Alan Wake

Et lys i mørket.

På trods af alle sine mange inspirationskilder fra film og TV - Hitchcock, Lost, Twin Peaks, X-Files – er Alan Wake ikke blot et spil, der ønsker at være på det store lærred. Lyset, det grundlæggende tema i spillet, er vævet uløseligt ind i gameplayet. Udover at være en stiliseret visuel teknik, er det en del af kampsystemet, måden du kommer videre i spillet samt din guide gennem vidt åbne landskaber. Alan Wake fortæller en historie som kun videospil kan gøre det og forbinder behændigt det gennemgående tema om lys og mørke samt subjektiv og objektiv virkelighed med essentielle spilbare elementer. I stedet for at man føler, spillet er i vejen for den egentlige historie, som det så tit er set i så plot- og persondrevne computerspil - føles det helt naturligt, når Alan Wake blander den følelsesmæssigt engagerede thriller med et tredjepersons actionspil.

Det er ikke blot et hændeligt tilfælde, at Alan Wake føles som og ligner en velpoleret oplevelse. Det har været under udvikling nu i lang tid, og at finde den rette balance mellem gameplay og den lineære struktur, der er nødvendig for effektivt at kunne formidle en historie, har været et spørgsmål om at prøve sig frem. ”Spillet er stadigvæk bygget på en teknik med åbent gameplay, men vi regner os selv for værende historiefortællere. For at kunne levere historien ordentligt, fordrer det en mere lineær oplevelse,” fortæller Remedy’s evigt karismatiske Matias Myllyrinne. ”Vi vil ikke have, at spillerne føler de bliver trukket frem af en snor hele tiden – vi vil have dem til at tro på, de træffer deres egne beslutninger og valg, skønt vi leverer historien på en speciel måde.”

1
Det er billed rsom disse, som har fået mange til at frygte, at Alan Wake ville ende som vapourware. Men tro os, det ligner efterhånden meget mere et spil som vi kender det.

Kort sagt anbringer Alan Wake dig i nogle tæt scriptede cinematiske kulisser, men det lader dig selv bestemme den vej, du tager gennem dem. Du kan se en ensom forladt bondegård med lyset stadig tændt i det fjerne, og selv må du finde ud af, hvordan du kommer derover – du bliver ikke tvunget langs en vilkårlig sti mellem smukt animerede mellemsekvenser. Spillets landskaber er kilometerbredde. De opfordrer dig til at grave dybere ind i spillets historie og virkelig udforske Pride Falls i stedet for at følge en forudbestemt rute.

Din guide gennem Wake’s verden er lyset, hvad enten det kommer fra en fjern bygning eller en håndholdt lommelygte. På E3 så vi Wake bruge generatorer, nødblus og sin trofaste lygte til at skabe en sikker vej gennem mørket samt til at angribe besatte landsbyboere i bjergbyen Pride Falls. Vi så også hvorledes en mystisk mørk tilstedeværelse, som har overtaget byens indbyggere, også er i stand til at bestige en gummiged og skære dybe skår gennem skoven som en helvedestornado i stor filmisk effekt. Bliver Wake skræmt eller bange, kan han få sin lygte til at brænde kraftigere, hvilket hænger sammen med spillets underlæggende tema om subjektiv virkelighed – et tryk på venstre aftrækkerknap intensiverer lyset, hvilket dræner batteriet men holder dig sikker, indtil du kan nå hen til en generator, eller til solen begynder at skinne frem over horisonten. Lommelygten er mere vigtig end en pistol i Alan Wake og en langt mere effektiv beskyttelse mod mørkets kræfter.

Jump to comments (0)

About the author

Keza MacDonald

Keza MacDonald

Contributor

Keza is the Guardian's video games editor. Previously she has been the UK editor for Kotaku and IGN, and a Eurogamer contributor.

Relateret indhold

System Shock remake udskudt til 2018

Remaken af det klassiske System Shock er blevet udskudt til 2018.

Ny trailer til Prey giver forhistorie

Hvad var der sket, hvis JFK ikke var blevet dræbt?

Friday the 13th forsinket til 2017

Violer er blå, roser er røde. Jason er tilbage, og alle hans venner er døde.

Prey har nu også en kvindelig hovedperson

Er du en Ellen Ripley eller en Johnny Ricco?

Resident Evil 7 VR er tidseksklusiv til PSVR

Til at begynde med kan du kun opleve Resident Evil 7s VR-del på PlayStation 4.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading