Dragon Quest Builders er ikke blot inspireret af Minecraft - spillet er nærmest en direkte japansk fortolkning af det ultrapopulære byggespil. Men hvis der er to ting jeg elsker, så er det Dragon Quest og Minecraft. Derfor lød en kombination af de bedste elementer fra den japanske rollespilsgenre og Minecrafts nærmest uudtømmelige kreativitet umanerligt tillokkende. Resultatet er absolut også værd at bruge tid på, for Dragon Quest Builders er et formidabelt spil, der dog tynges af de japanske udvikleres manglende forståelse af, hvad der har gjort Minecraft så populært.

1

Fortælleteknisk tager Dragon Quest Builders sit udgangspunkt i noget så sært som seriens allerførste udgivelse, der udkom tilbage i 1986. Originalspillets alternative slutning så helten indgå en alliance med den onde Dragonlord, der dog snød helten og efterlod verden i kaos. I Dragon Quest Builders vågner vores nye helt op til en verden domineret af monstre og hvor de få indbyggere har glemt hvordan man konstruerer ting. Helten er således den eneste, der kan bygge ting, hvilket fører til megen morskab hver gang verdenens indbyggere forbløffes af heltens evne til, at kombinere de mest simple ingredienser til basale våben og andre konstruktioner.

2

Spillets grundlæggende struktur går ud på, at konstruere en by fra bunden, ved at bygge huse, senge, fakler og andre essentielle fornødenheder for indbyggerne, der langsomt bliver tiltrukket til den spirende landsby. På denne måde bygger man faktisk en lille by, der er som taget ud af den japanske rollespilsgenre og undervejs serverer de forskellige indbyggere missioner til spilleren. De enkelte missioner udvikler langsomt byen og dermed løser Dragon Quest Builders let og elegant en af Minecrafts allerstørste udfordringer - manglen på progression. I Builders har man konstant følelsen af, at udrette noget og komme videre i spillet.

For mig var dette fokus en virkelig velfungerende retningsgiver og jeg følte konstant en hjælpende hånd på min skulder, der førte mig på rette vej. Det er selvfølgelig muligt at udforske den store verden på egen hånd, men det hjælper meget at man konstant har et mål for sine eventyr. Grafisk ligner Builders Minecraft til forveksling, hvis man tilsætter lidt japansk æstetik og går fra førstepersonperspektivet til et isometrisk perspektiv, der mest af alt minder om det herlige 3D Dot Heroes til PS3.

3

Undervejs i spillets fire kapitler, får man mulighed for at opleve stor variation i terrænet og typer af monstre i de enkelte områder. Verdenen føles tilpas stor og uudforsket, hvilket gør det spændende at gå på eventyr og generelt er der konstant noget nyt og spændende at finde og nye missioner at løse. Der er selvfølgelig også masser af klassiske monstre fra Dragon Quest-serien, omend kamp er et af spillets svageste elementer.

Når man møder et monster, handler det primært bare om, at hamre løs på angrebsknappen og Builders formår aldrig rigtig at gøre kamp til andet end en simpel hack'n slash-oplevelse. Det store problem er, at det er alt for let at blive låst af fjendernes animationer, hvilket kan være en umådelig frustrerende oplevelse. Heldigvis er der ikke særlig store konsekvenser ved at blive overmandet af monstrene, så Builders ender aldrig som en frustrerende oplevelse.

Jeg nød virkelig at spillet gennem Dragon Quest Builders, der på mange måder er et af årets sjoveste og mest vanedannende spil. Der er dog et massivt problem med spillet, der synes informeret af en grundlæggende mangel på forståelse af, hvad det er folk elsker ved Minecraft. Da jeg gennemførte spillets første kapitel blev jeg decideret chokeret over at opdage, at absolut intet jeg havde gjort og opnået fulgte med over i næste kapitel. Det betyder, at man skal starte forfra med konstruktionen af en by, men også at man absolut ingen objekter og indsamlede ingredienser har på sig. Selvom spillet tydeligvis er designet på en måde, der nødvendiggør denne komplette nulstilling, må jeg indrømme at jeg var voldsomt demotiveret da jeg opdagede hvordan alle mine opnåede mål brutalt blev revet fra mig.

Hele idéen med Minecraft er jo, at bygge noget stort, persistent og imponerende. Denne følelse formår Dragon Quest Builders ikke at ramme, også selvom man undervejs åbner op for en free build-funktion i stil med Minecrafts kreative funktion. Builders skiller sig på dette ene punkt drastisk ud fra sin store inspirationskilde, men hvad man taber i persistens, vinder man i en strammere og bedre struktur, der hele tiden fører spilleren videre mod nye mål.

Dragon Quest Builders er et formidabelt miks af rollespil, sandkasse og byggespil, der formår at tage næsten alle de rigtige designbeslutninger. Kan man acceptere de få punkter, hvor spillet adskiller sig fra Minecraft, er der mange timers herlig underholdning gemt i denne lille perle.

Johannes Wørts

Johannes Wørts

Johannes sprang let og elegant ungdommen over, for i stedet at blive en gammel og sur mand. Få ting kan dog bringe en smule glæde til hans kolde hjerte, især nørdede rollespil fra PC’ens guldalder i 90’erne, japansk gøgl og omfattende doser fodbold. Når han ikke klikker på dværge, svælger i japansk melodrama og forsøger at føre Aston Villa til europæiske triumfer, overvejer Johannes ofte livets helt store spørgsmål - er Wind Waker eller Morrowind tidernes bedste spil?

Flere artikler af Johannes Wørts