Skylanders Superchargers - Anmeldelse

Kan Skylanders følge med konkurrenterne?

Skylanders Superchargers leverer ikke meget nyt, og sammenlignet med konkurrenterne er vi nede i børneafdelingen

Jeg husker at sidde på gulvet i vores stue i Grønland og lege med G.I. Joe, og tænke der var helt fantastisk at kunne styre Doctor Mindbender fra tegnefilmene. Her var en karakter fra en TV-serie, noget amerikansk fra rigtigt fjernsyn, og jeg fik lov at sidde med ham i hænderne. Jeg bestemte hvert træk, hver grum plan han udtænkte fandt jeg på, og jeg var mind blown. Siden er grænserne såvel som forventninger for integrationen mellem interaktiv og passiv underholdning vokset noget, men det var med samme barnlige glæde jeg satte min første legetøjsfigur ned på portalen i Skylanders Superchargers.

Jo jo siger du let hovedrystende, er Skylanders ikke et børnespil? Det kan du have ret i, især hvis vi sammenligner med de nye coole knægte i byen: Disney Infinity 3.0 og Lego Dimensions. I denne trio af legetøj er Superchargers klart målrettet de yngste, for selv om ingen af de tre kan kalde sig deciderede voksenspil er alt fra animation, stemmeskuespil og kompleksitet i styringen helt nede i øjenhøjde med de yngste. Vi får dog glæden af Patrick Warburton, som vi alle kender som Kronk fra Kejserens Nye Flip, den bedste Disneyfilm til dato. Jo det er. Nemlig.

Jo jo siger du let hovedrystende, er Skylanders ikke et børnespil? Det kan du have ret i, især hvis vi sammenligner med de nye coole knægte i byen

1

For de uindviede er Superchargers femte spil i serien, der med en basis i form af et simpelt arkadeagtigt platformspil giver dig en USB-portal du tilslutter din konsol. Herpå kan du placere dine fysiske skylanders i form af plastikfigurer, og dermed skifte din karakter i spillet. Hver skylander har sine egne evner og angreb, men med kun tre knapper er det begrænset med de taktiske valg. Hver skylander har dog sine egne in-game penge der optjenes, og bruges på at låse op for nye evner. Tidligt skal du vælge mellem to forskellige veje du vil tage din lille plastikhelt, men det virker ikke til at have den store indflydelse på hvordan du egentlig spiller. De fleste kampe vindes ved at buttonmashe, så det virker noget ligegyldigt om det er din firkant eller trekant der giver ekstra skade.

Med dit nye awesome ride bliver du kastet ud i et minigame hvor du skal race gennem en bane og undgå forskelige forhindringer. Et dejligt afbræk fra dit vante eventyr, men sindsoprivende bliver det aldrig

2

Det er straks langt mere interessant at skifte mellem de forskellige skylanders, noget man ofte gør da forskellige elementer er stærke i bestemte områder. Væk er heldigvis tidligere tiders ”her kan du kun komme ind hvis du har en skovsmølfe-skylander”, eller ikke helt. Den nye ting i Superchargers er nemlig, ikke overraskende, muligheden for at Supercharge noget. Men hvad kan du dog Supercharge? Jo, det er såmænd din bil, ubåd eller fly. Grundspillet leveres med en bil, og det er heldigt da der tilsyneladende er racerbaner overalt. Du er i fuld gang med at udforske en flyvende by til fods, og pludselig bliver din vej blokeret med mindre du sætter en bil på portalen. Hvis dens element matcher din skylander bliver du Superchargerd, og med dit nye awesome ride bliver du kastet ud i et minigame hvor du skal race gennem en bane og undgå forskelige forhindringer. Et dejligt afbræk fra dit vante eventyr, men sindsoprivende bliver det aldrig, ganske enkelt fordi det er for let. Du har nærmest uendelige liv i din bil, og den drejer selv tilbage på banen hvis du er ved at køre ud over kantet. Med andre ord kan du holde gassen inde og døse hen et par minutters tid, men for de gamere der er oppe i årene er det naturligvis en bonus.

Hver bane i spillet har altid én session med hvert fartøj, men eftersom kun bilen er med i grundspillet skal du lægge omtrent 300 kroner ekstra for at få hvad du mangler

3

Du husker måske jeg nævnte noget om en ubåd og et fly, og du har så evig ret. Hver bane i spillet har altid én session med hvert fartøj, men eftersom kun bilen er med i grundspillet skal du lægge omtrent 300 kroner ekstra for at få hvad du mangler. Det er dog en relativt lille udgift, for selvom der findes et hav forskellige biler, ubåde og fly behøver man kun én af hver for at opleve hele spillet. Man kan naturligvis være afhængig af achievements, og derfor behøve alt der er udkommet, men da jeg så de 145 blanke felter med manglende skylanders var min lyst stillet.

Hvor bilbanerne er noget kedelige er der straks mere sjov over flybanerne, der bringer minder tilbage om ungdommens arkadespil. Du flyver rundt i en aflukket arena, men med miniopgaver og tre dimensioner snydes man til en følelse af frihed. Ubåden styrer som en langsom bil, og selvom det er fint nok med disse små afbræk glæder man sig til at vende tilbage til hovedspillet hvor ens evner, opgraderinger og vaser på hovedet alt sammen er langt mere interessant.

Jeg har set en kammerats datter skrige af fryd mens hun spillede Skylanders, og har fået et grin eller to over de mere karikerede karakterers fremragende stemmeskuespil og mystiske oneliners

4

Skylanders er kendte for deres lokale sofa-samarbejde, hvor I sætter jer sammen to kammerater og kæmper gennem verdenen med hver jeres skylander. Det virker dog ikke som om spillet tager højde for I nu er dobbelt så magtfulde, og vil man spille to anbefales det kraftigt man øger sværhedsgraden.

Måske er jeg den forkerte målgruppe? Jeg har set en kammerats datter skrige af fryd mens hun spillede Skylanders, og har fået et grin eller to over de mere karikerede karakterers fremragende stemmeskuespil og mystiske oneliners. Figurerne er glimrende som legetøj, med spraglede farver og høj kvalitet. De lever et helt liv udenfor spillet, ligesom mine G.I. Joe figurer gjorde det. Nu er dette dog en anmeldelse af et videospil og ikke børnelegetøj, og her kan Skylanders Superchargers ikke rigtig hæve sig over middelmådighedens dynd.

Sammenlignet med konkurrenterne har vi her den simple servering, børneportionen til halv pris der til gengæld er halvt så stor. Måske man bare skulle finde sine gamle Transformers og Micro Machines frem i stedet?

Skylanders Superchargers blev anmeldt på PS4, og er ude nu.