Så er det endelig tid til det du altid tror bliver vildt sjovt, men som i virkeligheden oftest er forfærdeligt kikset - det er tid til E3-pressekonferencer! I år åbnede Electronic Arts ballet med en klassisk konference. Det var en kedelig og lettere rodet omgang, der manglede fokus, overraskelser og, frem for alt, reelt gameplay. Overordnet set, fremstod EA-konferencen desværre som en temmelig lang og lettere kedsommelig reklamefilm, hvor Peter Moore og Andrew Wilson på skift - og fra to forskellige lokaliteter - fremførte diverse buzzord og hele tiden understregede hvor fedt det vi lige havde set nu også var. Dette kom bedst til udtryk efter en fremvisning af Fifa 17, hvortil Peter Moore selvsikkert sagde "So that's amazing" i det mest neutrale toneleje man kan forestille sig. Det var ikke et følelsesmæssigt udbrud ovenpå en særligt fed fremvisning, men et selvsikkert postulat. Du kan lide Fifa, så selvfølgelig elsker du Fifa. Det er jo fantastisk.

Ser man bort fra den kiksede fremførelse, bød pressekonferencen dog heldigvis på et par interessante spil. Alle detaljerne om Titanfall 2 var desværre lækket på forhånd, men det var virkelig fedt at se to forskellige flotte og meget imponerende trailers fra spillet. Udviklerne Respawn lagde især vægt på den nye singleplayerdel, der også var fokusområdet for en af de to trailers. Her så vi ikke megen konkret historie, men kampagnen ser ud til at fokusere på forholdet mellem en soldat og hans trofaste Mech. Manglen på en egentlig kampagne var en af de få men store kritikpunkter rettet mod det første spil, så tilføjelsen er bestemt velkommen.

Enhver EA-pressekonference er ikke komplet uden et kikset sportssegment og først viste EA en række nye turneringsfunktioner i Madden 17. Her var fokus rettet mod Esports, hvor to meget engagerede konkurrenter svinede hinanden lidt til. Det bedste ved dette mildest talt kedelige segment var de to udøveres navne - Problem og Serious Moe. Begge gode og solide rap-navne. Efter Titanfall 2 og l33t Esports-halløj, fokuserede Electronic Arts på det kommende Mass Effect Andromeda fra Bioware. Det var dog ikke meget gameplay, der blev vist, men Andromeda skulle efter sigende være både større og mere frit end Mass Effect-serien hidtil har været. I mine ører lyder det som en åben sandkasseverden, måske lidt i tråd med overgangen fra Dragon Age 1 og 2 og så til Dragon Age: Inquisition. Andromeda gør, ligesom mange andre af EAs titler, brug af den DICE-udviklede Frostbite-engine og i de små gameplaybidder vi trods alt fik lov til at se, så spillet temmelig flot ud.

Efter Mass Effect, brugte EA temmelig lang tid på Fifa 17, der skulle være et revolutionerede udspil i serien. Fifa 17 bruger igen Frostbite og ser flot ud, men den største overraskelse var måske, at EA for første gang har tilføjet en historiedel til Fifa. Først så vi en ung fyr stå på scenen og fyre en omgang voldsomt kikset poetry slam afsted og pludselig var selvsamme fyr i gang med en spirende karriere som fodboldspiller i Fifa. Det hele mindede meget om NBA 2K16's historie, instrueret af Spike Lee, men så faktisk ret godt ud. Sport er grundlæggende historiefortælling og reelle plotdrevne kampagner i sportstitler er noget vi har set alt for lidt af, så jeg glæder mig til at prøve funktionen i Fifa 17.

Indiespil er hot og EA brugte en del til på deres nye EA Originals program, hvor EA gerne vil give indieudviklere en chance for at slå igennem. Det var småt med de konkrete detaljer, men Zoink Games, der stod bag det sære Stick It To The Man, præsenterede det smukke Fe, hvor man styrer et kattelignende væsen igennem en skov. Ifølge udviklerne handler Fe om, at lytte til naturens musik og lære sange af skovens beboere. Hver sang lader spilleren komme dybere ind i skoven og da spillet ikke holder spilleren i hånden, vil meget af Fe komme til at handle om udforskning af den flotte verden.

Electronic Arts fokuserede efterfølgende længe på Star Wars-licesen, hvor Jade Raymond talte længe om en lang række kommende Star Wars titler. Udover Battlefront og The Old Republic, så man dog næsten intet gameplay og dem, der havde ventet på en længere fremvisning af Visceral Games' Uncharted-møder-Star-Wars eller Respawns God-of-War-møder-Star-Wars titler, måtte skuffet lade sig spise af med et enkelt glimt fra Viscerals nyeste spil. Hele montagen fremstod mere som et løfte om masser af nyt Star Wars guf, men indholdsmæssigt blev man ikke meget klogere.

Sidste præsentation var ventet med spænding, efter at traileren til den nye DICE-titel Battlefield 1 opnåede en enorm popularitet på Youtube. Igen var det ikke meget reelt gameplay vi fik set, men DICE formåede da at afspille noget så sært som en trailer til en trailer man senere fik lov til at se i fuld længde. Jeg ved ikke rigtig om jeg ønsker at leve i en verden hvor vi bliver spist af med trailers for trailers, frem for gameplay, men hvorom alting er, så Battlefield 1 bestemt flot ud. Udviklerne lagde særligt vægt på et dynamisk vejrsystem, der kan ændre sig undervejs i kampene, samt muligheden for at flyve gigantiske zeppelinere. Battlefield 1 udkommer d. 21/10 2016.

Jeg kan ikke helt skjule min skuffelse over EAs konference. Godt nok fik vi lov til, at se høre lidt mere om Titanfall 2, Mass Effect Andromeda, Fifa 17 og Battlefield 1, men da alle fire spil så ret imponerende ud, ville det have været fedt at se mere fra dem, i stedet for den lidt ligegyldige omgang marketingsnak vi desværre blev spist af med. So that's amazing.

About the author

Johannes Wørts

Johannes Wørts

Contributor

Johannes sprang let og elegant ungdommen over, for i stedet at blive en gammel og sur mand. Få ting kan dog bringe en smule glæde til hans kolde hjerte, især nørdede rollespil fra PC’ens guldalder i 90’erne, japansk gøgl og omfattende doser fodbold. Når han ikke klikker på dværge, svælger i japansk melodrama og forsøger at føre Aston Villa til europæiske triumfer, overvejer Johannes ofte livets helt store spørgsmål - er Wind Waker eller Morrowind tidernes bedste spil?

Flere artikler af Johannes Wørts