Picture of Keza MacDonald

Keza MacDonald

Contributor

Keza is the Guardian's video games editor. Previously she has been the UK editor for Kotaku and IGN, and a Eurogamer contributor.

FeatureAlan Wake

Et lys i mørket.

På trods af alle sine mange inspirationskilder fra film og TV - Hitchcock, Lost, Twin Peaks, X-Files – er Alan Wake ikke blot et spil, der ønsker at være på det store lærred. Lyset, det grundlæggende tema i spillet, er vævet uløseligt ind i gameplayet. Udover at være en stiliseret visuel teknik, er det en del af kampsystemet, måden du kommer videre i spillet samt din guide gennem vidt åbne landskaber. Alan Wake fortæller en historie som kun videospil kan gøre det og forbinder behændigt det gennemgående tema om lys og mørke samt subjektiv og objektiv virkelighed med essentielle spilbare elementer. I stedet for at man føler, spillet er i vejen for den egentlige historie, som det så tit er set i så plot- og persondrevne computerspil - føles det helt naturligt, når Alan Wake blander den følelsesmæssigt engagerede thriller med et tredjepersons actionspil.