20-kort (som koster 24.000 kr., hvis man skulle være interesseret!). Heldigvis er den gode nyhed, at gamerudgaven af Titan koster en brøkdel, uden at man som så mærker nogen større reduktion i ydeevne. Der er blot den hage, at kortet koster dobbelt så meget som det nuværende GTX 680. Giver det mening at sætte et grafikkort til salg for 7.000 kroner? NVIDIA markedsfører i hvert fald grafikkortet som en luksusvare.

Digital FoundryAnalyse: Hvor fed bliver grafikken i PlayStation 4?

Eurogamer.dk ser nærmere på, hvad den nyannoncerede Playstation 4 kan med grafikken

Sony har - dog uden at vise os selve konsollen - givet os det første indblik i, hvad de vil med Playstation 4. Konsollen, der udkommer sidst på året i USA og sandsynligvis i starten af 2014 i Danmark. I kølvandet på deres presseshow har Eurogamer fået tilsendt de officielle specifikationer, og de stemmer for det meste overens med dem, vi igennem de seneste uger har brugt til at analysere det grafiske potentiale i PS4 og Xbox-konsollen.

Digital FoundryXbox 720 mod PS4 -- Hvilken er hurtigst?

Eurogamers tech-eksperter liner de to konsollers komponenter op mod hinanden

Selvom Nintendo har sendt sin Wii U-maskine på markedet og dermed blæst den nye konsolgeneration i gang, er den ikke for alvor gået i gang, før Microsoft og Sony udgiver hhv. den næste Xbox-konsol og den næste Playstation 4. I udviklerkredse går de to konsoller under kodenavnene Durango og Orbis, og meget påfaldende lader det til, at de vil bestå af meget den samme teknologi i rene og skære komponenter. Forskellen på de to firmaers tilgang er meget, meget anderledes end i de forgangne konsolkrige: Sony og Microsoft har haft de samme udfordringer, de har spurgt de samme folk til råds, og derfor vil slutprodukterne være meget ens. Derimod er det forskellen på visionerne, der vil gøre forskellen.

første forrige