Velkommen til den tossede virkelighed i dette 2D-strategispil, hvor gasdrevne robotter og deres fartøjer danner grundlaget for historien i Steamworld Heist. Du er lederen af en gruppe rumpirater, der begår en række indbrud i fjendtlige rumskibe for at skaffe sig vand. Vand er den vigtigste ressource i rummet, fordi den driver alle maskinerne. Uden vand duer heltene ikke i dette univers. Som lederen af en gruppe mindre intelligente robotter, er det din opgave at guide dem igennem en række baner for at samle så meget H2O og andre skatter som muligt, baner som er fyldt med alskens fjendtlige robotter og aliens.

1

Steamworld Heist er en spil i samme serie som Steamworld Dig, men hvor Dig var et 2D-platformspil, er Heist et 2D-strategispil. Heist kan bedst beskrives som en blanding af XCOM og Worms, hvor du ved hjælp af strategi skal kæmpe dig igennem en stor mængde af tossede fjender. Ikke to baner er ens i det her spil. For det første bliver banerne genereret tilfældigt, og for det andet, er der forskel på, hvor mange robotter du kan tage med på dine små røvertogter. Nogle baner skal du klare med én robot, mens andre baner giver dig kontrol over fire robotter på en gang. Robotterne kan styres i runder, hvor man først flytter dem, og dernæst bruger deres evner eller angriber. Nogle robotter kan flytte sig og affyre sit våben bagefter, mens andre ikke kan skyde, efter de har flyttet sig, så det er vigtigt at placere sine robotter de rette steder på banen før runden er overstået. Banerne er heldigvis fulde af steder at søge dækning bag, og ofte er det mere fornuftigt at bevæge sig i skjul, end at at skyde efter fjenden.

Jeg må ærligt indrømme, at jeg var en smule skuffet, da jeg startede spillet. Det så grafisk ringe og kedeligt ud, men det tog ikke mere end 10 minutter, før spillet havde suget mig ind i sit univers. Steamworld Heist er måske ikke et grafisk imponerende spil, det indeholder heller ikke en gribende historie, som du kan fortælle dine børnebørn om en dag, men tilgengæld er gameplay perfekt i spillet. Sjældent har et så simpelt spil fanget mig på den her måde. Jeg glædede mig rent faktisk til jeg endelig fik tid til at spille Steamworld Heist igen efter en lang dag på arbejde. Det sker ikke ofte, at jeg har det på den måde med spil i dag. For det meste sidder jeg spændt, og venter på at jeg når slutningen i et spil, men i det her spil sad jeg, og håbede at det varede meget længere. Det tager omkring 10-15 timer at gennemføre spillet, man kan dog sagtens bruge mange flere timer på sidemissioner eller samle alle våben og hatte i spillet. Ja, hatte. Robotterne i spillet har en eller anden mærkelig fetish med alle former for hovedbeklædning, så du kan samle en hulens masse af dem igennem spillet, enten ved at købe dem fra butikker eller ved at skyde dem af hovedet på fjenderne, for herefter at samle dem op.

2
New Game Plus tillader dig traditionen tro at begynde forfra, med lidt ekstra i godteposen.

Spillet ville ikke være særligt sjovt uden våben, så det er godt at udviklerne har proppet spillet med dem. Der er alt fra et lille håndvåben til en kraftig bazooka. Du kan købe disse våben i butikker eller du kan samle dem op i banerne. Det er tilfældigheden, som afgør hvilket våben du får i en bane. Undervejs samler du en sæk eller en kasse op, og når banen er slut, åbner du dem. I nogle af dem er der vand (som fungerer som betalingsmiddel i butikkerne), i andre er der et tilfældigt våben. Jo sværere en bane, jo bedre våben får du. Det betyder, at de våben du samler i de første baner, er ubrugelige i de sidste baner, fordi de simpelthen ikke laver skade nok på fjenderne. Våben affyres i bedste Worms stil, hvor du styrer skuddets vinkel, og håber på at du rammer fjenden. Er du upræcis, kan du selvfølgelig også ramme dine egne robotter. Nogle af robotterne kan bruge våben med lasersigte. Med dem kan du se ruten som kuglen vil tage. Dette muliggør skud som kan hoppe fra væg til væg, og ramme en fjende fra en ellers umulig vinkel. De forskellige robotter kan ikke bruge alle typer våben, nogle af dem kan kun bruge små våben, mens andre kun kan bruge de store tunge våben, så her er endnu et taktisk element man skal tage højde for inden man går i krig.

Robotterne i Steamworld Heist kan stige i niveau, og på den måde lære sig nogle nye færdigheder. F.eks. kan den store muskuløse Ivan spænde sine muskler så hårdt, at ingen kan skade ham i næste runde. Spillet indeholder faktisk en utrolig dybde, som gør det til en fornøjelse at spille. I den ene bane havde jeg næsten ikke mere energi tilbage og der var 3 fjender på vej over til mig. Så jeg fik en robot til at blive udødelig i en runde, og placerede de andre ved siden af ham, når det var fjendernes tur, kunne de kun ramme den robot som ikke kunne skades. De øvrige robotter kunne så bruge deres færdigheder til at genskabe mine robotters energi, og dræbe to af fjenderne. Dette er kun en af de mange muligheder man har for at overleve banerne. Det hele afhænger af dine robotters våben og færdigheder, og herefter er det kun din fantasi og snilde som sætter grænserne. Det gælder om at vælge de rette robotter og våben for at gennemføre de sidste par baner i spillet, specielt når man møder nogle af de stærke bosser i Steamworld Heist. Bosskampene er en del mere udfordrende end resten af banerne. Heldigvis kan man dog justere sværhedsgraden løbende igennem spillet, så man ender aldrig med at sidde fast i en bane.

3

Selvom Steamworld Heist er et godt spil, så er det desværre også nogle ting som generer en smule. Lyden er for det meste udmærket, men når robotterne snakker med hinanden, så er den mildest talt forfærdelig. Udviklerne har valgt, at stemmerne skal bestå af nogle frygtelige lyde, som skifter tone hele tiden, mens dialogen fremgår af talebobler. De lyde som kommer fra robotterne, er sjove første gang man hører dem, men jeg fik næsten lyst til at smide mit headset efter skærmen, da jeg havde lyttet til dem i en times tid. Selve samtalerne er sjove og fuld af fed humor, men når de ledsages af de forfærdelige robotlyde, så mister de hurtigt charmen. En ting ved lyden, som jeg dog elskede, er de fantastiske sjove sange, som man hører, når man ankommer til et rumskib med en bar. Det er virkelig fede sange, hvor man næsten får lyst til at synge med. Jeg fangede ihvertfald mig selv i at sidde og gynge frem og tilbage på sofaen flere gange.

Jeg vil helt klart anbefale Steamworld Heist til folk, som gerne vil fordrive tiden med et underholdende lille strategispil. Normalt er jeg faktisk slet ikke fan af strategigenren, men Heist har draget mig til min Playstation 4 og min Vita, på en måde som er svær at forklare. Spillet er godt til konsol, men faktisk endnu mere til de små håndholdte konsoller. Banernes længde er perfekt til en konsol som man kan have med sig over det hele. Man kan lige bruge 10-15 minutter på at gennemføre en bane, mens man er på farten. En gennemsnitshistorie og under middel grafik forhindrer ikke en anbefaling af dette spil. Lige meget om du spiller derhjemme på de store konsoller eller på de håndholdte, så er spilbarheden i top og underholdningen i hus med en kopi af Steamworld Heist.

Mikael Bisp

Mikael Bisp

Skribent

Mikael er en gammel gamer som startede helt tilbage i Pong tiden. Vi snakker her om en mand som har smadret 10 til 20 Joysticks på både Commodore 64 og Amiga 500, men de seneste mange år har det dog været på Playstation-maskinerne, at han har ladet sine frustrationer få frit løb. Mikael har igennem mere end et årti hærget danske spil-hjemmesider, både som anmelder/skribent og som den altid hjælpsomme forumpersonlighed Hanmik.

Flere artikler af Mikael Bisp