WRC 5 er solid, lettilgængelig og underholdende rally. PS4 og Xbox One vil nyde godt af WRC 5, mens PC nok har bedre alternativer.

Det går hurtigt gennem gruset. Min bil formår at holde vejgrebet, trods det ekstremt ujævne underlag. Ved siden af, sidder min co-driver og holder hovedet køligt. Der bliver kastet instrukser ud i luften, og jeg forsøger ihærdigt at følge med, alt imens fokus ligger på det håbløse hårnålesving forude.

"Caution", får jeg at vide, mens vi nærmer os hastigt. Der bremses ned, og vi gør klar til en af de finere manøvrer. Det er nu, løbet bliver afgjort. Med få hundrededele af et sekund der skiller toppen, så handler det om at give den 100% - der er ikke plads til fejl. Vi kører ind i svinget, roligt og fokuseret, men på vej ud får bilen fat i klippevæggen, og det hele er tabt.

1
At brage ind i svinget med 106 km/t var måske ikke det smarteste move..

Bilen ruller om på taget, og mens jeg bander og svovler over det fejlslagne sving, så er der ikke andet for, end bare at bide det i mig, og trille stille og roligt i mål. Vi får en samlet 5. plads, og holdet meddeler, at jeg ikke længere passer ind i mentaliteten. Fyret. Øv.

World Rally Championship er tilbage på banen, og det er et glædeligt gensyn, omend en lidt tynd én af slagsen. Vi har at gøre med en rally-simulator, der byder på alt hvad genren kan smide i hovedet på dig; finjustering af bilerne, alle de officielle løb og kørere fra WRC-klassen hele vejen ned til junior-klassen, en rally "skole" der lærer dig at køre som de professionelle, flere spildele som bl.a karriere, quick race, multiplayer og en ny eSport-fokuseret tilgang med specielle online løb og udfordringer.

2
Ole-Christian Vejby skulle ligge #1, med undertegnede som #2. Det er en lille detalje, men som man siger: mange bække små..

Det hele lyder - og spiller - som en ganske fuldendt pakke. Hvilket det da også er. Men her taler vi om et af de mere velkendte rally-serier, hvor en toppræstation ikke bør være helt urimeligt at forvente. Helhedsindtrykket er nemlig spot-on, og man har meget at lege med, men man sidder med en tom fornemmelse til tider, hvor man tænker; "gid forruden faktisk krakelerede ved slag" eller "hvorfor viser løbsskærmen i karrieren, ikke de rigtige navne (og tider) fra løbet"?

Grafisk er WRC 5 en ganske nydelig affære, uden at gå helt over gevind med detaljer. Sne, grus og is ser lækkert ud på skærmen, og mens man selvfølgelig kan nyde at køre rundt i tredjeperson, så er det også muligt at sidde helt inde i kabinen. Det skaber en god atmosfære, samt en mere realistisk tilgang til det løb, man nu er i gang med at køre. Læg dertil et ganske levende lydbillede, og helhedsindtrykket er hæderligt præsenteret - men dog ikke topklasse. Man finder stadig pop-ups gennem banen, med træer og buskads der lader sig dukke op ganske sent, på trods af grafikken der er skruet i top.

4
Det er lækkert med kamera i kabinen, men grafisk er det ikke nogen wow-faktor

Netop lyden er det, der gør rallyspil rigtigt lækre. Alle spil kan levere en grafisk magtdemonstration, men hvis ikke gruset virkelig lyder - eller vigtigst af alt, føles - som om, at det river i dækkene, og op ad dørene, så har du blot et racerspil der bare ikke kører på asfalt.

Når man kigger på spillets spildele, så er der massere at tage sig til. Især karriere-delen byder på det mest langtidsholdbare i spillet, hvor man skal kæmpe sig op fra junior-klassen, og helt til superligaen i WRC-klassen. Det er en hård vej, og der er forskellige hold man kan køre for, der kræver forskellige ting af dig som kører. Her kan det være, at det ene hold vil have at du er så hurtig som mulig, med ingen hensyn til bilen. Du skal bare over stregen, koste hvad det vil. Passer det ikke til din stil, kan du måske blive en del af et hold, der vil have bilen i så god stand som muligt efter hvert løb, og stiller sig tilfreds med de langsommere tider. Det er op til dig at vælge.

Det giver en følelse af, at der er en decideret "karriere", selvom det måske er lidt overfladisk på en måde. En måde der er svær at sætte en finger på. Uanset hvad, så er det en ganske god måde at give spilleren en følelse af, at karrieren er personlig. Dette afspejles også i de senere løb, hvor man begynder at kunne finjustere bilen alt efter præferencer og løbets underlag.

3
Når man kører om natten, så gælder det om at holde hovedet koldt. Især på is og sne.

WRC 5 er spillet for de, der godt kan nyde en omgang rally, uden at det skal være alt for kompliceret. En "pick up and play" tilgang er tydelig, og overordnet set, så er spillet en solid pakke, der kan byde på mange timers underholdning. Men er man typen der gerne vil have de aller mindste detaljer med, og en grafisk og teknisk præsentation der ligger på top-niveau, så skal man måske kigge over på den direkte konkurrent hos Dirt Rally.

Det er nemlig de små detaljer der er mangel på, og viser lidt, at WRC 5 gik efter en lancering der blot ville tilfredsstille - ikke overraske - og måske også ramme det lidt bredere publikum, der ikke nødvendigvis leder efter en hardcore rally-simulator. Men det er også helt i orden. Det er trods alt ikke alle spil, der har budgettet til at skabe en "wow"-fornemmelse der overskygger konkurrenterne på markedet. WRC 5 er rally-spillet der bare nyder din opmærksomhed, og byder på en lettilgængelig - og underholdende - omgang ræs som gengæld. Det er der, at spillet skinner igennem.

WRC5 blev anmeldt på PC. Spillet er ude nu.

Mads Pedersen

Mads Pedersen

Fodboldmonstret fra det kølige nord. Mads er ivrig sportsudøver, rapper og dedikeret gamer. Hvis ikke han er at finde i færd med at ydmyge sine modstandere i Fifa, står han gerne på slagmarken og vifter med sit virtuelle gevær. Desuden er han fan af festival-øl, og studerer til dagligt på RUC.