The Walking Dead: Michonne - Anmeldelse

Zombier, dårlige beslutninger og fjendtligsindede overlevende. Opskriften lyder bekendt…

The Walking Dead: Michonne byder på en spændende mini-historie i den velpolerede Telltale-motor, men desværre er fornøjelsen alt for kort.

Spil fra Telltale Games og Walking Dead universet har noget tilfælles: Der er begyndt at komme rigtig meget af begge fænomener. Så da først introsekvensen i The Walking Dead: Michonne er overstået, og du stort set kun lige har sat dig til rette i sofaen for så at skulle vælge, om hovedpersonen skyder sig selv i desperation, begynder det hele at minde om noget, vi har set (og spillet) før.

1
Michonne er ganske enkelt badass!

Michonne er en af de mest populære figurer i The Walking Dead serien, og det er fedt at få lov til at styre en kendt figur i det nye Walking Dead spil for en gangs skyld. Det er også virkelig interessant at få et indblik i hendes baggrund - om end den ikke helt flugter med tv-serien. Men hvem husker ikke Michonnes første optræden på tv-skærmen, da hun som en anden ninja nakkede en zombie, der var ved at angribe Andrea.

I spillet bliver Michonne del af en lille gruppe, der er så heldige at have en sejlbåd. Lederen, Pete, leder efter to venner, for alle andre både er forsvundet fra bugten. Gruppen opdager snart en gammel færge, som Pete og Michonne forsøger at nå over til. Naturligvis angriber walkers lige pludselig (de kan gå på fjordbunden åbenbart), og vores to helte møder et ungt par på færgen, der bliver jagtet af en led krabat, som beskylder dem for at have stjålet forsyninger fra en stor gruppe overlevende.

2
Allerede i spillets første minutter skal du træffe et benhårdt valg...

Og her bliver historien så forudsigelig, at det er lige ved at ødelægge hele første episode af The Walking Dead: Michonne (der er tre i alt). Men lige så banal og genkendelig spillets historie er, lige så interessant er Michonnes. Hun lider under hallucinationer og ser konstant sine to børn, som hun efterlod, da zombieapokalypsen ramte. Du kan som altid selv vælge hendes svar og dermed forme omgivelsernes opfattelse af den plagede kvinde. Vil du være overoptimistisk eller aggressiv og konfronterende? Det er en hovedperson med saft og kraft, og det afspejler begivenhederne også.

3
Zombie møder katana. Zombie taber hovedet.

Hvis du husker scenen fra fryserummet i episode 1, hvor Larry fik kvast sit hoved, så kommer Michonne snart ud for at skulle noget lignende. Telltale Games har lagt meget vægt på kampe denne gang, og du får rigelig mulighed for at svinge hendes katana. Udover at trykke på knapper som sædvanlig, skal du også nogle gange svinge katanaen med højre analogstick. Det virker udmærket og giver lidt frisk luft, selvom jeg egentlig holdt meget af den nedtonede vold i hovedspillene.

Episode 1 af The Walking Dead: Michonne er overraskende kort. Det tog mig blot 1½ time at komme hele vejen igennem inklusive lidt fumleri med kampene i begyndelsen. Slutningen er heldigvis mere interessant end resten af episoden og giver lidt optimisme i forhold til den resterende historie. For det er ved at være alt for forudsigeligt. Kan der ikke koges andre supper på zombitemaet?

4
Michonne bliver pint af hallucinationer af hendes to børn. Det er et vigtigt omdrejningspunkt for spillet.

Rent teknisk bruger The Walking Dead: Michonne den sædvanlige Telltale motor, og det er jo grafisk bestemt ikke nogen overvældende oplevelse. Men det fungerer, og grafikken er god til at formidle personernes følelser og reaktioner ved ganske fine forandringer i deres mimik. Samtalerne og valgmulighederne er som sædvanlig også interessante. Endelig skal stemmeskuespillerne have stor ros for at leve sig ind i begivenhederne - specielt stemmen bag Michonne er fremragende (Samira Wiley, som du måske kender fra Orange Is The New Black). Introsekvensen byder i øvrigt også på fremragende musik.

Men for virkelig at komme op på højde med de første to Walking Dead sæsoner, skal Michonnes soloeventyr sparke fortællingen meget højere op i gear - og så må de næste episoder godt indeholde lidt mere spiltid.