Grand Kingdom - Anmeldelse

Opfindsom nytænkning af det japanske strategi-rollespil

Grand Kingdom er et atypisk japansk strategi-rollespil, fyldt med interessante, men potentielt kontroversielle designvalg.

Spike Chunsoft laver efterhånden nogle af mine favorittitler, når det kommer til sære japanske spil. Zero Escape-serien er blandt de allerbedste spil jeg nogensinde har kastet mig over, mens også Danganronpa har fortryllet mig med den fantastiske kombination af humor, dybe fortællinger og vanvittige karakterer. Nu har Spike Chunsoft sat sit udgivernavn på Monochromes nye strategi-rollespil Grand Kingdom. Tilmed er Grand Kingdom instrueret af Tomohiko Deguchi, der tidligere har arbejdet for Vanillaware - en af de allerbedste japanske udviklere, med klassikere som Odin Sphere og GrimGrimoire i bagkataloget. Så alene ud fra mængden af involverede parter, var jeg fra starten meget interesseret i, at prøve kræfter med Grand Kingdom.

1

Selvom Grand Kingdom trækker rødder tilbage til nogle af de vildeste, sjoveste og mest absurde japanske spiltitler i nyere tid, er spillet på overfladen dog temmelig klassisk opbygget. Spillet ligner et traditionelt japanske strategirollespil, hvor fire nationer udkæmper en storslået krig. Spilleren træder i rollen som lederen af en gruppe rebeller, der bliver involveret i en større konflikt, som truer balancen i regionen. Her mærker man virkelig Spike Chunsofts involvering, for historien er faktisk relativt spændende og - vigtigst af alt - drevet frem af en række fornuftige karakterer, med interessante personligheder.

Med det samme kastes man dog ind i spillets meget atypiske og interessante turbaserede kampsystem, der adskiller sig fra både de mere traditionelle japanske rollespil og de strategiske rollespil såsom Final Fantasy Tactics og Disgaea. Her kan heltene bevæge sig i forskellige vertikale rækker, hvorfra fjender kan angribes, enten på afstand eller tæt på. Dette betyder, at afstand og placering er kampssystemets helt centrale elementer. Man skal positionere sine helte, så de enkelte angreb udøver maksimal skade på det størst mulige antal fjender og det fungerer faktisk virkelig godt. Dog skal man være opmærksom på, at man let kommer til at udslette sine holdkammerater med en forkert placering, når magikerne giver den gas med de vilde formularer. Grand Kingdom er et af de spil, hvor man konstant skal sørge for, at heltene er placeret korrekt, så hvis man afskrækkes af denne ekstra kompleksitet, vil Grand Kingdom virke unødigt brutalt.

2

I missionerne, bevæger man sig rundt på et kort og heltene er repræsenteret af en skakbrik. På brættet er der fælder og man er under tidspres for at klare de enkelte baner, idet hver handling kræver en bestemt mængde tid. Det får spillet til, at føles meget som et velfungerende brætspil og mindre som et klassisk rollespil. Strukturelt er Grand Kingdom primært delt op i disse to forskellige funktioner - kamp og brætspil - og det er med til, at give spilleren lyst til liiige at spille en ekstra tur mere. Grand Kingdom fokuserer på mekanik fremfor på lange historiesekvenser og føles mere som spil end som interaktiv oplevelse. Med de mange lange mellemsekvenser i andre japanske rollespil in mente, er dette faktisk et overraskende friskt pust.

Undervejs giver Grand Kingdom spilleren store muligheder for, at tilpasse de enkelte helte efter eget ønske. Man har frie hænder til, at udvikle de enkelte helte i den retning man ønsker, idet hver helt tildeles en række point, der frit kan bruges på det man ønsker. Kombineret med det relativt store udvalg af klasser, er det nemt og enkelt at bygge lige præcis de helte man ønsker og da udseendet på heltene tilmed kan justeres, føler man sig i kontrol over spillets progression i en grad man ellers sjældent ser i genren.

3

Grand Kingdom er et temmelig atypisk japansk strategi-rollespil, hvilket primært kommer til udtryk i kampsystemet, som på godt og ondt er unikt. Det kan være vanskeligt at acceptere et system baseret på navigation mellem vertikale rækker, men giver man systemet tid, åbner kampsystemet sig op og bliver både underholdende og velfungerende. Grand Kingdom er dog også et relativt simpelt og kontant bekendtskab, der nok vil splitte sit publikum i to grupper. Kan man acceptere den unikke tilgang til genren, er der masser af værdi at finde i Grand Kingdom.