Xbox 360 PlayStation 3
Diskstørrelse Disk ét: 7.7GB, Disk to: 7.8GB 17.4GB
Installation 7876MB (obligatorisk) 8486MB (obligatorisk)
Surround-understøttelse Dolby Digital Dolby Digital, 5.1 LPCM

Lad os med det samme slå fast; Grand Theft Auto 5 skildrer en af de mest levende og imponerende spiluniverser denne konsolgeneration har set. Vi husker alle, hvordan GTA4 præsterede samme bedrift tilbage i 2008, hvor spillet dog led under en række tekniske børnesygdomme som resultat af den helt nye RAGE-motor.

Her fem år senere er børnesygdommene fortid og RAGE-motoren i imponerende form. GTA5 huser vanvittige 49 virtuelle kvadratkilometer, og selv med så massivt et omfang, performer spillet fremragende, både PlayStation 3 og Xbox 360-versionen vel og mærket. Man kommer dog ikke udenom, at den ene version har en række fordele over den anden og vice versa. Vi tager et kig på, hvor forskellene gør sig gældende, ikke mindst hvilken version, du bør vælge.

Hvis vi starter med maskineriet under motorhjelmen, RAGE-motoren. I det store hele er den bygget af Rockstar selv, fra animationsmodulerne til renderingsframeworket og scripting-sproget, der får det hele til at spille sammen. Dens primære force er at afvikle store mængder data på hukommelsesbegrænset hardware, et talent man kan spore helt tilbage til PS2-versionerne af GTA. Level-of-detail-skalering bruges til at indlæse data, mens man bevæger sig rundt, dette med en tilpas distance til, at man sjældent lægger mærke til det. En vital teknologi, når man forsøger at bygge et spil på størrelse med GTA5 og med en åben spilstruktur.

Se vores GTA 5 snydekoder.

Især på PlayStation 3 er der sket landevindinger for teknologien. GTA4 på PlayStation 3 blev afviklet ved en noget lavere opløsning end sin Xbox 360-ækvivalent, 1152x640 versus 1280x720, men det er heldigvis ikke tilfældet for GTA5, hvor begge versioner afvikles ved sidstnævnte opløsning.

"Level-of-detail-skalering bruges til at indlæse data, mens man bevæger sig rundt, dette med en tilpas distance til, at man sjældent lægger mærke til det."

Xbox 360- og PlayStation 3-versionen af Grand Theft Auto 5 i direkte sammenligning. Husk at trykke på fuldskærmsknappen for at se videoen i 720p.

For et nærstudium i, hvordan de to versioner tager sig ud side om side med hinanden, har vi produceret ovenstående video. Heldigvis synkroniserer spillet tidspunktet på dagen før hver eneste hovedmission, og derfor har vi været i stand til at få nogenlunde identiske billeder. Det er klart, at vi ikke kan gøre vejret og den tilfældige generering af personer og biler identisk, men umiddelbart er der tale om en så fair sammenligning som muligt.

Hvor GTA4 var en forskellig oplevelse afhængig af platform, er GTA5 meget identisk på tværs. Den dyre 2X multi-sample-kantudjævning fra 360-versionen af GTA4 er væk, tilsvarende er PS3-versionens sløringsfilter, der trak dyrebare ressourcer. I stedet anvender Rockstar en post-renderings-teknik, der fjerner de mest tydelige artefakter fra billedet, men med langt lavere ressourceforbrug end hidtil. En teknik, de første gang brugte ved sidste års Max Payne 3-udgivelse.

Selvom den umiddelbare konklusion lyder, at de to versioner er nær identiske, er der forskelle at spore, straks man kigger dybere, og især én specifik forskel er svær at ignorere.

X360PS3
Den største kontrast mellem PS3- og 360-versionerne er de slørede landteksturer på Microsofts platform. Uanset om spildisk nummer to er installeret eller ej, lider teksturerne umiddelbart foran hovedpersonen i sammenligning med PS3.


X360PS3
Level-of-detail (LOD)-indstillingerne er de samme for alle større geometriske objekter. Ingen af konsollerne er her bedre end den anden.
X360PS3
Detaljegraden i figurmodellerne er også identiske på tværs, den eneste synlige forskel teksturdetaljerne på Trevors vinterfrakke under prologen.
X360PS3
Den interne opløsning er den samme uanset platform; 1280x720 pixels med kantudjævning foretaget efter rendering.
X360PS3
Skyggerne i spillet er noget forbedret over GTA4. Man kan dog stadig opleve anormaliteter, eksempelvis når Franklin sætter i fremdrift.
X360PS3
Spillets kontinuerlige dag-nat-cyklus giver mange forskellige, skærmbillederne imellem. Her er vi taget et smut til udkanten af Los Santos.

På trods af den påkrævede installation af data på begge konsoller, 7,8GB for 360-versionen versus 8,4GB på PlayStation 3, står det hurtigt klart, at Microsofts platform lider under indlæsning af data. Det manifesterer sig i mere slørede teksturer en række steder, især på landjorden. Uanset om du befinder dig i midten af Los Santos eller i vildnisset, står teksturerne knivskarpe på PlayStation 3, mens de på Xbox 360 er en anelse slørede, straks man kigger et par meter frem.

Normalt ville vi skyde skylden på ringere teksturfiltrering, men når vi ser, hvordan visse teksturer helt fejler med at blive indlæst i eksempelvis spillets filmsekvenser, må det nødvendigvis være et problem med datastrømmen på Xbox 360.

Det leder os til endnu et negativt punkt for Microsofts platform, at spillet kommer på to diske. Disk ét er som bekendt obligatorisk at installere, men det er også muligt at installere disk nummer to, spildisken, via Xbox-dashboardet.

X360PS3
Bevægelsessløring og dybdeeffekter er nedskaleret i GTA5 sammenlignet med sin forgænger.
X360PS3
Euphoria og skudfysik-motorerne bruges nu blandt andet også til at beregne kollisioner mellem figurer, tøjsimulering samt den spøjse gule maskot uden for brugtbilsforhandleren.
X360PS3
GTA5 begynder ved stranden, hvor en række af Los Santos' visuelle højdepunkter stolt viser spillet frem. Næsten lige flot fremstår sekvensen på PS3 og Xbox 360, selvom sidstnævntes palmetræer synes at stå en anelse skarpere.


X360PS3
En af spillets største bedrifter er dets organiske lyssætning. I prologen, eksempelvis, kommer det fornemt til udtryk.
X360PS3
Hud står meget overbevisende i GTA5, især efter et dyk i havet. Vi er imponerende over detaljegraden af eksempelvis Michaels nøgne ryg, hvor man fornemmer strukturen og knoglerne, der gnider imod.

Det advarer både Rockstar og vi dog på det kraftigste imod, da det gør ovenstående teksturproblem endnu mere udtalt. Det øger markant frekvensen af objekter, der enten fejler med at blive indlæst eller er noget længere om det. Microsofts konsol har åbenbart brug for både at indlæse data fra harddisken og disk-drevet simultant for at levere en jævn oplevelse.

Straks man afvikler disk to fra disk-drevet, performer 360-versionen stort set som PS3-versionen. Faktisk er der øjeblikke, hvor 360-versionen formår at stå en smule skarpere, især hvad angår vegetation. Græstotter og palmetræerne på Los Santos' kajområde er mere overbevisende på Xbox 360. Andre steder, såsom spejlene i Franklins soveværelse, har en højere kvalitet på Microsofts platform, men, ja, nu taler vi om detaljer, de færreste i virkeligheden vil lægge mærke til.

På effektsiden, som allerede benævnt, er bevægelsessløring markant nedtonet fra forgængeren GTA4. Faktisk lader det til helt at være slået fra i seriens femte inkarnation, med undtagelse i en række filmsekvenser, hvor det bruges i forsøget på at skabe et filmisk flair. Dybdeeffekter bruges også langt mindre aggressivt, og kun om natten lægger man rigtig mærke til det, eksempelvis når man kigger ind mod Los Santos fra vildnisset.

X360PS3
Rockstar North styrer udenom MotionScan-teknologien brugt i LA Noire, og det forstår man godt. GTA5 præsterer nemlig noget af den bedste hånd-animerede ansigtsmimik i branchen.
X360PS3
Forsvundet er Liberty Citys kedelige farveskema. Los Santos er et farverigt sted og på mange måder minder det om GTA San Andreas.
X360PS3
Vandfysik og effekter er identisk platformene imellem. Bølger brydes flot, når de mange både skærer deres vej igennem dem.
X360PS3
Eksplosioner er også identiske på tværs af PS3 og Xbox 360, og som med alt andet ser de vældigt overbevisende ud.
X360PS3
Vi befinder os ganske vist i småtingsafdelingen, men eksempelvis spejlene i Franklins soveværelse står en anelse skarpere på Xbox 360-versionen.

Den måske største forbedring af spilmotoren er måden, hvorpå den håndterer lyssætning og skygger. De fleste udendørsscener renderes med dynamisk lyssætning og skifter flydende fra dag til nat og omvendt. Skyggeflimmer, som især prægede GTA4, er nær ikke-eksisterende i GTA5, kun ved bittesmå objekter kan man se, at motoren har problemer med at få dem helt jævne.

Fysiksystemet tager også en stor del af æren for at gøre Los Santos til et levende og troværdigt sted at opholde sig. I tilstykke til Rockstars egen tøj- og vandsimulation benytter de sig af tredjepartsbibliotekerne Bullet og Euphoria, der blandt andet bruges til at simulere kollisioner mellem personer, skud, samt bilernes måde at agere på. Finjusteringerne lavet over GTA4 er mærkbare og således meget mere realistiske denne gang.

