Blandt de helt store glæder i gamer-land er naturligvis det at rive modstandere i stumper og stykker. Som med så mange andre opgaver, bliver det væsentligt nemmere og sjovere hvis man har det rigtige værktøj, hvilket mange udviklere har været særdeles behjælpelige med gennem tiden.

Vi har her fundet en håndfuld af, hvad vi føler er blandt de bedste eksempler på våben i gaming-historien. Du har stensikkert mange andre eksempler, som vi håber du vil berige os med i kommentarfeltet.

Bouncer- Ratchet & Clank 2

Ratchet & Clank-serien er i det hele taget smækfyldt med vidunderligt opfindsomme og rasende destructive våben, så det har været svært at vælge i overflødighedshornet, som også rummer guldkorn som RYNO og Harbinger. Valget faldt til slut på den sønderknusende Bouncer, som også fås i en Heavy-variant, og som gør kort proces med alt hvad spillet kan smide efter dig.

Bounceren skyder en hav-mine-lignende tingest af sted, som eksploderer sig til en håndfuld mindre udgaver af samme slags. De eksploderer også, og efterlader målet med mindst en stram hovedpine. Bounceren dukker efter sigende op i den kommende reboot af serien til PS4, men kan kun anskaffes ved at forudbestille spillet, hvilket er sløj praksis, og fortjener alle de buh-råb man kan mønstre.

Bounceren dukker op 2 min. og 27 sek. inde.

Skumfinger - Dead Space 2

Ingeniøren Isaac Clarke er på en rigtig ærgerlig tur i rummet, hvor han konstant overfaldes af den ene frastødende rum-zombie efter den anden. Det er småt med konventionelle våben på det rumfartøj hvor han befinder sig, så han må i stedet ty til sine rumværktøjer for at slå igen mod de væmmelige skabninger,hvilket også virker fint efter hensigten.

Lykkes det for spilleren at kæmpe sig igennem anden omgang af rumhelvedet, ikke bare én gang, men derefter endnu en gang på den hamrende svære Hard Core mode, belønnes man med den urimeligt overstyrede Hand Cannon. Isaac har nu en skumfinger på hånden, som han retter mod fjender mens han siger "Bang Bang" eller "Pew pew pew", hvorefter alt hvad der står i hans vej fuldstændigt hakkes i smadder. Hyggeligt.

Armbrøst (Agony Bow) - The Evil Within

Hvor The Evil Within var en skuffelse for mange, var det for andre et kærligt gensyn med survival horror-genren, som var nået lidt på afveje i de senere år, med ikke voldsomt ophidsende udgivelser i f.eks. Resident Evil og Silent Hill -serierne. Der er tradition for at give spilleren på den tynde side til at forsvare sig med, i hvert fald inden for ammunition, og her er The Evil Within ingen trendsetter. Til gengæld har man fint med forskellige våben til at skære ned i zombie-befolkningen med, når man ellers kan finde kugler at spytte ud af dem.

Helt særligt for Evil Within har man adgang til et armbrøst/harpun-lignende aggregat, som kan lades med en mængde forskellig ammunition, herunder eksplosive pile, flash-pile, elektriske, og almindelige pile. Sidstnævnte kan til gengæld opgraderes hidsigt, til man til sidst skyder med pile, som samtidigt sætter ild til den uheldige modtager. Som ekstra bonus smitter flammehavet monstrene imellem, til spillerens store glæde.

Auto-riffel med motorsav (Lancer) - Gears of War

Gears of War var måske sidste generations største eksempel på fremtids-dudebros, som brugte sine træstamme-arme og tyrenakker til at nedkæmpe monstre, med tilhørende high-fives og "Hell Yeahs!" Det skortede heller ikke på døds-isenkram i spillene, men et ganske særligt et skilte sig i den grad ud. En automatgevær med påsat kædesav, fordi hvorfor pokker ikke. Selvsamme kædesav kunne naturligvis bruges til at save modstandere lige midt over i et blodbad af en anden verden. De resulterende digitale henrettelser efterlader ikke et øje tørt.

Gravity gun - Half Life 2

Half Life's andet kapitel var ventet med længsel da det, meget forsinket, vendte om på hele PC-gaming-landskabet i 2004. Fysik-motoren, og de muligheder den skabte, blev der især higet efter, og spillet blev også en ubetinget kæmpesucces. Der er muligvis en 3'er på vej, hvem ved. Spillet gav også verden et af de bedste våben nogensinde i skikkelse af den famøse Gravity gun.

I al sin enkelthed går apparatet ud på at samle et givent objekt op fra jorden, og så slynge det med voldsom kraft lige i panden eller dunken af nærmeste sjover. Ingen andre spil har til dato kunne efterligne følelsen af at hamre et porcelænstoilet lige i tindingen på en fjendtlig soldat, omend mange har prøvet. At skære folk midt over med flyvende savklinger naturligvis også en special charme, og at snuppe granater ud af hånden på en fjende på afstand, for at levere den fluks tilbage, ved vi vist alle sammen hvor rart føles.

Husk at fortælle os, hvorfor det er nogle helt tåbelige valg, og hvilke der havde været meget bedre, i kommentarerne herunder.

About the author

Troels Sejrup Rødkjær

Troels Sejrup Rødkjær

Contributor

Troels har sovet, spist, læst og levet gaming siden hans hænder var store nok til at omklamre et gamepad, og han har aldrig siden givet slip. Han kan fare vild i sin egen lejlighed, men vækker du ham om natten, kan han tegne et ret præcist kort over Hyrule i Ocarina of Time. Han undres til stadighed over at surround sound så sjældent prioriteres i et ordentligt gamer-setup.

Flere artikler af Troels Sejrup Rødkjær

Kommentarer (1)

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading

Relateret indhold

Dead Space 2

Velskåret frygt.

Origin holder alligevel udsalg med kæmperabatter

Kun to uger efter, at de sagde at den slags 'undergraver IP'ens værdi.' *opdateret

Historierne i vores spil er for dårlige

"Fortæl uden at afbryde med cutscenes."

Seneste

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

Skyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Annonce