Jeg forstår godt, hvis du har svært ved, at elske Phoenix Wright-serien lige så meget som jeg gør. Jeg forstår godt, hvis du fnyser hånligt af din aflagte 3DS, der ikke har set megen brug siden du var besat af, at fange Pokémon, dengang ordet Pokémon ikke ledte tankerne hen mod børn, der falder i springvand, finder lig og dræner batteriet på deres smartphones hurtigere end de kan nå at plugge deres rædselsfulde ekstra-ladere i. Intet menneske bør lade sin smartphone op flere gange om dagen… Er det virkelig en sådan verden vi ønsker at leve i? Nå, hvor var jeg - nå ja, du fnyser hånligt af din aflagte 3DS… Men måske er det tid til at støve maskinen af, for verdens absolut bedste advokat-simulator - ikke at der er mange at vælge imellem - er tilbage! Phoenix Wright: Ace Attorney - Spirit of Justice er nogenlunde lige så fantastisk som du regner med det er - for spillet et et ultra-klassisk udspil i serien om forsvarsadvokaten og hans hold af mere eller mindre sære venner.

1

Phoenix Wright-serien har altid været noget nær det tætteste jeg kommer på, at elske anime. Serien er japansk fjolleri når det er allerbedst og selvom der grundlæggende er en virkelig stærk fortælling som underlag for alle de sjove episoder man i løbet af spilserien kommer ud for, er det netop humoren og de sjove karakterer, der er seriens helt store styrke. Nyeste udgivelse, Spirit of Justice, der er seriens sjette hovedudgivelse, tager fat på en række interessante temaer som religiøs fanatisme, hvilket til tider giver spillet en lettere dyster undertone, men heldigvis er der aldrig langt til næste joke. Historien er dog overordnet virkelig god. Denne gang er Phoenix Wright rejst til det ultrareligiøse land Khura'in, mens hans venner Apollo Justice og Athena håndterer kontoret derhjemme. Dette gør, at ca. halvdelen af spillet foregår i Khura'in hos Phoenix Wright og halvdelen hjemme hos Apollo og Athena og det er en fin blanding af nyt og gammelt.

2

Selve gameplayet er der grundlæggende ikke skruet ret meget på. Phoenix Wright-serien er først og fremmest en visuel novelle, hvor man fra tid til anden skal løse en gåde eller finde et særligt bevis man kan bruge i retssagen. Efterhånden har serien dog koblet en del forskellige systemer på de mange retssager og en af de tilbagevendende funktioner, er Athenas evne til, at læse vidnernes følelsesmæssige tilstand. Spillets nok væsentligste nye tilføjelse, er de mange såkaldte “Divination Seances”. I Khura'in er retssystemet nemlig en anelse anderledes sammensat end Phoenix er vant til, idet dommeren primært forholder sig til religiøse ritualer, der efter sigende skulle kunne vise den skyldiges handlinger. Derfor må Phoenix Wright finde fejl og mangler i ritualerne, så de anklagede kan få en fair rettergang. I spillets første retssag bruges det nye system ikke til noget specielt interessant og føles egentlig bare som mere af det samme, men senere i spillet åbner ritualerne op for nogle ret spændende muligheder og nye tilgange til retssagerne.

3

Phoenix Wright: Spirit of Justice er på alle måder et fantastisk, omend velkendt, udspil i en af mine yndlingsserier. Men spillet er stadig hæmmet af præcis de samme problemer, der altid har præget serien. Skåret ind til benet, er spillerens handlinger totalt ligegyldige. Man opklarer ikke en forbrydelse - man præsenterer lige præcis det rigtige bevis på det rigtige tidspunkt, for at få lov til, at læse lidt mere af den spændende historie. Det ville som sådan ikke være et problem, hvis spillet udviste en lille smule dynamik, så man kunne få lov til, at præsentere forskellige beviser, der peger i samme retning, for at illustrere den overordnede pointe som spillet vil frem til.

Men det er bare ikke sådan spillet fungerer. I stedet skal du præsentere lige præcis det bevis som spillet vil have dig til, at præsentere, på lige præcis det tidspunkt og til det ene vidneudsagn som spillet insisterer på - uden at tage hensyn til, at flere spor og beviser tydeligvis ville kunne illustrere den samme pointe. Det gør, at man kan blive straffet for, at være på rette vej og egentlig kognitivt have løst gåden, blot fordi spillets statiske natur kræver, at spilleren tænker præcis som spildesigneren. Det får desværre Spirit of Justice til, at føles meget mekanisk og får spilleren til, at føle sig mindre som detektiv og advokat end tiltænkt.

4

Heldigvis gør det ikke så meget - Phoenix Wright: Ace Attorney - Spirit of Justice er stadig et helt igennem fantastisk spil, hvis man er glad for serien, karaktererne og historien. Anskuet som en hyggelig bog med interaktive elementer, er Spirit of Justice et af årets allerbedste spil - også selvom selve spillet stadig er en smule klodset.

Johannes Wørts

Johannes Wørts

Johannes sprang let og elegant ungdommen over, for i stedet at blive en gammel og sur mand. Få ting kan dog bringe en smule glæde til hans kolde hjerte, især nørdede rollespil fra PC’ens guldalder i 90’erne, japansk gøgl og omfattende doser fodbold. Når han ikke klikker på dværge, svælger i japansk melodrama og forsøger at føre Aston Villa til europæiske triumfer, overvejer Johannes ofte livets helt store spørgsmål - er Wind Waker eller Morrowind tidernes bedste spil?