Der var engang, hvor rollespil var store, komplekse oplevelser, der udfordrede spillerens moralske kompas og evne til at tænke strategisk, samt præsenterede spilleren for en overvældende grad af frihed. Disse rollespil forsvandt desværre for længe siden og er i dag stort set erstattet af underholdende og ofte meget omfattende actionoplevelser, hvor evnen til at kæmpe, oftest vinder over snilde. Det er der som sådan ikke noget galt med, men fra tid til anden er det bare rart, at kaste sig over noget så old school som et rollespil med hjerne, frem for et kønt ydre. Hvis du har det på samme måde som mig, er Torment: Tides of Numenera, dømt ud fra den nyligt udgivne beta, sandsynligvis noget for dig.

Torment: Tides of Numenera er en åndelig opfølger til en af rollespilsgenrens største klassikere - det højt elskede Planscape: Torment fra 1999. I stil med det nyligt udgivne Pillars of Eternity, er Torment: Tides of Numenera også født gennem Kickstarter og hvis forventningerne til Pillars of Eternity var høje, er de nærmest astronomiske når vi taler om Torment: Tides of Numenera. Det skyldes først og fremmest, at Planescape: Torment er et af genrens mest intelligente spiludgivelser. Spillerens snilde og evne til at tale sig ud af problemerne var vægtet mindst lige så højt som kamp og samtidig bød spillets unikke stil og verden på en særegen oplevelse, ulig noget andet spil på markedet. Planescape: Torment solgte ikke specielt godt, men er siden sin udgivelse blevet hyldet som en af genrens allerbedste spil. Jeg rangerer da også selv spillet utrolig højt, på listen over mine personlige favoritter.

1

Sagt på en anden måde - Torment: Tides of Numenera har virkelig noget at leve op til og kan vel nærmest kun skuffe. Vurderet på baggrund af mine oplevelser med spillets beta, der nu er ude i Early Access på Steam, er jeg dog fortrøstningsfuld, for Torment: Tides of Numenera holder fast i de grundkoncepter, der gjorde den åndelige forgænger så succesfuld. Spørger du mig om du skal løbe ud og købe Early Access-versionen, er svaret dog ikke helt entydigt, for Torment: Tides of Numenera er virkelig en beta i ordets mest bogstavelige form. Spillet er fyldt med sære fejl, ufærdige grafiske elementer og tekniske problemer, men under den lidt rodede overflade, kan man mærke at spillet trods alt er godt på vej.

Betaen af Torment: Tides of Numenera giver os et indblik i spillets interessante muligheder for, at skabe sin egen unikke karakter. Ved betaens start vågner man op i et ukendt og geometrisk bizart rum, hvor en række lysende kugler lader spilleren gennemleve en række minder. Spilleren skal så foretage en række valg i disse minder, der slutteligt bestemmer spillerens styrker og svagheder. Her mærker man dog også, at Torment: Tides of Numenera er temmelig ufærdigt for selvom muligheden for at tilpasse sin karakter gennem narrative valg er interessant, er den også præsenteret så rodet og langtrukkent, at man til sidst ikke helt forstår hvad de forskellige valg fører til. Idéen er rigtig god, men udførslen kræver bestemt en hel del finpudsning.

2

Men sådan er det grundlæggende med samtlige elementer i betaen, der på den ene side virker ganske ufærdig, men som samtidig byder på masser af historie, dialog og spændende karakterudvikling. Her viser Torment: Tides of Numenera virkelig sin styrke. Spillets verden er umådelig interessant realiseret, med sit fokus på teknologi over for magi og mysticisme. I stedet for at være mørk og dyster, er verdenen i Torment: Tides of Numenera fyldt med farver, sære konstruktioner og bizarre karakterer, der i kombination former en unik oplevelse, fyldt med en række omfattende missioner. Missionerne kan selvfølgelig i vidt omfang håndteres som man selv ønsker og igen er både dialog, charme, magi og styrke reelle veje mod spillerens mål - præcis som i Planescape: Torment.

Torment: Tides of Numenera tegner til, at blive et decideret fremragende rollespil - så meget tør jeg godt sige. Der er dog visse udfordringer som jeg ikke håber kommer til at fylde så meget i det endelige spil, hvor især spillets første halve times snøvleri er unødigt frustrerende. Når man først bliver sluppet fri i den interessante verden, er Numenera et unikt og nostalgisk bekendtskab, der trækker tråde til halvfemsernes gyldne rollespilsudgivelser. Som produkt kan jeg dog ikke rigtig anbefale at købe betaen, og jeg tror, at de fleste vil være bedst tjent med, at vente til det færdige spil udgives. Er man særdeles stor fan af Planescape: Torment, kan betaen dog godt anbefales, især hvis du er nysgerrig på at se, hvordan inXile har behandlet dit yndlingsrollespil.

Torment: Tides of Numenera blev spillet på PC. Betaen er ude nu.

About the author

Johannes Wørts

Johannes Wørts

Contributor

Johannes sprang let og elegant ungdommen over, for i stedet at blive en gammel og sur mand. Få ting kan dog bringe en smule glæde til hans kolde hjerte, især nørdede rollespil fra PC’ens guldalder i 90’erne, japansk gøgl og omfattende doser fodbold. Når han ikke klikker på dværge, svælger i japansk melodrama og forsøger at føre Aston Villa til europæiske triumfer, overvejer Johannes ofte livets helt store spørgsmål - er Wind Waker eller Morrowind tidernes bedste spil?