Spilmediet er en pragtfuld legeplads, der giver alle os tilhængere timevis af fornøjelse og glæde. Vores favorithobby er dog ikke helt fri for en smule tis på sukkermaden i ny og næ, og vi giver her en håndfuld eksempler på de irriterende beslutninger, som spilskaberne til stadighed kan ødelægge vores dag med.

Store spring i sværhedsgrad

spike

Du har lige slagtet 7000 gutter i streg uden at få sved på panden, alt imens du har blæret dig med det på Facebook og spist osterejer med spisepinde med den anden hånd (intet fedtet ostenams på joypadded, tak). Nu skal du så snige dig forbi en flok soldater, som tilsyneladende kan se igennem vægge og høre myrer nyse; de får under alle omstændigheder øje på dig ligegyldigt hvad, og sender dig tilbage til start. Helt tilbage.

I et andet spil har du sejlet igennem samtlige baner i højt humør og uden problemer, og nu står du så ansigt til ansigt med en boss, som djævelen har programmeret i vrede i en mørk kælder uden toilet. Alle tidligere strategier fejler, og du løber i den grad panden mod en mur, til din store fortvivlelse. Værst er det, hvis der samtidigt er lukket for quicksaves, og nærmeste savepoint er en dagsrejse væk, hvilket leder mig til næste punkt.

Håbløs placering af savepoints

save

Vi har alle prøvet det. Vi har med gråd og tænders gnidsel kæmpet os vej til det store showdown med den frygtindbydende boss. Vejen dertil har været brolagt med benhårde fjender, hårdt vundne sejre, og dårlige undskyldninger (?!). Du gør klar til den episke dyst, og bossen kapper dig i to stykker med ét slag. Fair nok, vi prøver plan B. Der er dog lige den krølle på halen, at nærmeste savepoint lå en halv time tilbage før en mur af hidsige og irriterende kompetente modstandere. Efter to forsøg ryger joypaddet i papirkurven, og spillet afinstalleres og skifter Steam-kategori til "Hån mod menneskeheden".

Cutscenes man ikke kan hoppe over

cutscene

Men det kan selvfølgelig gøres værre endnu. Efter dit savepoint, men før du går i krig med hæren af topmotiverede dræbere, skal du lige se 5 minutters enetale fra hovedpersonen, om hvorfor han er så grundtræt af skurken eller situationen generelt. Igen. For spillets producent har i sin visdom besluttet, at cutscenes er noget, man ser, indtil man har fortjent at komme videre ved at klare banen, uanset hvor mange forsøg det kræver. Og det bliver voldsomt trættende, hvis den pågældende udfordring pludselig er meget sværere eller adskiller sig betragteligt fra alt forudgående i spillet. Dødsstødet kommer så, hvis det tager en halv dag at få lov at se cutscenen på grund af horrible loadetider.

Voldsomt lange indlæsningstider

load

For mange af os gamle gamere startede karrieren i spillenes verden med C64 og Press Play on Tape. Hvis man ville spille, kunne det godt betale sig at have en god bog inden for rækkevide, for det kunne nemt tage 10 minutter, før et spil var klar til brug. Med konsollernes komme blev man hurtigt vant til øjeblikkelig adgang, og det har været rigtig svært at vænne sig af med igen, efter konsollernes skifte til optiske medier. Der må naturligvis påregnes en smule ventetid, når de enorme verdener skal indlæses i hukommelsen, men hvis du kan nå at hækle en vest og lære teksten til "What's new pussycat" udenad inden første bane er indlæst, så er der noget galt. Ikke at jeg taler af erfaring eller noget.

DLC i fuldprisspil

dlc

Du har netop investeret en formue i Special Edition af nyeste kapitel i din yndlingsracer. Du cruiser rundt i spillet med et svært fornøjet udtryk i ansigtet og gafler achievements og medaljer i et væk. Pludseligt ser du en af dine favoritbiler holdende på en plads, med et lokkende "Get This"-skilt svævende over sig. Du bliver helt lun indvendig, da du alle dage har ønsket at drøne rundt i netop denne bil.

Din begejstring bliver dog hurtigt byttet ud med salte tårer og frustration, for da du forsøger at tiltvinge dig automobilen, bliver du gelejdet til butikken, hvor du kan købe dig adgang til bilen i bytte for rigtige menneskepenge. Godt nok har du lige smidt tæt på Portugals BNP for at få fingre i spillet, men det var naturligvis ikke HELE spillet. En ting er udvidelsespakker du kan indkøbe ved siden af, men når man ligefrem vises gabende huller i spillet med prisskilte på, kan man nemt blive lidt stram i betrækket.

Hvilke spilsynder synes du, at det er urimeligt stadig at belemre os med i 2015? Fortæl os det i kommentarerne.

About the author

Troels Sejrup Rødkjær

Troels Sejrup Rødkjær

Contributor

Troels har sovet, spist, læst og levet gaming siden hans hænder var store nok til at omklamre et gamepad, og han har aldrig siden givet slip. Han kan fare vild i sin egen lejlighed, men vækker du ham om natten, kan han tegne et ret præcist kort over Hyrule i Ocarina of Time. Han undres til stadighed over at surround sound så sjældent prioriteres i et ordentligt gamer-setup.

Flere artikler af Troels Sejrup Rødkjær