D. 13 september 1985 udkom et spil, der ændrede computerspil for evigt. Super Mario Bros er og bliver en enorm klassiker og et spil, der nærmest egenhændigt reddede en branche i krise og satte Nintendo på landkortet. Det var ikke Marios første optræden i spil, men det var der, hvor han trådte i karakter. Derfor ønsker redaktionen her et varmt tillykke med de 30 år til Super Mario Bros.

1
Ikonisk.

Malthe Wandall-Holm

Nintendos kulørte maskot Mario bliver normalt hyldet for sin evne til at samle mennesker, børn som voksne, foran skærmen i fælles leg på tværs af generationer. På mit fritidshjem fungerede han dog snarere som videospillenes svar på Prins Ferdinand, og var således omdrejningspunktet for og startskuddet på en glohed, rivaliserende konflikt. Det var ikke Europas skæbne, der stod på spil, men om de usle hunde fra Kamelen på første sal med deres Nintendo 64 eller de noble PlayStation-børn fra Skattekammeret i stuen triumferede i at have fået den sejeste konsol. Slaget var desværre allerede afgjort på forhånd. Selvom vi fra Skattekammeret, som stolte og trodsige skotter, indledningsvist vendte vores nøgne bag i retning af deres Nintendo 64, måtte vi sande at Crash Bandicoot bare ikke var nær så slagkraftig som ham den italienske skæggede bandit. Allerede efter få uger, måtte vi duknakkede skrive os op på listen til spilletid på første sal, så vi kunne smage bare lidt af Nintendos trolddom. Det river til den dag i dag stadig lidt arrigt i min ene øjenvig, når jeg hører hans hånlige, sejrende ord 'It's a-me, Mario!'

2
Starten på hele eventyret

Super Mario Bros var en fuldkommen overvældende oplevelse. Platformsspil var ikke noget nyt, men dybden og variationen i de forskellige verdener var uhørt.

Janus Hasseriis

Super Mario Bros var en fuldkommen overvældende oplevelse. Platformsspil var ikke noget nyt, men dybden og variationen i de forskellige verdener var uhørt. Da mine venner og jeg fandt ud af at ikke bare er der halvhemmelige områder under jorden, men man kan også finde virkeligt hemmelige områder med warp zones, der lader én springe baner over, kunne vi nærmest ikke være i vores tøj af euforisk begejstring. Den detalje at Mario dækker for baneinformation osv., når han løber der oven på loftet, indeholder så meget meta-information. Det er Nintendo der siger: "Vi vidste, at du ville prøve det det der. Du troede sikkert, at det var en fejl, men vi belønner din nysgerrighed". Man kan roligt sige, at Nintendo siden da har presset Mario-citronen, men de har også givet os en syndflod af innovation og kreativitet i én enkelt spilserie. Super Mario 3D World havde sikkert ikke den samme effekt på resten af spilindustrien, som originalen havde i 1985, men det siger om spilindustrien, end det gør om Mario og Nintendo.

3
Super Mario World var et kvantespring i grafik og design og er stadig en af de bedste 2D-platformere nogensinde

Alene det at foretage et hop med Mario er en oplevelse i sig selv, sensationen over at time og eksekvere et spring enormt tilfredsstillende.

Mark Elsberg

For mig er der ingen spilserie oven over eller ved siden af Super Mario Bros. (det skulle da lige være The Legend of Zelda). Jeg har altid været begejstret for platformsspil, mit første spil nogensinde var Prince of Persia, men da jeg fik fingre i Super Mario Bros., var det som om, at alle andre blegnede. Nintendo kan fortrylle som få, bygge spændende og kreative verdener, der råber på at blive udforsket. De har en legende tilgang til spildesign bygget på respekt for spilleren og dennes evner. Super Mario Bros. er ingen undtagelse; der er (næsten) altid et sjovt nyt twist på tingene, når Mario viser sig, og den glidende balancegang fra simpel platforming til hårrejsende pixel-perfect-platformer er spot-on. Det starter i grundmekanikken. Alene det at foretage et hop med Mario er en oplevelse i sig selv, sensationen over at time og eksekvere et spring enormt tilfredsstillende. Hvad enten det er i 2D eller 3D, Mario kan noget helt særligt, som ingen andre, for mig, har kunnet matche. Derfor er han helt speciel, og jeg glæder mig allerede til 30 år mere. Tillykke, Mario.

4
Super Mario Galaxy viste med stor succes, at Mario godt tør at gå nye, eksperimenterende veje

Ingen som Mario kan tryllebinde mennesker på tværs af alle aldre, og han er en evig påmindelse om, at eminent spildesign lever for evigt.

Mikkel Øberg

Der eksisterer kun én Mario for mig, og det er Bob Hoskins i den noget mystiske kultfilm fra 1993. Jeg er vokset op med en CBS ColecoVision og senere en Amiga før jeg sprang direkte til PC'en, og har derfor aldrig spillet mere end et par minutters Mario på en klassekammerats Super Nintendo. Jeg ved godt dette nærmest blacklister mig i de brede nørdekredse, men da mine kammerater prøvede at overbevise mig om Mario, Zelda og andre JRPGs' fortræffeligheder konstaterede jeg noget hovedrystende at her var tale om, for mig, ubegribeligt meget grind og repetition. Min opvækst i Grønland var præget af rollespil, og min kærlighed til karakterudvikling som basis for interessante spiloplevelser har altid holdt mig fra den på flere måder 2-dimensionelle konge af dem alle, Mario - den glade italiener.

5
Alderen er ikke begyndt at trykke endnu - Super Mario 3D World er sprudlende og fantastisk

Jonatan Allin

Super Mario Bros. ændrede mit liv. Tilbage i 1985 var jeg en lille purk på 6 år, som mest af alt var interesseret i biler og Lego, men en dag nede i Fætter BR så jeg lyset. De havde stillet en NES op, og der kørte selvfølgelig kun ét spil på den. Et spil, der blev en besættelse og starten på en årelang plagekampagne for at få min egen konsol. Jeg var så meget nede i BR, at de kendte mig dernede og min mor kunne ringe til dem og bede dem om at sende mig hjem. Det var selvfølgelig Super Mario Bros, der var tale om. Allerede dengang vidste jeg, at det var noget specielt, hvis lige man ikke kunne finde på Atari 2800 eller Commodore 64. Det var noget med styringen, banedesignet og det skøre, herlige univers. Jeg levede og åndede Mario i en lang periode, og glæden blev ikke mindre, da jeg en tidlig oktoberdag i 1987 kunne pakke min egen NES ud derhjemme. Min besættelse fortsatte over i det berygtede Super Mario 2, som ganske vist ikke er et "rigtigt" Super Mario-spil, men som jeg nød i fulde drag. Siden da har Mario vævet ind og ud af mit gamerliv, men selv om han måske ikke har den centrale position, han havde foran den flimrende CRT-skærm nede i legetøjsbutikken i Husum i midtfirserne, er han stadig blandt de allerstørste for mig. Jeg er ikke sikker på, at jeg var blevet så hooked på computerspil, hvis det ikke var for ham, og det er jeg evigt taknemmelig for.

6
For nylig har vi fået lov at lave vores egne Mario-baner i Super Mario Maker

Anne Christina Elsberg

Jeg har ikke levet i en verden uden Super Mario. Og jeg husker heller ikke mit møde med Mario. Han har, som en en storebror, altid stået ved min side i livet når jeg skulle lege, hygge med familie venner eller når jeg bare skulle have det sjovt. Mine bedste minder med Mario, er fra min første Gameboy. Donkey Kong hed spillet, da Mario i dette eventyr redder Paulina fra den onde Donkey Kong (Dette var selvfølgelig inden han mødte Peach, for rigtige italienske blikkenslagere har da kun én dame i nød ad gangen). Donkey Kong var, som så mange andre Mario-spil, helt eminent. Mario har ikke bare underholdt mig. Underholdning er noget jeg får, når jeg ser Paradise Hotel, eller når jeg i en Youtube-film ser en ged febrilsk slikke på en hund, som var den en svedende filur-is i 26 graders varme. Mario har givet mig en rendyrket sjov og glæde. Ingen som Mario kan tryllebinde mennesker på tværs af alle aldre, og han er en evig påmindelse om, at eminent spildesign lever for evigt. Så her på Super Mario Bros.' 30 års fødselsdag tillader jeg mig at komme med et lettere egoistisk ønske.

Må prinsessen for evigt være i et andet slot. Vi kan så godt lide at redde hende.

About the author

Jonatan A. Allin

Jonatan A. Allin

Contributor

Jonatan er en langhåret pixelfetichist, som elsker fightingspil, indiespil, rollespil, bilspil, chiptunes, dødsmetal og mikrobryggerier. Han mener, at spilindustrien endelig er ved at blive voksen, men han kæmper en hård kamp for aldrig selv at blive det. Han har en achievement i engelsk og film- og medievidenskab fra KUA. Jonatan har lusket rundt på Eurogamer siden 2009

Flere artikler af Jonatan A. Allin

Kommentarer (0)

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce