Kort, umådelig repetitivt og kun til at holde ud at spille i korte træk før kedsomheden sætter ind - man kan roligt sige, at Ryse: Son of Rome langt fra er det mest spændende Microsoft har at byde på til sin nye konsol. Men ser man på de tekniske aspekter, kan man argumentere for, at spillet med sin kraftfulde CryEngine-motor er en af de mest visuelt imponerende udgivelsestitler på markedet. Der er steder - op til flere af dem - hvor spillet simpelthen tager pusten fra dig, og den generelle præsentation er meget filmisk i sin natur, hvilket får spillet til at stå ud fra flokken.

Ryse ser så anderledes ud, at man kommer til at tænke på debatten omhandlende visuel præsentation vi fulgte med stor nysgerrighed tilbage i januar 2012. Den tekniske guru, Timothy Lottes, dengang ansat hos Nvidia, nu hos Epic - præsenterede en interessant teori omhandlende forskellen i præsentationen mellem en Hollywood Bluray-film og et typisk computerspil. Hans blogindlæg er desværre ikke til at finde længere, men du kan få færten af diskussionen i denne Digital Foundry-artikel, hvor Lottes konkluderer følgende:

"Industrien er fanget i en status quo, hvor målet er at udsende ultra-høj skærmopløsning, ultra-høj tekstur-opløsning og ultra skarphed. I min optik ville det, i næstegenerations-øjemed, være langt mere interessant at se om en grafikmotor på en ultra high-end PC ville være i stand til at rendere 720p, og få det til at se ligeså virkeligt ud som en film i DVD-kvalitet?".

Debatten var så interessant, at selv en professionel effektmager fra Hollywood bidrog (med mange tekniske fagbegreber):

"Det vi gør er essentielt set MSAA. Så laver vi en linseforvrængning (samt andre lys/slørings/etc-effekter). Blødhed, støj og grynetheds-effekter er en del af film og noget vi ofte benytter os af. Vi hader kantede linjer og former som pesten, og smører derfor et massivt lag kant-udjævning på vores billeder," sagde Pixars Chris Horne. "Når alt kommer til alt er det stadig den samme konklusion: spil går for meget op i opløsningen i forhold til film. Jeg har altid synes, at film-opløsningen var mere end nok. Jeg ved ikke, hvad der skal til for at få gamere til at tage imod film æstetik, men det burde ikke være umuligt."

Af alle spil vi har set siden hans udtalelse, er Ryse nok det tætteste vi kommer på et praktisk eksempel af ovenstående teori - og det ser ret spektakulært ud i mange henseender. Opløsningen faldt ikke hele vejen ned til 720p - Crytek valgte 1600x900 - men det overordnende look er meget filmisk, fra film-kornethed til bevægelses-sløring til det enorme niveau af efterbehandling og perfekte brug af effekter. Ryse arbejer med en lavere opløsning end sine konkurrenter, men sejrer fordi effekten af kant-udjævningen er sublim. De sædvanlige grafiske fejl - takkede trappe-trin, dårlige tekstur-mønstre - er næsten ikke til at spotte i Ryse. Selv kant-udjævningen på hårene af Marius centurion-hjelm er perfekt udført. Det er svært at anbefale et spil, der simpelthen ikke er fornøjeligt at spille, men for læsere, der går op i den næste generations grafiske egenskaber, er det en imponerende visuel oplevelse.

Hvilket gør Ryse til perfekt materiale som indhold i vores 'Next Gen'-serie, hvor vi optager sekvenser fra de store titler og udbyder download i fuld 1080p60 til PC, Mac og Playstation 3-afspilning. I Ryses tilfælde har vi de indledende 13 minutter af spillets kampagne - 'the fall of Rome'. Det er ret spektakulært. Spørgsmålet er, om Xbox Ones hardware kan håndtere det på et tilfredsstillende niveau? Det har vi selvfølgelig også medtaget, med en analyse af konsollens præstation nedenfor. Vi er også igang med en teknisk analyse, der udforsker spillet mere i dybden.

Teknisk analyse af, hvordan konsollen klarer den indledende bane i Ryse: Son of Rome

About the author

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Flere artikler af Richard Leadbetter

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Crytek nærmer sig konkurs

Krise for Crysis-folkene

Filstørrelsen på alle Xbox One Launch spil

Samt hvor meget Ryse guld koster i ægte penge

Xbox One som komplet mediecenter

Du kan endda tilslutte en Playstation 4!