Engang imellem kommer en spiljournalist uforvarende til at kalde et spil kunst. Vi skal ikke her diskutere, om spil kan være kunst. Den tager vi måske en anden gang. Men hvad hvis spil lignede kunst?

Vi kan få et glimt af hvordan sådan en verden ville se ud, takket være appen Prisma, der findes på både Android og iOS. Appen opererer efter eget udsagn ved hjælp af avanceret A.I. og neurale netværk, hvilket formentlig betyder, at den er en afvisning fra en kunstskole fra at blive til Skynet.

Den laver dog meget flotte billeder, og har taget Instagram med storm, for hvem ville ikke ønske sig, at dagens mochaccino så ud som om, at den var malet af Edward Munch? Personligt synes jeg, at det er langt mere interessant at se, hvordan 9 forskellige spil ville se ud, når de er kørt gennem Prismas filtre:

Super Mario Sunshine

1

Super Mario Sunshine tilbage fra Gamecuben var et dejligt spil, der meget ironisk handler om en skurk med en malerpensel. Netop fordi dette farverige og muntert udseende går ud på at fjerne maling fra bygninger, ville det næsten være synd at lave spillet om til et maleri. I stedet synes et mosaik-filter at passe godt.

Filter brugt: Love

ICO

2

Det synes oplagt at bruge ICO til Prisma, netop da spillet allerede er inspireret af kunst. Den europæiske spilæske var designet, så den mindede om kunstneren Giorgio de Chirico og hans The Nostalgia of the Infinite. Mens linjerne ikke er lige så rene, er der stadig noget dragende over ICOs arkitektur smidt gennem et fotofilter.

Filter brugt: Composition

Bioshock Infinite

4

Ikke alle billeder giver samme gode resultat, og de bedste resultater synes at komme via rene linjer og rene, ubrudte farveflader. Den lidt drømmende og karikerede stil man finder i Bioshock Infinites Colombia, synes at passe perfekt til Prismas filtre. Dette er faktisk kun ét af flere billeder, der så pæne ud.

Filter brugt: We can do it!

The Legend of Zelda: Wind Waker

3

The Legend of Zelda: Wind Waker er med sine klare farver en oplagt kandidat, og selvom det endelige resultat ikke matcher det originale billedes farver, så er alternativet ikke dårligt. Det er dog næsten snyd at bruge cel-shadede spil.

Filter brugt: Dreams

Batman: Arkham Knight

5

Arkham Knight er et flot spil, med et rigtigt godt design. Det yder Gothams gotiske og mørke arkitektur retfærdighed, og er en fornøjelse at beskue. Det er måske derfor en smule paradoksalt, at et filter med det muntre navn Carribean giver spillet lidt ekstra. Pludselig ser det ud som om, at Batman svæver gennem en kombination af Edward Munchs Skriget og van Goghs Stjernenat.

Filter brugt: Carribean

Myst

6

Myst (eller rettere sagt RealMyst) var tilbage i 1993 et fantastisk spil. Brugen af 3D-miljøer retfærdiggjorde en udgivelse på CD. Både tidsskriftet WIRED og avisen The New York Time mente, at Myst var bevis på, at spil kunne udvikle sig til kunst.

Filter brugt: Tokyo

Final Fantasy XIII

7

Final Fantasy 13. Som det er tilfældet med alle Final Fantasy-spil, er meningerne delte om det. Nogen mener det er godt, andre mener at det er dårligt. Ingen har ret, men man kan ikke nægte, at spillet havde sine flotte øjeblikke. Og kombinationen af Vanille, der betragter Cocoon, og filteret Candy giver et drømmeagtigt resultat.

Filter brugt: Candy

Mirror's Edge

8

Mirror's Edge var klart defineret af sine omgivelser. De hvide, grænsende til sterile bygninger kombineret med røde linjer, der fører spilleren fra start til slut. Paradoksalt nok, er et af de filtre der giver et godt resultat næsten den direkte modsætning, og takket være Gothic, ligner byen Glass noget fra et ekspressionistisk maleri.

Filter brugt: Gothic

Uncharted 2

9

Uncharted-serien har, blandt andet, været markeret af flotte miljøer, understøttet af en solid grafikmotor. Uncharted 2 havde rigtigt mange flotte øjeblikke, og dette er næppe det eneste billede, der ville blive flottere når det røg gennem glasmosaikfilteret Mosaic.

Filter brugt: Mosaic

Har I leget med Prisma? Vi vil meget gerne se jeres resultater!

About the author

Asmus Neergaard

Asmus Neergaard

Chefredaktør

Eurogamers chefredaktør er hjemboende i London, og kan spore sin forkærlighed til spil tilbage til Gameboys, Commodore 64ere og Kirby's Adventure på NES. At lave dårlige ordspil er hans ubestridte yndlingsbeskæftigelse.

Flere artikler af Asmus Neergaard

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

AnbefaletBatman: Arkham Knight - Anmeldelse

Lige ved og næsten for mørkets ridder

Det skrev vi om: Bioshock Infinite

Ken Levine sigter efter stjernerne, men når kun de øvre luftlag

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce