Sony har bekræftet de komplette tekniske specifikationer på PlayStation 4, hvilket gør os i stand til bedre at forstå musklerne under den parallelografiske motorhjelm.

Nøgledataene forbliver uændret fra vores seneste kig på maskinen; den drives af otte energieffektiv AMD-kerner baseret på Jaguar-arkitekturen (der ankommer til pc-folket senere i år), samt en modificeret Radeon GPU-arkitektur med en effekt på 1,84 TFLOPS. De nye data bekræfter, at grafikkortet besidder 18 beregningsmoduler med en clockfrekvens på 800MHz. Til sammenligning sidder der 12 beregningsmoduler i Microsofts Xbox One, der, ifølge vores kilder, opererer ved nogenlunde samme hastighed.

Tilsvarende Microsoft har Sony valgt en 500GB harddiskløsning til deres PlayStation 4. I modsætning til Xbox One, dog, hvor harddisken er fastlåst, vil det være muligt at udskifte den interne hukommelse i en PlayStation 4, hvorfor der praktisk talt er frit valg på alle hylder, inklusiv SSD-løsninger.

Derudover kan man udvide via eksterne hukommelsesløsninger via USB-portene, og det kan blive relevant, som begge konsoller kræver installation af spil. Der kan som bekendt allokeres op til 50GB data på en Blu-ray-disc, og 500GB kan således hurtigt bruges op.

Selve det optiske drev udgøres af en 6x CAV Blu-ray-enhed. CAV står for Constant Angular Velocity og betyder, at mediet roterer ved samme hastighed, uanset hvor læserhovedet befinder sig. I praksis betyder det, at data yderst på mediet læses lang hurtigere end på den inderste del. Selvfølgelig havde dette haft større indflydelse på den nuværende konsolgeneration, hvor mange spil læses direkte fra spilskiven, men eftersom der bliver obligatorisk at installere og afvikle fra harddisken på en PlayStation 4, er anvendeligheden noget mindre.

Specifikationerne bekræfter også en af de absolutte trumfkort ved PlayStation 4; de 8GB GDDR5 RAM. Med det faktum i baghovedet, at end ikke high-end-pc-grafikkort kommer med så megen hukommelse, er det sandsynligvis her, Sony tager de største pristæsk. På den lange bane, dog, kan det blive en stor sejr. En tommelfingerregel, nemlig, lyder, at jo mere hukommelse, du har til rådighed, des mere fremtidssikkert er dit system.

  • Produktnavn: PlayStation 4 Jet Black
  • Produktkode: CUH-1000A
  • Vejledende udsalgspris: US $399, Canada $399, Europa €399, UK £349
  • Processor: Proprietær single-chip-processor
  • CPU: x86/64 AMD "Jaguar", otte kerner
  • GPU: 1.84 TFLOPS, AMD Radeon-baseret grafikmotor
  • Hukommelse: GDDR5 8GB
  • Lagerplads: 500GB harddisk
  • Dimensioner: Approx 275x53x305mm (bredde x højde x længde)
  • Vægt: Ca. 2,8kg
  • Optisk drev: BD x6 CAV, DVD x8 CAV (read only)
  • Tilslutning: Super-Speed USB (USB 3.0)-port x 2, AUX-port x 1
  • Netværk: Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T), IEEE 802.11 b/g/n, Bluetooth
  • AV: HDMI, Toslink SPDIF

Lad os for et øjeblik flytte fokus til konsollens tilbehør, herunder Eye-kameraet og den nye DualShock-controller, der hhv. koster $59/£54 og $59/£44. Der er ingen store overraskelser, hvad begge angår, men det er med en hvis ærgelse, vi konstaterer, at Eye-kameraet forbindes til konsollen via AUX. Det havde været fantastisk at have et 60/120/240 FPS-kamera, der ud af boksen kunne tilsluttes en PC, men ak. Vær derudover opmærksom på, at selvom konsollen kommer med et mono-headset, understøtter Dual Shock 4-controlleren fuld stereo. Vi anbefaler derfor, man slutter sig eget headset til.

Akkurat som sin direkte konkurrent, Xbox One, er alle primære AV-tilslutninger digitale, hvilket gør den ukompatibel med ældre, analogt udstyr. Der er eksempelvis ingen understøttelse for SD-opløsninger eller analog high-definition via komponent. Bedre ser det ud for dem med etablerede surround sound-systemer, eftersom begge de nye konsoller understøtter Toslink SPDIF-optisk tilslutning. Vi har ikke fået bekræftet, hvilke konkrete lydformater (Dolby Digital, DTS m.fl.) understøttes, det må vente til et senere tidspunkt.

"Med PlayStation 4-specifikationerne på plads, mangler vi kun at finde ud af, hvor mange CPU- og RAM-ressourcer, operativsystemet optager, før vi kan give en endelig vurdering af dens formåen."

Med PlayStation 4-specifikationerne på plads, mangler vi kun at finde ud af, hvor mange CPU- og RAM-ressourcer, operativsystemet optager, før vi kan give en endelig vurdering af dens formåen. Guerrilla Games' nylige Killzone: Shadow Fall-postmortem indikerer, at to CPU-kerner er reserveret til operativsystemet (selvom vi også blev fortalt, at dette kunne blive ændret tættere på lancering).

RAM-allokeringen er sværere at blive klog på. Vi ved, at Guerrilla arbejde med 512MB som mål, men dengang var det usandsynligt, at konsollen kom til at tilbyde mere end 4GB RAM. Taget i betragtning, at den samlede mængde hukommelse nu er fordoblet, er 1GB til videohukommelse et bud. 3GB alene til operativsystemet rygtes, men er ikke bekræftet. Endelig forlyder det, at konsollens DVR, der optager videomateriale, mens man spiller, muligvis skriver til hukommelsen for at spare harddiskplads. 15 minutters 1080p h.264-video fylder nemt 1GB, hvorfor den samlede mængde hukommelse hurtigt kan gå tør. Det er spekulation, vi får se, hvordan det i praksis forholder sig, når maskinen lander.

For at runde af med en perspektiverende bemærkning; det eneste mysterium, der for alvor resterer i kampen om næste generations regnekraft vedrører Microsofts konsol. Der er tilsyneladende gået Nintendo i den amerikanske it-gigant, eftersom de fortsat nægter at gå i detaljer omkring indmaden på Xbox One. Måske det skyldes, og som alt i virkeligheden peger på, at Microsoft godt ved, de får klø i en direkte sammenligning med Sonys konsol.

Et endeligt svar, dog, må vi vente med, til konsollerne kommer på markedet ved udgangen af året.

About the author

Richard Leadbetter

Richard Leadbetter

Technology Editor, Digital Foundry

Rich has been a games journalist since the days of 16-bit and specialises in technical analysis. He's commonly known around Eurogamer as the Blacksmith of the Future.

Flere artikler af Richard Leadbetter