Grand Theft Auto 5: Billedopdatering

Med avanceret lyssætning, tonsvis af effekter og intrikat fysik, alt sammen i spil under et kæmpemæssigt sandkasseunivers, har vi mildest talt ikke de største af forventninger til billedopdateringen på så aldrende konsoller. Især spøger det, hvordan GTA4 sommetider dykkede så langt ned som 20 billeder i sekundet, især på PlayStation 3, en gentagelse vi nødig ønsker at se.

"Med avanceret lyssætning, tonsvis af effekter og intrikat fysik kombineret med et kæmpemæssigt sandkasseunivers har vi mildest talt ikke de største af forventninger til billedopdateringen på så aldrende konsoller."

I denne video ser vi, hvordan Xbox 360-versionen har fordel, hvad angår billedopdateringen i spillet, også selvom forskellene ikke er så udtalte som med GTA4.

Heldigvis har Rockstar haft en del år til at forbedre præstationsevnen på deres RAGE-motor, dette med udgivelser såsom Red Dead Redemption og Max Payne 3, og det har givet pote. I GTA5 ser vi en større renderingsdistance end sin forgænger, akkurat som vi så det sidste konsolgeneration, når man sammenligner GTA3 med San Andreas. Den mindre tætte geometri gør, at man kan tegne spilverdenen på længere afstand, og det nyder Rockstar godt af her.

Målet har været en billedopdatering på 30 i sekundet, og det holder gudskelov stik i de fleste tilfælde. PlayStation 3-versionen dykker sommetider under, især ved filmsekvenser, mens 360-versionen ved lejlighed faktisk går højere end 30fps. Desværre må vi konstatere, at begge versioner momentvis går ned og rammer de 20 billeder i sekundet, akkurat som forgængeren, og da begynder spiloplevelsen at lide.

Det er typisk, når man kører gennem byen med politiet i hælene, og spillet har meget at skulle holde styr på, vi ser tallene dykke så langt, og overordnet er Sonys konsol altså hurtigere til at kapitulere end Microsofts.

"Skal vi vælge, dog, vil vi gå med PlayStation 3-versionen. Den højere billedkvalitet gør forskellen, også selvom den sommetider performer dårligere end Xbox 360-udgaven."

Spillets performance er relativt stabil, men akkurat som sin forgænger dykker den momentvis ned til 20 billeder i sekundet.

Grand Theft Auto 5: Vurderingen

Så kom det endelig, spillet vi alle har ventet på. Efter fem år og et estimeret budget på £170 millioner er GTA5 i handlen, og det store spørgsmål er selvfølgelig, hvilken version er bedt? Hvilken skal du vælge? Efter grundig gennemspilning af begge og mere end 2TB optaget videomateriale kan vi konstatere, at begge versioner klarer sig flot og i virkeligheden ikke befinder sig langt fra hinanden.

Kigger man på billedkvaliteten har de hver deres fordele og ulemper; PS3-versionen generelt skarpere på teksturfronten, mens visse objekter i 360-versionen står tydeligere. Microsofts platform har en række problemer med indlæsning af data, især hvis man kommer til at installere disk nummer to, spildisken, og derfor må man konkludere, at Sonys platform overordnet leverer den bedste billedkvalitet.

360-versionen, derimod, er mere stabil, hvad angår billedopdateringen, hvor Sonys konsol hurtigere kapitulerer, når der er mange elementer på skærmen samtidigt. Begge versioner går dog momentvis så lavt som 20 billeder i sekundet, akkurat som forgængeren GTA4, og det er en skam. Heldigvis er spiloplevelsen størstedelen af tiden jævn og flydende.

Skal vi anbefale en over den anden, dog, vil vi gå med PlayStation 3-versionen. Den højere billedkvalitet gør udfaldet, også selvom den sommetider performer dårligere end Xbox 360-udgaven. Uanset hvad bør du ikke snyde dig selv for dette pragteksemplar af et computerspil, der er smukt at betage på begge platforme og ikke mindst underholdende at spille.

Tjek tilbage snarest, når vi har vores anmeldelse af årets mest ventede spil klar. Er du enig, uenig? Giv dit besyv med, når Janus fælder dom over spillet i en nær fremtid.

About the author

Thomas Morgan

Thomas Morgan

Senior Staff Writer, Digital Foundry

32-bit era nostalgic and gadget enthusiast Tom has been writing for Eurogamer and Digital Foundry since 2011. His favourite games include Gitaroo Man, F-Zero GX and StarCraft 2.

Flere artikler af Thomas Morgan

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Arkivet: Grand Theft Auto V - Anmeldelse

Sæt kursen mod Los Santos og find ud af om Rockstar har gjort det igen

GTA 5 snydekoder og guide (cheats)

Alle snydekoder til GTA 5, samt guide til aktiemarkedet

GTA5 guide: Sådan bliver du kongen af aktiemarkedet

Er du træt af at færdes i sølet sammen med alle de andre millionærer? Vi viser dig her hvordan du når toppen af den finansielle rangstige