F1 2016 anmeldelse

Massa af kvalitet.

Jeg har altid været stor fan af Formel 1-sporten. Allerede som lille knægt fulgte jeg med hver eneste weekend. Michael Schumacher og Sebastian Vettel gjorde dog sporten kedelig for mig. Deres dominans og attitude resulterede i, at jeg slukkede for Formel 1 i mange år. De sidste 3-4 år er jeg dog kommet tilbage: Det er måske stadig domineret af enkelte kørere og biler, der er bare et eller andet ved sporten i dag som tiltaler mig igen. Lidt på samme måde har jeg det med Formel 1-spil. Jeg startede med Geoff Crammonds fantastiske Formula One Grand Prix på min Amiga 500. Weekend efter weekend sad mig og min lillebror, og forsøgte at genskabe de løb vi så på TV. Spillet var en perfekt simulation af datidens Formel 1-cirkus. Både sporten og spillene har ændret sig markant igennem de sidste 24 år. Codemasters har i en række år forsøgt at formidle sporten på konsol og PC. De sidste par udgaver har dog skuffet en smule, specielt sidste års udgave fik en del kritik af spillere. F1 2016 ser dog ud til at have lært en smule af kritikken, det her er nemlig et mere komplet spil.

F1 2016 indeholder flere forskellige spil-modes. Du kan køre online ræs mod andre, og endda lave dine egne turneringer, hvor du kan køre online mod ligesindede Formel 1 spillere. Der er masser af indstillinger, man kan justere, så du på den måde kan finde de perfekte modstandere. Du kan også vælge at køre den fulde 2016-sæson. Her vælger du hvilken kører du gerne vil blive verdensmester med, hvorefter du kører akkurat de samme løb som virkelighedens Formel 1-kørere. Der er også mulighed for at lave sine egne små løb, hvor du kan vælge alt fra bane til tidspunkt på dagen. På den måde kan du f.eks. køre et natløb på Monza-banen, eller prøve den nye vanvittig hurtige Baku-bane. Vigtigst af alt så har Codemasters genindført en karrieredel. Det er hér, spillet bliver rigtig sjovt, og her man som spiller vil bruge mest tid.

I karrieredelen vælger du først din kører: du kan navngive ham, vælge avatar, tøj og hjelmfarve. Herefter skal du vælge, hvilket hold du vil køre for. Du kan vælge et af de førende hold såsom Mercedes eller Ferrari, men du kan også køre for et middelklassehold som f.eks. McLaren eller Williams, eller du kan vælge at kæmpe for de mindre hold såsom Renault og Manor. Der er forskellige krav til dig som, kører alt efter hvilket hold du vælger: Mercedes forlanger f.eks. at du vinder en sæson, mens hold som Renault kræver at du ender midt i feltet ved årets afslutning. Så det er vigtigt, at du vælger et hold, hvor du mener du kan opfylde deres krav, ellers er der en fyreseddel klar i løbet af sæsonen. Dit hold vil hele tiden vurdere dig, mens du kører for dem, så det gælder om at præstere ved hver eneste løb. Kører du godt, kan det være, at et af de store hold forsøger at hverve dig som kører til deres hold.

1
Til trods for små grafiske fejl i mellemsekvenserne, er F1 2016 til tider virkelig flot.

Du styrer din karriere fra din laptop-PC. Her kommer beskeder fra dit hold, og du kan ændre en masse indstillinger, alt lige fra setup til sværhedsgrad. En løbsweekend starter med 3 træningssessioner, efterfulgt af en kvalifikation, som bestemmer hvor du starter i løbet. Træningssessionerne er meget nyttige til at finde den rette opsætning af din bil. Her kan du deltage i tre forskellige typer tests. Først er der en test, hvor man lærer banen at kende. Her gælder det om, at køre banen korrekt og udnytte den bedst muligt. Du kan også køre en test ,hvor du skal tjekke dine dæk. Her gælder det om at køre nogle omgange uden at slide dækkene alt for meget. Den sidste test er en slags træning til kvalifikationen. Dit hold vil så bruge data fra de tre tests til at sætte bilen perfekt op til dig. Når du føler du er klar, så er det videre til kvalifikationen. Her gælder det om at køre den hurtigste omgang, så du starter langt fremme i løbet. Du kan selv vælge, om du vil køre en rigtig kvalifikation, med Q1,Q2 og Q3, eller om du f.eks. vil køre en flyvende omgang som afgør din placerin. Der er masser af indstillinger, både for folk med masser af tid og folk som ikke har så meget tid.

Løbet er selvfølgelig det vigtigste i hele weekenden, og her kan du selvfølgelig også vælge, hvor langt et løb du vil køre. 25%, 50% eller 100% af det virkelige løb er blot nogle af de muligheder ,du har. Det er fedt, at man kan justere et løb ,så det passer ind i ens tidsskema. Der er trods alt 21 forskellige løb i løbet af en sæson. Jeg startede min egen sæson som kører for McLaren, og valgte at jeg ville køre med Jenson Button som min holdkammerat. Første løb på Melbourne Grand Prix Circuit i Australien skulle vise sig at være lidt af en udfordring for mig. Jeg kvalificerede mig som nummer 13. Starten var ikke helt ideel for mig. Jeg stødte ind i Kevin Magnussen i første sving og smadrede min frontvinge, der dog blev skiftet i løbet af mit første pitstop. Desværre gik det ikke helt så godt for Kevin , der udgik af løbet i næste omgang. Løbet endte med at jeg sluttede på en 13. plads, akkurat som jeg startede. Mit hold var tilfreds med min præstation, dog at der var plads til forbedring. Næste løb foregik i Bahrain, en hurtig ørkenbane med masser af sving og høj fart. Denne bane passede meget bedre til mig og min McLaren, allerede i løbet af træningerne havde jeg den bedste tid, og kvalifikationen endte da også med at jeg fik en første plads.

2

Nerverne var i højsædet, da jeg stod forrest i feltet da løbet startede. Som sædvanlig kiksede jeg starten, jeg slap simpelthen koblingen for sent, hvilket resulterede i at Hamilton strøg forbi mig på indersiden. I første sving var jeg meget presset, og Hamilton kom lige lidt for tæt på mig, så min bil røg af banen i bedste Manor stil. Jeg kom dog tilbage på banen, og fik kæmpet mig op på en fjerde plads, der var dog alt for langt op til de tre førende kørere, og for få omgange tilbage. På næstsidste omgang havde jeg 8 sekunder op til Sebastian Vettel. Pludselig ser jeg et gult flag og en advarsel om, at der er et uheld forude. I næste sving ser jeg Vettel's Formel 1 bil køre meget langsom med røg over det hele. Han havde simpelthen presset sin bil så meget at motoren eksploderede. Så jeg endte Bahrain på tredje plads, og det var en fed følelse. Sjældent har jeg været så meget opslugt af et bilspil, følelsen af at køre løb var simpelthen perfekt. Det her var endda kun mit andet løb i 2016-sæsonen.

Sæsonen udviklede sig hele tiden, punkteringer og uheld forhindrede mig i at vinde løb, rivaliserende kørere udfordrede mine køreegenskaber, men til slut stod jeg øverst på skammelen. Jeg gjorde det, som Kevin Magnussen ikke magtede, jeg tog en sølle McLaren bil og blev verdensmester. OK, her skal det så lige siges, at jeg modsat Kevin, ikke oplever nogle virkelige farer. Der er ingen konsekvens for mine kørefejl. Det var en intens og fed oplevelse at spille mig igennem en hel sæson som racerkører, og jeg skal helt sikkert prøve kræfter med en sæson eller to mere snart.

3
Det bedste er vel egentlig manglen på Nicolas Kiesa...

Kørselsoplevelsen i spillet er fantastisk, sjældent har et bil spil formået at formidle følelsen af fart og fare på samme måde. Jeg spillede endda kun med en normal Dualshock 4-kontroller. Jeg kan kun forestille mig, hvor fedt og endnu mere medrivende spillet må være med et rat imellem hænderne. Modstanderne gør også sit til, at man har fornemmelsen at man deltager i et rigtigt løb. De er ikke kun kedelige pixels, som bare skal overhales. De har deres eget liv, hvor de undviger, kører galt, punkterer og kører om kap med dig. Modstandernes AI er god i spillet, og der er stor forskel om det er Vettel eller Palmer du forsøger at overhaler. Man føler forskellen på bilerne og kørernes egenskaber igennem AI'ens ageren i løbet.

F1 2016 er grafisk et stabilt spil, der er dog nogle kedelige tekniske fejl som ødelægger fornøjelsen en smule. Værst er det i mellemsekvenserne, når du snakker med en af folkene på dit hold, så oplever man ofte screen tearing og små grafiske fejl. Heldigvis oplevede jeg kun disse fejl i mellemsekvenserne. Så snart jeg kørte løb så var der ingen fejl at spore, måske en smule problemer med FPS når det regner og vejene bliver våde, men det er så minimalt at det ikke ødelægger køreglæden. Lydsiden er også rigtig god, bilerne lyder som Formel 1 biler og stemmeskuespillet er godt leveret. Jeg må dog ærligt indrømme at teknikerne, som giver spilleren hjælpsomme kommentarer under løbene, kan blive meget irriterende. Heldigvis kan du dog bede dem holde mund ved at råbe dette i dit headset, så det benyttede jeg mig en del af. Du slipper dog for at lytte til Peter Palshøj og Nicolas Kiesa rose Kevin Magnussen til skyerne før og efter løbene. Her er kommentatorerne de engelske specialister fra Engelsk TV, så det er da en lille trøst.

I mine øjne er F1 2016 en komplet spilpakke for fans af Formel 1 og computerspil. Det er ikke et perfekt spil, men de småfejl, som er i spillet generer mig ikke nok til ikke at anbefale dette spil. Codemasters har med 2016 udgaven af spillet, leveret en Formel 1-simulator fuld af sjov og adrenalin pumpende øjeblikke.

Læs om vores karaktersystem

Jump to comments (0)

About the author

Mikael Bisp

Mikael Bisp

Skribent

Mikael er en gammel gamer som startede helt tilbage i Pong tiden. Vi snakker her om en mand som har smadret 10 til 20 Joysticks på både Commodore 64 og Amiga 500, men de seneste mange år har det dog været på Playstation-maskinerne, at han har ladet sine frustrationer få frit løb. Mikael har igennem mere end et årti hærget danske spil-hjemmesider, både som anmelder/skribent og som den altid hjælpsomme forumpersonlighed Hanmik.

Relateret indhold

AnbefaletForza Horizon 3 - Anmeldelse

Pløj Australiens kyster tynde i drømmebilen.

WRC 5 - Anmeldelse

Råddent ræs i raske biler

EssentieltRocket League - Anmeldelse

Fodbold og raketbiler i herlig forening

EssentieltProject Cars - Anmeldelse

Advarsel: kræver benzin i blodet og et velvoksent nørd-gen

AnbefaletCarmageddon: Reincarnation - Anmeldelse

Max er tilbage i endnu voldeligere version end før

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading