Picture of Troels Sejrup Rødkjær

Troels Sejrup Rødkjær

Contributor

Troels har sovet, spist, læst og levet gaming siden hans hænder var store nok til at omklamre et gamepad, og han har aldrig siden givet slip. Han kan fare vild i sin egen lejlighed, men vækker du ham om natten, kan han tegne et ret præcist kort over Hyrule i Ocarina of Time. Han undres til stadighed over at surround sound så sjældent prioriteres i et ordentligt gamer-setup.

FeatureDeus Ex: Mankind Divided preview

Domo arigato, Mr Roboto!

Alene ytringen af ordene "Deus Ex" fremkalder kuldegysninger hos mangt en garvet PC-spiller. Ion Storms uden sidestykke bedste kreation tog verden med (Ion) storm i 2000, og imponerede med sin ambitiøse blanding af shooter, stealth og RPG-elementer, sat i en dystopisk vision af fremtiden. Spillet levede i høj grad op til sine højtravende løfter, og blev en øjeblikkelig klassiker, som stadig dyrkes af entusiaster. Serien tabte dog en del momentum med den lidet elskede opfølger fra 2003, Invisible War, som fik hård medfart af både kritikere og fans. Det var derfor med en vis portion ærefrygt, at Eidos Montreal påtog sig at vække franchisen til live igen, og både pressen, og særligt fansene, var varsomme med overdrevet entusiasme forud for udgivelsen. Enhver skepsis blev dog gjort til skamme, da resultatet blev den absolut værdige opfølger, Human Revolution. Spillet tog for sig af stamfaderens bedste elementer, herunder temaer, gameplaymæssig tværfaglighed og stemning, og nød som fortjent bred anerkendelse og hæderlige salgstal.

Spilverdenen blev sat på den anden ende i 2007, da det hidtil ukendte udviklerhus Rocksteady gav os det indtil da uhørte: nemlig et fremragende superheltespil med Batman: Arkham Asylum. Efterfølgeren Arkham City blev næsten endnu bedre modtaget, og hvor der var mere blandede meninger om det tredje i rækken, Arkham Origins, for første gang ikke udviklet af Rocksteady selv, var der stadig tale om et aldeles kompetent og fængende spil.

Man har ofte et nogenlunde billede af, hvor på kvalitetsspekret et nyt spil vil befinde sig, og gerne længe før udgivelsen. Det kan være baseret på faktorer som genre, nøglepersoner blandt udviklerne, spillets finansiering osv. Af og til trodser et spil alle odds, og på trods af uudtømmelige ressourcer, velvoksen talentmasse og andre fordele bliver produktet noget uspilleligt venstrehåndsarbejde. Til tider overraskes man heldigvis også den anden vej, og det har vi samlet en håndfuld eksempler på herunder.

FeatureDe fem største spilsynder

Få nu strammet op, udviklere!

Spilmediet er en pragtfuld legeplads, der giver alle os tilhængere timevis af fornøjelse og glæde. Vores favorithobby er dog ikke helt fri for en smule tis på sukkermaden i ny og næ, og vi giver her en håndfuld eksempler på de irriterende beslutninger, som spilskaberne til stadighed kan ødelægge vores dag med.

FeatureFem spil-ting vi vil kunne i virkeligheden

Det digitale liv er tit meget lettere

En stor del af spils appel er eskapismen og muligheden for at gøre ting, som ikke er forsvarlige, sikre eller mulige i virkeligheden. Der er dog mange ting, som vi er i stand til i den digitale verden, som ville lette hverdagen betragteligt uden nødvendigvis at bringe vores liv og lemmer i fare. Vi har samlet en håndfuld eksempler herunder, og som altid sætter vi stor pris på, hvis du kan komme på flere i kommentarerne.

FeatureFem fede spilvåben

Gå aldrig ned på udstyr

Blandt de helt store glæder i gamer-land er naturligvis det at rive modstandere i stumper og stykker. Som med så mange andre opgaver, bliver det væsentligt nemmere og sjovere hvis man har det rigtige værktøj, hvilket mange udviklere har været særdeles behjælpelige med gennem tiden.

FeatureKatten i sækken: Om DLC-pakker og pre-orders

Troels reflekterer over tidens tendenser

Forudbestillinger, eller pre-orders og pre-purchases, som vi kender dem i dag, er ikke noget nyt. De har minimum eksisteret siden Ford-fabrikkerne ikke kunne følge med efterspørgslen, og har således fandtes indtil i dag, hvor håbefulde købere kan sikre sig et eksemplar af en given vare. Det giver i og for sig også mening i forhold til fysiske kopier af spil, hvis man ikke kan være sikker på, at der er blevet trykt nok eksemplarer til at møde efterspørgslen, og hvem har lyst til at skulle vente i ugevis på, at udgiveren får fingeren ud og trykt nok kopier.

FeatureEr gaming cool?

Troels reflekterer over voksenlivet som gamer

Da jeg for snart en menneskealder siden stiftede bekendtskab med vores vidunderlige hobby, havde den en snert af "legetøj for børn" over sig. Kun få af de voksne, jeg kendte, beskæftigede sig med spil, og mente tværtimod, at en computer var noget, der skulle afvikles regneark og tekstbehandling på. EDB, som det hed dengang, var ikke beregnet til simpel leg.

FeatureFamiliefar, gamer og BrianfromDenmark

Brian er Gandalf i dansk YouTube

I vores interviewserie med nogle af de mest populære og toneangivende danske Youtubere, er vi nu nået til BrianFromDenmark. Brian er familiefar og selvudråbt attention whore med hang til gaming, og du kan læse her, hvordan Brian interagerer med sine seere, hvordan du selv kommer igang, og hvad det fede er ved at have en populær Youtube-kanal.

FeaturePreview: Ryse - Son of Rome PC

Vi tager et kig på sværd og sandal-simulatorens PC-udgave

Crytek har i den grad formået at dele vandene blandt gamere med deres spil. Hvor der var relativ enighed om den høje kvalitet i første udspil, Far Cry fra 2004, var der fra Crysis og frem langt større uoverensstemmelser. Den ene lejr mente, at der var tale om FPS'ens genfødsel, og den anden mente i store træk, at der blot var tale om en interaktiv tech-demo, som i øvrigt kun kunne køres på maskiner importeret fra fremtiden.

FeatureMød YouTube-fænomenet Robin og Samrita

Kæresteparret, der står bag kanalerne RobinSamse og RobinKaja, bliver set over 3 millioner gange hver måned

Danske youtubere, og her taler vi om danskere der rent faktisk taler dansk på deres videoer, har millioner af visninger hver måned. De største danske kanaler tæller navne som Gexpgaming og BrianFromDenmark, men dem med flest visninger hver måned er et ungt kærestepar, Robin og Samrita. Samlet bliver deres videoer set over 3 millioner gange om måneden, hvilket gør dem til de mest seete youtubere i Danmark. Eurogamer har fået fornøjelsen af, at interviewe de to unge youtube-personligheder som sammen har kanalen RobinSamse. Her kan du læse hvad hemmeligheden er bag deres succes, hvad der holder dem i gang, hvad deres kanal handler om, og hvordan det hele startede.