Det alt for høje fokus på komfort resulterer i designfejl, som gør brugen rettere besværlig end bekvemmelig.

MSi lancerede i foråret hardware-kollektionen "MSi-GAMING", der især kendetegnes ved den røde drage, der pryder hardwaren. I denne omgang ser vi nærmere på musen, hvorefter vi vil anmelde tastatur og headset i næste uge. Her er tale om deres Interceptor DS300, hvilket har et særligt fokus på komfort. Personligt er jeg stor fortaler for komfortable muse, og har igennem mange år sægt målrettet efter muse der netop føles naturlige og afslappede og benytte, fremfor dem som kræver et mere anstrengende greb. Efter modtagelsen af MSi-musen var mine forventninger høje, da den umiddelbart lignede mange af de ting jeg favoriserer i en mus. Da jeg første gang lagde min klamme hånd på musen, blev jeg mødt af en tilpas størrelse med store grænseflader for hovedtasterne.

Den drage-tematiserede mus er bygget ovalt op med en større bule bagtil, hvilket bygningsmæssigt opfordrer til det mere afslappede palm-grip, som jeg personligt foretrækker, da det tillader hånden at hvile komfortabelt på musen med en større berøringsflade. Det skal dog nævnes, at over den brugte periode, fandt jeg det svært at tilvænne mig lige netop denne mus' form, i modsætning til andre palm-grip muse. Selve håndterbarheden blev derfor lettere akavet. Det kan være et spørgsmål om tid - bevares- men stadig en faktor jeg bed mærke i, da jeg førhen ikke har haft et lignende problem mellem muse-skift.

ds

Under afprøvelse gjorde musens overflade sig særligt bemærket. Dette i form af dens mangel på greb. Under normal brug gør det ikke den største forskel, men i hektiske situationer i spil som Overwatch eller Counter Strike: Global Offensive, hvor hurtige ryk med musen er en naturlig del af gameplay, mærkes det løse greb tydeligt, hvis ikke man anstrenger sig for at stramme greb om musen på en unaturlig måde.

Den blanke, polerede, nærmest glatte overflade gør, at man under brug hurtigt mister greb på overfladen, og ens fingre glider rundt på tasterne. Dette er forsøgt udbedret ved at placere numbrede overflader på musens sider. Dog ændrer det ikke på det faktum at det ikke er musens sider man skal klikke på, men derimod overfladen.

Musen besidder 6 programmérbare knapper, hvoraf den sjette er en såkaldt "DPI-Switch", altså en knap som tillader aktiv DPI / sensitivitets skalering, i alle situationer. Eksempler på disse er set et utal af gange før, placeret forskellige steder på musen. Razer ynder at sætte dem i bunden af deres muse, og Logitech ude i spidsen, altså alle steder hvori fejltryk ikke forekommer ofte. På MSi's DS300 er denne knap placeret midt på musen, imellem højre og venstre tast. Dette har ført til en række fejltryk, i løbet af mine timers benyttelse, der har ført til sensitivitets ændringer, der i den grad ikke har været til undertegnets fordel under kamp. Særligt er DPI-switchen malplaceret ved brug af scroll-hjulet, der er linært placeret i forhold til fingeren som er i brug, hvilket

Små cirkulære gram-vægte i muse, er også en efterhånden populær gimmick, der tillader brugeren at bestemme en hvis mængde ombord på musen. DS-300 besidder monterbare vægte á 3 x 45g, som efter tilvænning giver en betydelig forskel under længere brug.

Til DS300, og en række andre produkter fra MSi's gaming-serie, findes deres eget software, hvori konfigureringer for bl.a. tast-bindinger, macroer, og yderligere DPI-indstillinger, samt det efterhånden elementære farveskifte, der i denne omgang består af hele 16,8 millioner farve gradueringer.

dada

Gaming udstyr har i længere tid haft et fokus på sensitivitet og hastighed, men også komfort skulle være i højsædet. For selvom ens grej kan have nok så fantastiske egenskaber, med alverdens muligheder såsom kulørskifte fra en farvepalette der vil gøre selv Bob Ross misundelig, er komfort stadig et nøgleord i praksis hos spilleren. Ord som "greb" og "overflade" på eksempelvis en mus er essentiel for optimal brug, da man som spiller virkelig skal føle sig i kontrol over ens handlinger både inde og ude for spillet.

MSi's skud på en komfortabel gamer-mus er et skridt i den rigtige retning, som dog besidder en række skønhedsfejl, der i sidste ende resulterer i et middelmådigt produkt. Da musen endnu ikke er på det danske marked, er det ikke muligt at vurdere musen i forhold til en spottet pris. Derimod vil jeg runde af med at nævne at jeg personligt ikke ville smide mere 300 stakater efter en DS-300 i denne omgang.

About the author

Emil Elsberg

Emil Elsberg

Contributor

For Emil er der ikke meget der slår Silent Hill og David Lynch Spil er noget Emil holder af, og har siden sin tidligere barndom spillet alt fra humoristiske klassikere, til brutale gyser spil. Til dagligt lusker han rundt ude på ITU, hvor han er i gang med at tage en bachelor i Digitale medier og design.