Når man kalder fodbold for "det smukke spil", så er det som regel fordi, at de mange finesser, taktikker og ikke mindst mål, går op i en højere enhed, og leverer en vare ulig meget andet. Vi bliver underholdt, når en spiller laver en række finter og spiller med "flair", og man kan føle sig håbløst nede, når ens hold taber. Som tilhænger - eller spiller - af det smukke spil, så kan man opleve en række følelser, der ikke altid kan gengives eller fremkaldes i situationer udenfor sporten.

FIFA har altid været garant for god underholdning på grønsværen, og i de seneste år, har spillet ligeledes været den bedste spiller på markedet. Med den eneste store konkurrent i form af PES, der først for nyligt begyndte at finde sit fodfæste igen, kunne man måske tro, at FIFA begyndte at tage lidt let på genren.

1
Ronaldo og co. gør entré

Det er dog ikke tilfældet med FIFA 16. En række ændringer er blevet foretaget således, at man ikke længere skal have lynhurtige spillere for, at kunne følge med i kampen, og spilforståelse er nu rykket frem i højsædet.

Har man ikke spillet FIFA 16 før, eller er det lidt længe siden, at man måske i det hele taget har haft med FIFA at gøre, så vil årets største forskel kunne mærkes i, at spillet er droslet ned i tempo. Succes på banen er ikke længere underlagt spurtens overstrålende betydning, men i stedet er det taktiske overblik med et krav om spilforståelse, en af årets vigtigste egenskaber.

Det er et kærkomment fokus-skifte, og spillet føles nu meget mere naturligt og balanceret. Angrebene er især blevet meget mere tilfredsstillende. At arbejde bolden op ad banen er nemlig ikke nogen let opgave, men når ti afleveringer pludselig bare klikker, og angriberen sender bolden i mål, så er det en helt anden glædesrus man oplever. I sidste års udgave kunne man nemt tage et mål forgivet, når Seydou Doumbia bare kunne hamre forbi midtbane og forsvar, for derefter at drible udenom målmanden og trisse bolden i mål.

I år bliver man altså ekstatisk over egne evner, og følelsen af succes i spillet er vanedannede

2
Grafisk er spillet ganske imponerende

De velkendte spildele som karriere (både som manager og spiller), Pro Clubs, turneringer og det ultra-populære FIFA Ultimate Team selvfølgelig også at finde i pakken. Første- og sidstnævnte spildele er dog der, hvor de største forandringer (og tilføjelser) kan mærkes, og især karrieredelen har fået et velfortjent kig i sømmene.

Dine spillere er ikke længere sat til, at forbedre sig på baggrund af tilfældige målinger, men der er derimod mulighed for personlig tilpasning af talenternes træningspas. Dette gør, at du nu kan fokusere på defensive egenskaber i en spiller, der måske skal befinde sig i en defensiv rolle på banen. Dertil er tilføjelsen af små venskabsturneringen et lækkert lille tiltag, der giver din klub en chance for at tjene en ekstra skilling, før sæsonen for alvor går i gang. Et friskt pust, og bevis på, at EA ikke kun sidder med Ultimate Team i tankerne.

Men! Ideelt set, så havde karrieredelen måske fået lidt ekstra opmærksomhed (som mange sukker efter). Når små detaljer som spillernes statistikker (mål, kampe osv for klubben) ikke engang er at finde i en karriere, hvor milepæle som regel betegner hvor stor en karriere egentlig er - og var - så er det måske lidt et tegn på, at EA bevidst forsøger at smide opmærksomheden over på Ultimate Team - der finurligt nok indeholder disse detaljer. Men på en måde er det forståeligt; Ultimate Team er spildelen der fanger det bredeste publikum, og antallet af kernespillere er stadigt voksende for hver udgave af FIFA der bliver smidt på gaden.

Nu er udtrykket "Ultimate Team" blevet smidt rundt i flæng, og ved man ikke helt hvad det egentlig er for en spildel, så er det lidt som et kortspil. Du får en pakke spillere når du starter spildelen op for første gang, og derefter handler det så om, at bygge dit drømmehold fra bunden af. Dette kan gøres ved, at man enten bruger sine hårdttjente håndører fra virkeligheden, eller spiller nogle kampe, og køber pakker med spillets coins. Det er en vanedannende model, og undertegnede har da selv hældt mange timer i spildelen, i forsøget på at skabe drømmeholdet og nå til tops i division 1.

Men nu er det ikke blot spillets gameplay, der har fået en overhaling og lidt ekstra kærlighed. Grafikken i spillet, samt atmosfæren på stadion, har nemlig også fået et par nøk opad.

FIFA ved hvordan man leverer en helstøbt fodboldoplevelse, og EA har igen forbedret - og imponeret - på det grafiske niveau. De mange licenserede stadions er gengivet nøjagtigt ned til mindste detalje, og selv de generiske stadions i spiller ser fortræffelige ud. Skyggerne falder flot, og ikke længere på en ligeså generende facon som tidligere, og publikums hujen og buh'en kan let lyde som noget, der kommer ude fra gaden af - hvilket er ret imponerende i sig selv. Hver kamp er derfor en fornøjelse at spille, når grafikken er sprød, og atmosfæren i top. Det er dog ikke altid man lægger mærke til detaljegraden, men det er bare et bevis på, at det er gjort helt rigtigt.

3
Kvinderne har endelig fundet vej til den virtuelle grønsvære

Kvindernes indtog på FIFA er ligeledes en kæmpe sejr for serien, og det giver mere end blot en anderledes form for gameplay. Det giver en overset del af FIFA-fanskaren mulighed for, at spille med deres idoler, og det åbner dørene for, at det bredere publikum stifter bekendtskab med kvindernes fodbold. Forhåbentligt ser vi et større udvalg af hold og spillere i de kommende udgaver, da tiltaget helt bestemt er værd at bygge videre på. Det er nemlig lidt en skam, at de eneste muligheder for at benytte kvinderne er, i en "international turnering" og de klassiske venskabskampe.

Med dette års udgave har FIFA endnu engang slået fast, at det er fodboldspillet til det brede publikum, og kongen af fodbold-simulatorer. Licenserne er tilstede, således at alt føles virkeligt, og atmosfæren giver en følelse af, at man ser på en ægte omgang fodbold. Det vil dog være en sport, der - på den virtuelle front - altid skal finjusteres. På trods af det faktum, så er der ingen tvivl om, at FIFA 16 er den bedste udgave af fodbolden i de seneste år, og det er sundt for alle, at tempoet er skruet lidt ned.

Mads Pedersen

Mads Pedersen

Fodboldmonstret fra det kølige nord. Mads er ivrig sportsudøver, rapper og dedikeret gamer. Hvis ikke han er at finde i færd med at ydmyge sine modstandere i Fifa, står han gerne på slagmarken og vifter med sit virtuelle gevær. Desuden er han fan af festival-øl, og studerer til dagligt på RUC.

Flere artikler af Mads Pedersen