Xbox One-versionen af Bridge Constructor er en uambitiøs og sløset konvertering af sin flere år gamle mobil-forgænger.

Det er almindelig kendt, at det første indtryk sidder fast i din bevidsthed. Tænk bare på det første Bioshock-spil. Hvis ikke dén åbningssekvens rørte ved noget dybt i dig, og fik dig til at brænde for at opleve hele spillet, er du lavet af granit.

Desværre byder Bridge Constructor ikke på den slags gode førstehåndsindtryk. Det første, du lægger mærke til er, at spillet fylder for meget på din tv-skærm... du kan simpelthen ikke se helt ud til kanten. Bevares, det er da ikke noget problem at komme videre og begynde på at spille, men så opdager du, at du ikke kan se dit byggebudget, som normalt bliver vist øverst i billedet.

På nogle tv kan du faktisk godt ændre skærmratioen, så hele billedet kan være der, men på mit bedagede Samsung var der ingen indstillinger, som passede til Bridge Constructor. Udviklerne har tilsyneladende lovet en patch, men en så sjusket tilgang til et spil har jeg sjældent oplevet.

1

For dem, der ikke kender Bridge Constructor fra mobil/tablet-verdenen, kan gameplayet koges ned til, at det gælder om at bygge en bro over noget vand eller en kløft mellem to endepunkter. Udfordringen går på, at fysikken nemt kan spille dig et puds.

Du skal nemlig tage højde for, om din konstruktion henholdsvis støtter og bærer nok til, at biler og lastbiler kan krydse broen, uden at den braser sammen. Derudover er du begrænset af et fast budget, som du, på Xbox One-versionen, ikke kan se takket være ovennævnte fejl.

Du har fire typer byggematerialer - træ, metal, beton og stålwirer. Ikke alle er tilgængelige hele tiden, og du skal til tider være overordentlig kreativ for at få lavet en konstruktion, der holder. Mens køretøjerne bevæger sig over din bro, kan du via spillets farvelægning af din bro hele tiden følge med, hvor trykket er højest. Rødt er skidt, rigtig skidt endda.

For dem, der ikke kender Bridge Constructor fra mobil/tablet-verdenen, kan gameplayet koges ned til, at det gælder om at bygge en bro over noget vand eller en kløft mellem to endepunkter.

2

Nogle gange skal du opbygge broens støtte nedefra, andre gange kan du lave noget, der minder om en hængebro. Desværre gør spillet intet ud af at forklare fysikken bag ved, ud over at det er smart at bygge i trekanter, fordi de er utroligt stærke. Øh tak. Resultatet blev i mit vedkommende, at jeg byggede i blinde ud fra, hvad jeg troede, var rigtigt. Det viste sig som et problem, fordi hver bane ofte kun tillader meget få løsninger. Selvom du er meget omhyggelig, kan din konstruktion ikke holde, uanset om den virkede fint på den forrige bane. Ved et tilfælde opdagede jeg, hvad jeg kalder for gummibromodellen. Ved hjælp af stålwirer påsat træbjælker, der hænger nedenunder broen (!), fik jeg en utrolig smidig bro. Den gav sig helt vildt, og eventuelle passagerer i bilerne og lastbilerne har nok skullet skifte underbukser efter turen. Men den holdt hver gang.

Den slags tilfældigheder og manglende formidling af spillets fysik er helt uforståelig, når nu netop fysikken skal være det sjove. Det er måske tilgiveligt i en gratis/billig App, men i et konsolspil må vi kunne forvente et højere informationsniveau. Tænk bare på, hvordan fx Assassin's Creed tager dig i hånden med opklarende information. Nogle små videoer eller animationer med forklaring af de grundlæggende principper havde gjort meget. Problemet er basalt set, at Bridge Constructor formår at få spilleren til at føle sig hjælpeløs og dum. Og dét er en kardinalsynd i spildesign.

Når det er sagt, er det da bestemt en fornøjelse, når tingene endelig spiller, og du får lavet en bro uden at kigge på Youtube og uden at lave "gummi-tricket".

Konverteringen til Xbox One er ret smertefri, hvad styringen angår. Controlleren er nok en anelse langsommere end fingre eller en mus, men i praksis kan du ret hurtigt bygge dine broer.

3

Konverteringen til Xbox One er ret smertefri, hvad styringen angår. Controlleren er nok en anelse langsommere end fingre eller en mus, men i praksis kan du ret hurtigt bygge dine broer. Til gengæld savner spillet, at udviklerne gør brug af konsollens hestekræfter. Godt nok hylder de grafikken som HD, men hvor er de mange små detaljer? Der er ingen skibe i vandet, ingen nysgerrige små mennesker, der kommer og kigger på byggeprocessen, ingen fugle, der sætter sig på broens top. Det ville være så nemt at skabe en levende verden, i stedet virker Bridge Constructor på den visuelle side som en kedelig og grå konvertering uden kærlighed eller ambition.

Til gengæld får du SlopeMania udvidelse med, som byder på nye øver med den centrale udfordring, at broerne nu ikke længere skal være lige, men skal gå op eller nedad. Her er der også lidt bredere muligheder for at være kreativ i konstruktionerne.

4

Bridge Constructor formår på ingen måde at ryste det første indtryk af sig. Det er en uambitiøs konvertering og fremstår nærmest identisk med de flere år gamle versioner til andre platforme. Hvad værre er, at Bridge Constructor slet ikke tager spilleren i hånden og på den måde formår at udnytte sit potentiale. Spillet skulle være blevet hentet 35 millioner gange på mobilenheder og pc'ere... gør dig selv den tjeneste at hente det dér i stedet.

Bridge Constructor blev anmeldt på Xbox One. Spillet er ude nu.

Jakob Paulsen

Jakob Paulsen

Jakob har anmeldt spil stort set så længe, han kan huske (hukommelsen bliver dårligere med årene). Et af de allerførste spil, han anmeldte, var GTA til pc, som han høvlede ned, hvilket fik distributøren til at klage til redaktøren... god start. Jakob har haft fornøjelsen af at være international redaktør og senere dansk redaktør på Boomtown.net, men hygger sig nu om dage "bare" med at anmelde spil. Han er bidt af en gal racerbil og spiller derfor alle de bilspil, han kan komme i nærheden af, ligesom han altid gerne kaster sig over shootere og strategispil.

Flere artikler af Jakob Paulsen