Er Nintendo klar til HD?

DigitalFoundry ser på, hvordan Wii-emulation lover godt for Nintendos næste hjemmekonsol, Wii U.

Vi er i skrivende stund kun få dage fra at finde ud af, hvordan Nintendos omdiskuterede WiiU-konsol yder. Dette års E3-messe, hvor vi får den færdige version at se, bringer ende på et år fyldt med rygter i henholdsvis den ene og den anden grøft. Anonyme udviklere har på den ene side indikeret, at konsollen knap kan følge med det nuværende kuld af HD-konsoller, mens andre har ment, at konsollen befinder sig adskillige skridt foran. Nintendo selv har som altid forholdt sig tavse om dens grafiske formåen, for som de siger, når alt kommer til alt er det spiloplevelsen der tæller.

Måske det i virkeligheden også er et mere interessant spørgsmål at stille. Hvordan en række af verdens dygtigste spildesignere planlægger ud udnytte den ekstra grafiske kapacitet, som WiiU'en unægtelig vil bringe, uanset hvor stort et spring det så bliver. Det er ingen hemmelighed, at alt imens resten af branchen efterstræber stadig mere fotorealistisk grafik, tænker Nintendo i alternativ spilmekanik og -interaktion på bekostning af øget regnekraft.

Denne konsolgeneration har bevidnet dette mere end nogen anden, med Microsoft og Sony begge omfavnende HD-æraen og Nintendo fanget i en teknologisk fortid. Ser man bort fra den skelsættende Wii-controller, drives Nintendos nuværende hjemmekonsol af godt 13 år gammel hardware. Både CPU og GPU er essentielt set den samme, som man finder i deres GameCube fra 2001, og kun minimale justeringer gør, at førstnævnte yder på niveauet over sin forgænger.

Så meget desto mere imponerende, hvad Nintendo har formået med Wii'en. I denne artikel får du at se, hvordan Nintendos højt-profilerede titler tager sig ud, når afviklet på lige vilkår med de konkurrerende konsoller. Via open-source GameCube/Wii-emulatoren Dolphin satte vi os for at dokumentere, at var det ikke for Wii-konsollens arkæiske 480-SD-opløsning, ville den huse en række af denne konsolgenerations flotteste titler. Det er værd at bemærke, at vi ikke har foretaget justeringer af spillenes indhold, blot emuleret dem i 720p (HD) samt påført diverse billedalgoritmer så som kantudjævning og tekstur-filtrering.

Akkurat som ved genudgivelserne af God of War og Metal Gear Solid på PlayStation 3 ser vi, hvordan Super Mario Galaxy 2 audiovisuelt imponerer, når frigjort fra Wii'ens arkæiske 480p-signal. På trods af sin simple lyssætning, partikeleffekter ligner spillet til forveksling sine HD-konkurrenter - dette takket være sit stilrene, karismatiske udtryk og silkebløde animationer.

Hvad mere imponerende er, at hvor HD-udviklerne har fået for vane at mindske opdateringsfrekvensen til 30 billeder i sekundet, dette i en konstant søgen efter bedre billedkvalitet, vidner Dolphin-emulatoren om en udvikler, der ikke ønsker at gå på kompromis med det responsive gameplay. Super Mario Galaxy 2 og andre af Nintendos førstepartsudgivelserl afvikles således ved en låst opdateringsfrekvens på 60, hvilket er en sjældenhed for moderne konsolspil.

Jump to comments (0)

About the author

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading