- Xbox 360 PlayStation 3
Disc Size 7.7GB (disc one) and 7.4GB (disc 2) 14.45GB
Install 7.7GB (disc one) and 7.4GB (disc 2) 5.5GB (mandatory)
Surround Support Dolby Digital Dolby Digital, 5.1LPCM

Maj måned er over os, og det betyder vanen tro nyt udspil fra amerikanske Rockstar Games. I år har vi således fornøjelsen af en gammel kendings selskab, den bitre og til tider psykotiske strisser Max Payne. Han er tilbage i en helt ny udgivelse, mere forbistret end nogensinde og med størstedelen af New Yorks undergrund efter sig.

Da Max Payne som bekendt debuterede tilbage i 2001, satte det omgående nye standarder for tredjepersonsskydespil. Dette skyldtes i særdeleshed den spektakulære bullet-time-mekanik og, dengang, fotorealistiske grafik, men også den eftertænksomme og voksne historiefortælling gjorde indtryk. Som Christian Kruse bemærkede i Eurogamers eksklusive anmeldelse af MaxPayne 3, fortsætter tredje kapitel, trods lidt slinger i valsen, den gode stime, og det er til at mærke, at det nu er Rockstar og ikke finske Remedy (Alan Wake), der står bag.

Dette gør sig ikke mindst gældende fra et teknisk synspunkt. Digital Foundry har set Rockstars seneste udspil efter i sømmene, og resultatet er imponerende. På trods af den hastigt aldrende Xbox 360- og PlayStation 3-hardware gør Max Payne 3 sig umanerligt godt. Faktisk er præstationen på de respektive konsoller så overbevisende, at vi i skrivende stund har svært ved at forstille os, hvordan den kommende pc-version skal overgå dem - specielt taget i betragtning af, at Rockstars pc-konverteringer traditionelt set har været af tvivlsom karakter.

Max Payne 3 drives af Rockstars garvede spilmotor, RAGE (Rockstar Advanced Game Engine), og det er her, vi finder nøglen til titlens teknologiske succes. Den er delvist blevet skrevet om, således den holder de mere lineære action-spils funktionaliteter for øje sammenlignet med tidligere versioner, der fortrinsvis blev brugt til at drive store sandkasse-spil så som Grand Theft Auto og Red Dead Redemption. At have en motor med specifik fokus på den cinematiske single-player-oplevelse betyder, at Rockstar har kunne øge detaljegraden på bl.a. figurer, animationer og teksturer. Det betyder også, at oplevelsen er langt mere flydende, end hvad vi er vant til at se fra deres side.

For at have belæg for vores begejstring, dog, inviterer vi med om bag kulissen på Max Payne 3 og dets tekniske aspekter. Også for at fastslå, at der trods god figur på begge platforme er forskelle at spore. Som entusiaster stiller vi os selvfølgelig kun tilfredse med den allerbedste oplevelse, hvorfor en sammenligning er nødvendig. Derfor, hvilken konsolversion af Max Payne 3 er bedst? Digital Foundry er på sagen.

Som vi kan se i videoen er der en række mere eller mindre graverende forskelle i billedkvaliteten, de to versioner imellem, men disse er ikke et resultat af skærmopløsningen. Begge versioner afvikles under en opløsning på 1280x720 - en massiv fremgang fra Rockstars tidligere konsolspil, der har lidt under sub-HD-opløsninger.

Til gengæld ser vi en forskel i kantudjævningen (anti-aliasing) på de respektive versioner, et resultat af, at der anvendes to forskellige fremgangsmåder - dog begge med fodfæste i post-rendering og ikke multi-sample-baserede algoritmer. En direkte sammenligning afslører, at PlayStation 3-versionen fremstår skarpere end 360'eren, hvis kantudjævning synes en smule aggressiv. Det er som om, at sidstnævnte slører billedet for meget, hvilket resulterer i smudsede kanter på særligt objekter i baggrunden. Dog er PlayStation 3-versionens kantudjævning ikke uden brister. Sommetider er algoritmen ikke sin opgave voksen, hvorfor vi ser eksempler på visuelle artefakter, der ikke bliver adresseret, resulterende i ufine kanter.

Foruden forskellene i kantudjævningen af de enkelte billeder ser vi eksempler på scener, der er forskelligt bygget op afhængig af konsolversion. Lyskilder der flyttes, manglende sprøjteeffekter og alfa-lag er alle eksempler på dette. Det er en meget spøjs, men også ganske elegant løsning at designe sig rundt om de tekniske begrænsninger ved at ændre i sceneriet snarere end at lade det gå ud over spillets ydeevne.

About the author

Thomas Morgan

Thomas Morgan

Senior Staff Writer, Digital Foundry

32-bit era nostalgic and gadget enthusiast Tom has been writing for Eurogamer and Digital Foundry since 2011. His favourite games include Gitaroo Man, F-Zero GX and StarCraft 2.

Flere artikler af Thomas Morgan

Kommentarer (1)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Max Payne 3 Anmeldelse: Bodsgang

Max flygter fra sine sorger, men kan han også undslippe dem?

Stort Rockstar-udsalg på Steam

Spar mindst 50% på alle de gode spil

Max Payne 3 får snart nye baner

Smertefulde minder i december.