Den nedgående sols rige

Er den japanske spilindustri i krise?

"Man, Japan is over. We're done. Our game industry is finished”

- Keiji Inafune, Capcom.

Det var ordene fra en af hovedkræfterne bag Mega Man, Dead Rising og Resident Evil 5 efter han havde taget en runde på udstillingsområdet til Tokyo Game Show 2009. Og på det seneste virker det som om, at der virkelig har bredt sig en konsensus blandt udviklere, og på diskussionsfora om, at den japanske spilindustri ikke er, hvad den har været. At den langsomt er ved at ebbe ud i fantasiløse fortsættelser uden de sprælske og vilde tiltag, som ellers har været kendetegnende for japansk-producerede spil.

Japan har ellers altid haft en dominerende position i spilindustrien. Både i kraft af et enormt hjemmemarked, hvor millioner af japanere var jangt hurtigere til at integrere og acceptere computerspil end andre steder på kloden, men også på grund af en anderledes kulturbaggrund, der resulterede i spil der stak ud i skæve retninger i forhold til produktioner fra Europa og Nordamerika.

1
Noby Noby Boy er i sandhed et spil der viser spændvidden for japanske spiludvikleres fantasi.

De kolde salgstals sprog
Et tegn på, at Japans storhed måske ikke er så selvsagt længere kom tidligt i 2009, da britiske MCV beregnede at Storbritannien højst sandsynligt i løbet af 2009 ville overtage Japans plads, som verdens næstestørste marked for spil (USA er den klare nummer 1). Folk vil naturligvis stadig købe masser af spil i Japan, men med de evigt stigende produktionsomkostninger på spil, så vil det efterhånden ikke være nok at kun satse på et Japansk hjemmemarked.

Tager de globale briller på og kigger på de mest sælgende spil i hele verden, så er det ellers ikke til at se krisen i den japanske spilindustri. De seneste 3 år har mellem 13 og 15 af de 20 mest solgte spil på veredensplan, på tværs af alle konsoller, været japanske. Især hjulpet på vej af Wii-konsollens fantastiske succes. Så selvom hjemmemarkedets andel af spilkøbene bliver mindre er der ikke umiddelbart tegn på, at det skulle være et problem for den japanske spilindustri. (Kilde: VGChartz)

Men netop Nintendos dominans kan måske være det der skjuler nogle dybereliggende problemer hos de øvrige japanske udviklere. Sandheden er nemlig, at 3-parts-udgivelser, altså spil der er udviklet af andre end dem der står bag konsollen, har det umådeligt svært på den ellers succesfulde Wii. Ud af de 10 mest solgte titler til Wii-konsollen, er de 9 af dem fra Nintendo selv. Derfor ser det godt ud for Japan samlet set. Men i realiteten er det Nintendo der skummer fløden på bekostning af Japans uafhængige 3.-parts-udviklere.

Jump to comments (2)

About the author

Jesper Krogh Kristiansen

Jesper Krogh Kristiansen

Skribent

Jesper kan sit indie udenad. Men det gør ham ikke for stolt til også at straffe kloner på stribe i de brede genrer. Jesper elsker hård metal og lange gåture i Cloakwood - og så har Jesper en gal klæbehjerne og er i øvrigt Nørrebros eneste skæggede ninja. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (2)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading