Med Battlefield 1 beviser DICE, at historiske krigsspil giver fremtidens konflikter et hårdt rap over fingrene.

Originaltekst: Andréas Göransson. Oversættelse: Asmus Neergaard

Den store slag i efterårets store spilkrig udspiller sig mellem to meget forskellige lejre - Call of Duty med sin rumkrig, og Battlefield, der er draget til Første Verdenskrig. Allerede i sommer, da trailerne fra de respektive spil blev vist, var flere mere interesseret i DICEs historiske spil end Call of Duty: Infinite Warfare, der blev afvist af spillerne.

Nu er efteråret 2016 her, og kampen kan for alvor gå i gang. Call of Duty: Infinite Warfare er endnu Ikke blevet frigivet, men det er Battlefield 1. Og det er en krigshistorie der er værd at berette om. DICE har gjort et fremragende stykke arbejde med at portrættere krigen, der med diesel, damp og stål ændrede verden, præcis som spillets introduktion fortæller.

Battlefield-serien er næppe kendt for en tung og engagerende historie. I stedet har spillene overlevet i kraft af en god og stabil multiplayer, Battlefield 4 undtaget, da dette som bekendt var en katastrofe i begyndelsen, og det er virkelig en fryd fordi Battlefield 1 er voldsomt sjovt at spille på egen hånd. Jeg vil næsten sige, at spillets styrke er kampagnen. Det er råt, beskidt, dramatisk og den præcise skildring af krigen, jeg altid drømt om.

1

Første Verdenskrig var en af de mest forfærdelige krige i historien. Konflikten førte til at 38 millioner mennesker døde i perioden mellem 1914 og 1918. Det var også den krig, der satte standarden for, hvordan moderne krigsførelse skulle være, og dusinvis af mekaniserede våben blev opfundet og forfinet i løbet af krigens år. Det er virkelig underligt, hvor lidt plads Første Verdenskrig har i populærkulturen, især i spillenes verden. Udover Valiant Hearts: The Great War, har krigen ikke fået den opmærksomhed, den faktisk fortjener, men har i stedet stået i skyggen af den næste store konflikt - Anden Verdenskrig.

Battlefield 1 er DICEs første historiske krigsspil, siden de udforskede Vietnam i udvidelsen til Bad Company 2. Selvom studiet har fokuseret mere på action end selve krigens realisme, så kommer svenskerne meget tæt på den ægte vare. En stærk prolog, fuld af historisk faldeballade og nørdede, dramatiske kendsgerninger, skruer forventningerne højt op, og den leverer med en stram kampagne, der underholdt mig kongeligt de næste seks timer. Singleplayer er delt op i fem relativt korte historier, hvor vi følger soldaterne på de forskellige fronter og afhængigt af, hvor du spiller, vil de vare i gennemsnit mellem 30 og 90 minutter hver. Fokus er på de allierede (ja, det er mærkeligt, at de har valgt at tilføje Frankrig og Rusland som DLC, men det er en anden historie), og selv om jeg ville have sat pris på et par timer mere, så foretrækker jeg en bombastisk, kort og intens oplevelse, snarere end en langvarig og uinspirerende affære. Her tror jeg DICE har gjort det rigtige.

Dog synes jeg, at fokus på de allierede er en smule mærkelig. I Første Verdenskrig, i modsætning til efterfølgeren, hvor alt og alle kæmpede mod Hitler og hans nazistiske Tyskland, var det ikke en kamp mellem godt og ondt. Der var mange grå områder, og her kunne jeg ønsket mig mulighed for at spille som andre alliancer.

2

Selv spillets AI kunne have været forbedret. Det sker alt for mange gange, at fjendtlige soldater opfører sig "for dumt at være menneske." Et godt eksempel er, når jeg stormer en stilling, på sporet efter en god ven, som menes at være død, mens tyske soldater, har rollen som kanonføde. Der er ikke spor af overlevelsesinstinkt. I stedet kaster tyskerne sig dumdristigt i kamp, på trods af, at angrebet indebærer en pludselig død i form af blyregn. Manglen er også helt tydeligt, især i de små områder af Battlefield 1, hvor DICE arbejder på en illusion af tæt nærkamp.

Køretøjer er der rigeligt af. Battlefield 1 er propfyldt af grotesk stort udstyr såsom pansrede tog, krigsskibe og zeppelinere. De kan nogle gange ændre balancen i gameplayet, men de er også åh så sjovt at styre, samt sprænge i luften ned.

Det er tydeligt, hvor meget krudt DICE har tilføjet atmosfæren af Battlefield 1. Alle baner, uanset hvorhenne de geografiskt er placeret, er omhyggeligt designet til at afspejle, at krig er beskidt og grotesk. Det kammer dog over, og nogen gange går der næsten Fedtmule i det. De af jer, der har fulgt spillet, ved at man også kan komme til at spille som due i en bestemt del af kampagnen. Duerne genbruges endda i en multiplayer mode, hvor 24 soldater kværner mod hinanden i en absurd form af Capture The Flag. Her er målet at vedhæfte en besked til en due og sende den til himlen i midten af kaoset. Ja, det er præcis så mærkeligt, som det lyder.

Grafisk er Battlefield 1 en eksplosiv fest og virkelig, virkelig flot. Selvom den er blevet skruet et par tænder op i forhold til virkeligheden, er atmosfæren så tyk som ærtesuppe. Detaljearbejdet er utroligt og bare synet af tanks komme rullende gennem Vestfrontens mudder får undertegnedes mundvand til at løbe. Alt fra de smukke bakker i Monte Grappa til Sinai-ørkenens er præcist modelleret, og jeg blev nogle gange nødt til at gnide øjnene for at skelne virkelighed fra den digitale verden.

3

Mange af disse områder findes også i multiplayermode, hvor de danner store, flotte og effektive baggrunde for konflikt. Argonne Forest er en personlig favorit, og jeg kommer til at tænke på et forladt Endor fra Star Wars, og Fao Fortress er lige så fantastisk som det er frustrerende, når jeg bliver ramt af en snigskytte. Der er også masser af slotsmiljøer at gemme sig i, hvilket åbner for ondskabsfulde bagholdsangreb.

En funktion, der er helt ny for multiplayer i Battlefield 1, er Operations, der er store kampe, der finder sted over to maps. Det føles som en god blanding af Conquest og Rush, hvor et team, arbejder for at angribe to punkter, mens et andet arbejder på forsvaret før slaget bryder ud. Illusionen af skyttegravskrig er håndgribelig, og hvert spil starter med et videoklip, der sætter kampen ind i en historisk kontekst.

4

Og det giver mening, da Battlefield 1, i modsætning til Battlefield 4, udspiller sig under en svunden tid med andre, mere primitive forhold. Der er også en stor del af spillets filosofi, hvor landskabet er tilpasset til gameplayet. DICE udnytter effektivt klipper, bakker, grøfter og undertrykte områder for at skabe den kaotiske klaustrofobisk fornemmelse, som mange soldater sikkert har oplevet under den første store krig. Du har ingen granatkaster på ryggen eller nogen avanceret riffel. På trods af dette er kaos i toppen og helt sikkert på niveau med den store ødelæggelse, som Bad Company 2 tilbød.

Battlefield 1 er kort og godt som Battlefield skal være, således Battlefield skal være, men med mere af alt. Fremtidskrige er overvurderet, de virkelig hårde kampe fandt sted for 100 år siden. Vil Activision besvare dette med et historisk Call of Duty-spil om et år? Det er der ingen tvivl om.