Limbo

Gråzone.

I sidste uge listede jeg mig op af en trappe i Pilestæde i det indre København. Jeg skulle endelig møde en dreng, som jeg ellers kun havde set på billeder og hørt snakket om i krogene af den danske spilverden. En dreng fanget i et dystert sort-hvid univers, på jagt efter sin forsvundne søster.

Det er naturligvis Limbo fra danske Playdead der er tale om. Spillet har været under udvikling i tre et halvt år, og ser nu endelig ud til at nærme sig udgivelsen - i hvert fald så tæt på, at Playdead havde inviteret Eurogamer.dk til en hands-on session.

Ud fra de få screenshots og videoer, Playdead indtil videre har ladet sive fra spillet, har det været svært at få et et egentligt indtryk af selve gameplayet. Den klare sort/hvide, ekspressionistiske æstetik og afdæmpede lydside var klar nok, men præcis hvad det var, man skulle få timerne til at gå med, mens man stred sig gennem spillet monokrome verden, var der ikke mange hints om. Efter at have siddet med controlleren i hånden i over en time, kan jeg berolige både mig selv og eventuelle andre bekymrede sjæle: Limbo forlader sig ikke kun på lækker præsentation, men rummer også et rigtig fint gameplay pakket ind i spillets æstetiske kvaliteter.

8
Inspirationen fra gamle stumfilm er tydelig.

Uden tutorials eller forklaring af nogen art, vågner drengen op i skovbunden, åbner sine sært lysende øjne, og herfra er det bare at forsøge sig frem, og gå fra venstre mod højre. Kontrollerne er meget simple, så det er faktisk ikke rigtigt noget problem at lære at bruge dem. Det er mere omgivelserne, som ændrer sig, og skaber stadig sværere puzzles, jo længere man bevæger sig ind i spillet. Og det viser sig, at man faktisk kan skrue en del gameplay sammen ud fra en løbe-, hoppe- og gribe-fast-mekanik.

Limbo kan nok bedst beskrives som en puzzle-adventure-platformer, med hovedvægten lagt på puzzle-delen. Baseret på hvad der forekommer at være en solid fysikmotor, er mange af Limbos udfordringer af fysisk art, hvor man skal gennemskue, hvordan tyngdekraft, acceleration, masse og hurtigløb kan sikre sig videre adgang til spillets univers. Det lyder måske langhåret og lidt kedeligt, men det er skruet så naturligt og charmerende sammen, at det først og fremmest er den sunde fornuft der viser løsningen, og ikke komplicerede udregninger.

2
Det er ofte fysikken der danner grundlag for Limbos puzzles (Gæt selv, hvad man skal undgå her).

I det hele taget lod selve spilforløbet, i den del af spillet som jeg stiftede bekendtskab med, til at have et rigtigt godt, naturligt flow. Man hverken kedede sig, eller sad fast i for lang tid ad gangen i de enkelte puzzles - selvom jeg da skal tilstå, at der var et par gange, hvor frustrationen stak sit grimme ansigt frem. Men ellers havde det også været for let.

Generelt er spillet opbygget af en lang række små, enkelte opgaver eller sekvenser, så man koncentrerer sig for det meste om et puzzle ad gangen. Det vil sige, at når man bevæger sig gennem spillets univers, ligger de enkelte udfordringer som afgrænsede perler på en snor. Det er for det første med til at gøre gådeløsningen overkommelig, fordi man aldrig skal stæse for langt tilbage i banerne, og det gør også at man aldrig ryger særlig langt tilbage i spillet, når man kommer af dage på brutal vis (og DET sker mere end et par gange).

Jump to comments (1)

About the author

Jesper Krogh Kristiansen

Jesper Krogh Kristiansen

Skribent

Jesper kan sit indie udenad. Men det gør ham ikke for stolt til også at straffe kloner på stribe i de brede genrer. Jesper elsker hård metal og lange gåture i Cloakwood - og så har Jesper en gal klæbehjerne og er i øvrigt Nørrebros eneste skæggede ninja. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading