Mario & Luigi: Paper Jam Bros. - Anmeldelse

Mario og Luigi slår nye folder

Det kræver snart en ph.d og en avanceret database at holde styr på alle de Mario-spil, der er udkommet. Det er ikke ment som en kritik, da langt de fleste af den trinde blikkenslagers turbulente eventyr er af høj kvalitet, men det kan alligevel undre, at han har to forskellige sideløbende serier med RPG-elementer kørende i form af Paper Mario og Mario & Luigi-serierne. Begge spil kommer fra udviklere med tæt tilknytning til Nintendo, og de har mere eller mindre den samme humoristiske tilgang til Mario-universet. Den helt store forskel har altid været, at Paper Mario leger med ideen om, at Mario er et 2D-papirsudklip i en tredimensionel verden, hvor Mario & Luigi mere handler om forholdet mellem den superpopulære Mario og "ham den grønne".

På trods af lighederne føles de to serier føles faktisk ret forskellige i aktion, så derfor kan det virke som en ret underlig beslutning at kombinere dem. Ikke desto mindre er det tilfældet i Paper Jam Bros., som Mario & Luigi-udviklerne, AlphaDream, står bag. Igen er det Luigi, der dummer sig, denne gang ved at vælte en stor bog på gulvet under forsøget på at reparere et hul i Prinsesse Peach's bibliotek, og ud vælter hele verdenen fra Paper Mario, herunder selvfølgelig papirversionen af Bowser. Der går ikke længe, før han finder sammen med den anden Bowser i Mario og Luigis verden, og de kidnapper selvfølgelig begge prinsesserne. I mellemtiden slår vores to helte pjalterne sammen med Paper Mario for at stoppe deres nemesis...ser. Forvirret? Godt, for det er grundlaget for hele spillets koncept.

1
Mario, Luigi og Paper Mario render rundt i hælene på hinanden i spillet

AlphaDream har altid været fænomenale til at lave sjov med hele Mario-universet på endeløst kreative måder, men denne gang skruer de virkelig metaplanet op på 11. Paper Jam Bros.' endeløse syndflod af jokes tager ikke bare gas på begge spils universer, men er også yderst bevidst om dets egen absurditet. Hele gameplayet er bygget op omkring de mange underlige muligheder, der opstår i at kombinere sprites og 2D-udklip i en pseudo-3D-verden, og konceptet bliver kørt helt ud i det ekstreme. Paper Mario kan fx tage fotokopier af sig selv og dermed angribe fjenderne flere gange, og de andre indbyggere fra hans univers finder konstant kreative måder at blive foldet på, så de kan lave gale spilopper. Der må være nogle seriøst krøllede hjerner hos AlphaDream, for det her er virkelig på et andet plan.

Rent gameplaymæssigt afviger spillet dog ikke frygtelig meget fra skabelonen, som vi kender fra de tidligere Mario & Luigi-spil. De to brødre skal rejse rundt i spillets verden og slås mod monstre i klassisk japansk RPG-stil, og kampsystemet er en herlig turbaseret affære, som kræver god timing for at undgå fjenders angreb og påføre mest mulig skade. Det er raffineret og effektivt, men meget velkendt. Det nye er, at Paper Mario indgår som en tredje brik i puslespillet med anderledes evner, og det giver tilpas meget nyt krydderi til at gøre spillet interessant. Vores papirstynde ven indgår også i spillets mange små puzzles, og det gør, at man ikke bare kan køre på autopilot.

Paper Jam Bros. er altså et godt spil, men det er lidt svært at undgå følelsen af velkendthed, på trods af de nye tiltag. Mødet mellem Paper Mario og AlphaDreams normale univers fungerer bedre, end det så ud på... suk... papiret, og kreativiteten er i højsædet, men spillet har ikke helt den samme charme som de tidligere kapitler. Og som altid har udviklerne en tendens til at holde spilleren utroligt meget i hånden med unødigt detaljerede tutorials, som ikke kan skippes. Det er helt klart møntet på spillets yngre publikum, og ikke på en mavesur skribent i sin bedste alder, men ærligt talt er det så udpræget, at selv de yngre spillere formentlig vil finde det irriterende. Ikke desto mindre er Paper Jam Bros. solidt håndværk med rigtig mange fine detaljer, og det er absolut et must, hvis man er fan af både Paper Mario-serien og Mario & Luigi.