Forza Horizon 3 - Anmeldelse

Pløj Australiens kyster tynde i drømmebilen.

I en verden hvor alle spil er sandkasser, kan man hurtigt blive træt af kedelige sidemissioner, triste omgivelser og gentagelse efter gentagelse af de samme simple gameplaymekanismer. Men sandkassen bliver altså bare lige en tand sjovere, når man får lov til, at tonse rundt i sandet i en fuldfed Jaguar, og når sandet helt erstattes af en imponerende velrealiseret udgave af Australiens legendariske kystlinje.

1

Det er forunderligt hvor sjovt Forza Horizon 3 egentlig er. Der er noget nærmest primitivt over spillets umiddelbare evne til at underholde og ofte tonsede jeg bare rundt i fede biler, indkasserede masser af penge og klarede sjove udfordringer - helt uden at tænke videre over hvorfor jeg egentlig spillede eller hvad mit mål var. Forza Horizon 3 er bare et umådelig velkonstrueret spil, der på mange måder gør for sandkasse-bilspil hvad The Witcher 3 gjorde for sandkasse-rollespil. De mange forskellige aktiviteter i Horizon 3 formår nemlig både at være dynamisk integreret i verden, samtidig med, at de hver især føles meningsfulde og fremmende for spillerens progression.

2

Det kan derfor også godt være en smule frustrerende at være på vej mod det næste store missionsmål, for på vejen at blive distraheret af et utal af spændende aktiviteter, men det er vist det, man kalder et luksusproblem. Horizon 3 formår i endnu højere grad end sine forgængere, at kombinere en række spændende løb med en velfungerende åben verden, der føles levende at køre rundt i. Progressionen er nu bygget op omkring en serie af festivaller, som man langsomt opgraderer og derved låser op for nye aktiviteter og løb i de forskellige regioner. Undervejs skal man hele tiden sørge for, at brande sig selv, så man stiger i popularitet og indflydelse og selvom det fremstår en smule usmageligt, fungerer systemet fint som supplement til den mere klassiske XP-progression.

Den flydende kombinationen af løb og aktiviteter er det, der gør Forza Horizon 3 til en magisk oplevelse. Man har hele tiden noget nyt og spændende at lave og spillet veksler fint mellem traditionelle løb og eksempelvis stunt-aktiviteter og giver hele tiden spilleren feedback på, hvordan bestemte aktiviteter har påvirket progressionen. Levelsystemet er udvidet og lader spilleren låse op for en lang række perks, der igen kan føre til flere point og dermed flere biler. Hele oplevelsen flyder hurtigt sammen til en dynamisk oplevelse, hvor alt man gør har en værdi og hvor man hele tiden oplever at opnå noget - en følelse af glæde, der er utrolig vigtig for et spil af denne type.

3

Da verdenen samtidig er flot realiseret og Forza Horizon 3 overordnet fremstår som et af de flotteste Xbox One spil på markedet, er indlevelsen komplet. Horizon 3 er et af de spil man kan spille i mange timer uden egentlig at registrere, at tiden er gået. Australiens kyst er en spændende verden at køre rundt i og fører til et mere råt og off-road-fokuseret spil end de to første udspil i serien. Det kommer fint til udtryk i løbene, hvor hop og ujævnheder hurtigt kan koste placeringer eller sende spilleren i spidsen af løbet.

Forza Horizon 3 cementerer sin placering som det bedste sandkasse-bilspil på markedet og bygger fornuftigt og intelligent videre på det solide fundament som seriens forgængere allerede har etableret. Forza Horizon 3 er ren, uforfalsket underholdning, der ikke er pakket ind i for mange unødige lag. Samtidig har udviklerne formået, at få selv de mest ligegyldige sidemissioner og aktiviteter til, at føles meningsfulde. I en genre fyldt med gentagelser og fyld, er det herligt at opleve en så veldesignet og intelligent udnyttelse af genrens bedste aspekter.