Microsoft kunne tidligere på ugen bekræfte, at man i sidste øjeblik har øget hastigheden på Xbox One-processoren med 9,375 procent, hvilket betyder, at den otte-kernede AMD-CPU nu opererer ved 1,75GHz, 150Mhz hurtigere end tidligere.

Det var assisterende marketingchef for Microsoft Interactive Entertainment Yusuf Mehdi, der i tirsdags overbragte den glædelige nyhed, som absolut ikke skal undervurderes i det store spil om, hvilken af de to nye konsoller, PlayStation 4 og Xbox One, er den hurtigste.

- Vi har gjort adskillige fremskridt med konsollen. Eksempelvis har vi lige forbedret ydeevnen på processoren, så den nu opererer ved 1,75GHz. Spillene kommer til at se fantastiske ud.

Nyheden kommer i kølvandet på en lignende episode i sidste måned, hvor Microsoft kunne fortælle, at hastigheden på Xbox One-grafikmodulet var blevet øget med 53Mhz, svarende til en præstationsforbedring på 6,62 procent.

- Vi er gået fra teori til praksis, fra hvordan systemet på papiret kommer til at spille, til hvordan det spiller i virkeligheden, forklarede Marc Whitten dengang.

Og det er netop tidspunktet, hvor man begynder at finjustere. Enten ramte teorien plet, eller også var man enten for konservativ eller aggressiv. For vores vedkommende har det været førstnævnte, og derfor har vi været i stand til at øge hastigheden på grafikchippen fra 800MHz til 853MHz.

Hastighedsforøgelsen af henholdsvis processor og grafikmodulet synes at være et søm i kisten, hvad angår de vedvarende rygter om, at Microsoft skulle have problemer med varmeudledningen på chippen. At sætte hastigheden op er lig med højere temperaturer og et øget strømforbrug, og var der bare de mindste problemer, turde Microsoft med garanti ikke foretage en så substantiel justering.

1,6GHz, der er hastigheden på PlayStation 4-processoren, bliver anset som et sweet spot for netop denne model, så at det er lykkedes Microsoft at bringe deres variant op til 1,75GHz taler for konsollens effektive kølesystem. Derfor skal vi næppe heller forvente, at Sony gør det samme, da PlayStation 4 er noget mindre og blæseren tilsvarende.

Yderligere informationer om Xbox One-processorens tekniske opbygning blev afsløret i sidste uge under Hot Chips 25, der blev afholdt på Stanford-universitetet i Californien. Her afslørede Microsofts John Sell og Patrick O'Connor at chippen huser fem milliarder transistorer.

De fremviste specifikationer stemmer nogenlunde overens med de data, vi har kendt længe, og som beskrev Xbox One-udviklermodellen, også kaldet Durango. Der er dog en række overraskende fakta, såsom et 30GB/s-link fra processoren til DDR3-hukommelsesmodulerne. Til sammenligning har PlayStation 4 et 20GB/s-link til sine 8GB GDDR5-RAM, mens grafikmodulet opererer med en båndbredde på 176GB/s. Vi kan også læse af de nye data, at Xbox Ones 32MB ESRAM, der bruges til hurtigere GPU-beregninger, rent faktisk udgøres af fire separate 8MB-moduler, hver med en 256-bit bus, der opererer parallelt med hinanden.

wired
Wireds fotografier er Xbox One-indmaden demonstrerer, hvorfor det har været muligt for Microsoft at øge hastigheden på henholdsvis CPU og grafikmodulet. En luftig kasse med en varmeafleder af høj kvalitet samt en stor blæser.

Kombinationen af CPU'ens hastighedsforøgelse og konsollens klynge af Data Move Engines betyder, at selvom PlayStation 4 har en klar fordel, når det kommer til grafikmodulet, er Xbox One godt med i processorafdelingen, måske endda et skridt foran sin konkurrent.

Måske den største overraskelse, dog, som vi tager med fra Hot Chips 25 er inkluderingen af 8GB eMMC NAND-hukommelse, samme type hukommelse som vi kender fra blandt andet smartphones, Wii U og den seneste 12GB PlayStation 3-model. Eftersom at Microsoft ikke har tilladt udviklerene at tilgå hukommelsen, må det nødvendigvis betyde, atNAND-modulet er reserveret til operativsystemet, måske med det formål at gøre det muligt at afvikle apps sideløbende med spilsessioner.

Traditionelt set har grafikmodulet den største indflydelse på en konsols ydeevne, og på papiret har Sony således en fordel med PlayStation 4, ikke mindst da de nyder godt af den højere båndbredde på GDDR5-hukommelsen. Alligevel fastholder Microsoft, at deres maskine, nu altså med en hurtigere CPU, kan give kamp til stregen. Vi får se, når maskinerne sendes på markedet henholdsvis dette efterår og i starten af det nye.

About the author

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Flere artikler af Richard Leadbetter

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.