League of Legends topper indkomstlisten for MMO'er

Efterlader titanen World of Warcraft i støvet

Okay, League of Legends er måske ikke ligefrem et MMO, men et MOBA, eller lidt af begge. Hovedsagen er i hvert fald, at markedsresearcheren SuperData Research har erklæret, MMO-markedet har oplevet en markant vækst, og tendensen er at det kun vil fortsætte sådan. League of Legends tager kronen ved at stå for 11,9% af markedet, med en indkomst på $946 millioner.

Til sammenligning er World of Warcraft 'kun' nede på en fjerdeplads, med World of Tanks haltende efter på en femteplads. DotA 2 ligger på en niendeplads.

For dem som ikke kender til League og Legends, så er det et free-to-play 'multiplayer online battle arena' (MOBA) spil. Fem spillere (hvor nogle kan være computerstyrede) tager kampen op mod fem andre, og styrer hver især én helt. Spillet sørger så i mellemtiden for en konstant bølge af små hjælpere på begge sider, der har direkte kurs mod fjendens base.

Det som måske er mest interessant er, at free-to-play (F2P) modellen dominerer markedet for MMO'er i alle regioner, og er over tre gange større end pay-to-play (P2P) modellen i både Europa og Asien. Kigger man på en Top-10, bliver det også tydeligt at F2P-spil er overrepræsenteret.

top10

F2P-spil har ofte negative konnotationer hos folk, og normalt bliver det ikke mødt med glæde, når et P2P-MMO annoncerer et skift til free-to-play. Det må jo betyde nådesstødet for spillet; de mangler spillere og har brug for flere penge. Det er måske også tilfældet nogle gange, men som regel kunne det ikke være mere forkert, og F2P har gentagende gange vist sig at være et bedre financielt tiltag end P2P. Folk har langt lettere ved at spise små $1-køb, end at skulle betale næsten 100 kroner om måneden. Dertil kommer selvfølgelig, at folk gerne vil spille spil de 'ikke skal betale penge for', selvom de ofte ender med at bruge lidt på spillets in-game cash shop. Det er/var ikke en ukendt stratgi, at beholde P2P indtil omkostninger for spillets udvikling er betalt, og så skifte over til F2P for maksimal profit.

I fremtiden tror jeg selv at P2P bliver udfaset, og at F2P-modellen kommer til at være i brug i minimum 90% af online multiplayerspil. I hvert fald i Vesten. Hvad synes I selv om de forskellige modeller?

Worldwide
F2P har uden tvivl overhalet P2P med pengene

Jump to comments (0)

About the author

Bille Vincent Brynjolfsson

Bille Vincent Brynjolfsson

Staff Writer

Bille er computerrobot, før han er menneske. Computeren har altid været først i rækken, og den dominante spilgenre er uden tvivl RPG. Han har altid gang i mindst 5 spil på én gang, og kontakt til omverdenen er derfor begrænset. Ud over sine exceptionelle evner i engelsk sprog og fonetik, er han hardcore PC-mand, som samler alle sine ting fra scratch. Når han en sjælden gang bevæger sig udenfor, er det primært for at styrkeløfte eller for at spise. Det eneste der kan få Bille væk fra sin højtelskede computer er uden tvivl mad. Er desuden Eurogamers autoriserede dinosaurekspert.

Relateret indhold

Overwatch er gratis at spille næste weekend

Prøv det, og se om det er noget for dig.

Sombra kommer til Overwatch

Hackeren er endelig officielt vist frem

Halloween er kommet til Overwatch

Uhygge, monstre og zombier kommer til Overwatch i anledning af Halloween

Vind Overwatch-grej fra Razer

Vinderen er trukket i vores Overwatch-konkurrence!

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading