Musikken er en vigtig del af spiloplevelsen og kan være med til at understrege stemningen i en følelsesladet scene, få adrenalinen til at pumpe i en actionscene eller bare følge dig i baggrunden. Fordi musikken er så vigtig, var det en fornøjelse, da Eurogamer Danmark kunne få lov at låne komponisten af blandt andet Prince of Persia: The Forgotten Sands, Penka Kouneva, til en kort snak om spilmusik.

Det er en fornøjelse at tale med dig. Kan du først introducere dig selv og dit arbejde for vores læsere?

Mit navn er Penka Kouneva, og jeg er født og opvokset i Bulgarien, hvor jeg læste klassisk musik på det bulgarske musikgymnasium. I 1990 forlod jeg landet for at gå på Duke University (I North Carolina, USA, Red.) på et stipendium, og jeg har nu boet i Amerika i 27 år og har været i Hollywood i 17 år. Jeg valgte først at blive filmkomponist, fordi min musik er dramatisk og fortæller historier, men jeg fik muligheden for at komponere musikken til Transformers-spillet (Transformers: Revenge of the Fallen, Red), da jeg har arbejdet sammen en komponist, hans navn er Steve Jablonsky, og han lod mig komme til. Og i det øjeblik jeg begyndte at komponere til spil, tænkte jeg for mig selv "Det er vidunderligt, jeg elsker det, det gør mig glad, jeg vil gøre det her resten af mit liv." Jeg måtte lære så meget om spil... Jeg måtte lære så meget, det var en stor udfordring, men jeg var drevet af denne passion for spil og hvordan spil er fyldt med stor musik. Min motivation er meget idealistisk. Jeg faldt tilfældigt ind i genren, og faldt for den.

Fra hvad jeg har kunne forstå, spiller du selv spil?

Ja, det gør jeg!

Så virker det som et meget naturligt match for dig. Kan du beskrive dit job, du arbejder primært som orkestrator?

Orkestratoren arbejder med komponisten. Mit job som orkestrator er at tage temaerne, der ligger på en computer, og skabe et meget detaljeret arrangement, der kan fremføres af et stort orkester. Mit arbejde er at tage højde for alle instrumenterne; hvad gør violinen, hvad gør fløjten? Det er at organisere orkesterstykkerne og holde styr på, hvor mange instrumenter der er til rådighed. Det afhænger alt sammen af budgetter. Med Blizzard-spil bruger vi de største orkestre, fordi Blizzard er et stort firma, der har råd til det. For mindre spil, som Prince of Persia, optog vi kun messingblæserne, strenginstrumenterne og koret. Resten var digitale samples, som trommerne, og vi brugte også masser af synthesizere. Det er beslutninger som de kreative kræfter, komponisten og designerne, træffer i fællesskab. Hvor mange penge skal der bruges, og hvor mange penge er der til rådighed. Jeg er en del af disse beslutninger, og for mit vedkommende handler det om, hvordan man får mest smæk for skillingen. Så mit job er basalt set at sige "Hvis man nu fjerner en bratsch og erstatter den med et horn, så vil effekten være større." Men kort sagt, så tager jeg en computerversion af et stykke musik og omsætter det til virkeligheden.

Prince of Persia havde et rigtigt godt soundtrack. Hvordan går man i gang med at lave soundtracket til et spil? Hvor trækker du inspirationen fra?

Jeg brugte to måneder på at researche til Prince of Persia. Jeg lyttede til indisk musik, persisk musik, armensk musik, musik fra mellemøsten. Og husk, jeg er født og opvokset i Bulgarien, og der bruger vi to år på at studere folkeminde og folkesange, så jeg har en dyb forståelse for den slags østlig traditioner. Så det er nemt for mig at sætte mig ind i det og skrive den type musik. Grunden til at jeg fik jobbet, var netop på grund af mit kendskab til den type musik. Jeg var født til rollen. Før mig var der en anden komponist, der havde lavet musikken til foregående Prince of Persia (Inon Zur, Red), og han er israeler. Og han blev også valgt fordi han havde kendskab til ikke-vestlig musik, hvilket er passende for Prince of Persia, der jo netop er en mellemøstlig prins. Men det er en meget sjov periode, der hedder research. Her modtog jeg billeder af kostumer, omgivelser og figurer. I nogle tilfælde også af våben, men de er ikke så vigtige for min inspiration. Men omgivelserne er, og figurerne er. De er vigtige for en komponist, fordi man kan forestille sig begivenheder. Og det er vigtigt at huske på, at jeg studerede teater som yngre, jeg komponerede musik for teaterstykker. Jeg bliver inspireret af at se spillets kulisse, så at sige. Så denne teatererfaring er virkelig nyttig i spil. Jeg kender også andre mennesker, der startede i teateret og tog springet til spil.

Du nævner din bulgarske baggrund, er der bulgarske temaer i Prince of Persia?

Ja, det er der sandelig. Jeg har ikke brugt de traditionelle bulgarske sange, der er så typisk bulgarske, men der er et par melodier som jeg har sneget ind. Jeg har også sneget en armensk melodi ind. Det er bare melodier, men de er blevet arrangeret ifølge de regler og temaer som spillet har.

Mange spil har en stor fanbase bare for musikken, som Halo, Final Fantasy og The Elder Scrolls. Er der en spilserie eller genre som du gerne ville prøve kræfter med?

Der er så mange spil jeg gerne ville arbejde på. Jeg har en svaghed for science fiction. De etablerede serier har jo allerede komponister tilknyttet, men scifi generelt ville jeg gerne arbejde med. Jeg har en stor passion for science fiction, rumfart... For med en opvækst i Bulgarien, der var en kommunistisk land, der var science fiction-bøger en af de eneste genrer, der ikke var censureret, og som var spændende. Scifi er enormt i Bulgarien. Min far er videnskabsmand, og jeg åd genren råt. Men så igen, så holder jeg også af horror-spil. Science fiction, fantasy... Nej, jeg holder mig til science fiction.

Er der en stilart du gerne ville prøve?

Hvert spil skal finde sin egen identitet, og de skabes af spillet selv. Det er mit job som komponist. Og så skal jeg naturligvis også arbejde med udviklerne og tilpasse mig deres smag. Hvis de kan lide noget eller ikke kan lide noget, så skal jeg rette mig efter det. Jeg kan ikke levere et slutprodukt, som de ikke kan lide eller som ikke falder i deres smag. Så bliver jeg fyret. I sidste ende handler det dog om spillet. Vi er blot et kar, hvori idéerne opstår.

Det har aldrig handlet om pengene, men om at levere det bedst mulige resultat til spillet eller filmen.

About the author

Asmus Neergaard

Asmus Neergaard

Chefredaktør

Eurogamers chefredaktør er hjemboende i London, og kan spore sin forkærlighed til spil tilbage til Gameboys, Commodore 64ere og Kirby's Adventure på NES. At lave dårlige ordspil er hans ubestridte yndlingsbeskæftigelse.

Flere artikler af Asmus Neergaard

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Prince of Persia TFS forsinkes

Men kun en uge, og kun til pc.

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce