Dead Realm er en uhyggelig gemmeleg

En time i selskab med det hypede gyserspil

Det i øjeblikket populære gyserspil Dead Realm er mig underligt bekendt. Måske det skyldes, at jeg engang lavede nær samme spil som led i et universitetsprojekt. Måske skyldes det, at der er noget fra barndommen genkendeligt i de sene nattetimer, hvor man puttede sig langt ind under dynen i håb om ikke at blive taget af det uhyggelige bøh-monster (i naiv tro på, at en dyne rent faktisk skulle forhindre dette). Måske er det kombinationen af de to.

Dead Realm slår på noget, de fleste kan relatere til. Frygten for at blive fanget. Det er i sin reneste from gemmeleg, hvor det handler om at holde sig skjult fra spøgelset, indtil tiden er gået. Fem minutters intensiv katten efter musen, bøh-monsteret efter (nu igen) otte-årige Mark, og det er forbandet effektivt.

1

Det der med at krybe sammen i et hjørne, øjnene nervøst skuende ud over lokalet, mens man kan høre skrål fra overetagen, hvor monsteret har krævet endnu et offer, er ikke rart. Slet ikke når øjnene efterfølgende falder på uret og man til sin rædsel konstaterer, at der endnu er langt til daggry og sikkerhed.

Dead Realm får minutter til at føles som evigheder, men vel at mærke kun, hvis man er på menneskesiden. Som spøgelse er det en anderledes sadistisk fornøjelse, hvor man får lov til at pine sine modstandere, hvis altså man kan finde dem.

Dead Realm får minutter til at føles som evigheder, men vel at mærke kun, hvis man er på menneskesiden. Som spøgelse er det en anderledes sadistisk fornøjelse.

2

På mange måder undrer det, at det har taget så lang tid for et multiplayer-baseret gyserspil at opnå mainstream-appeal. Det fungerer nemlig glimrende, når den ene på chatten pludselig går lydløs og opmærksomt lytter efter, hvordan de øvrige spillere kommunikerer om gemmesteder og spøgelses aktuelle position.

Der er i det hele taget mange gode idéer på spil i Dead Realm. Menneskene og spøgelset har hver deres evnesæt til rådighed, der kan hjælpe dem med at nå deres mål. Spøgelset er usynligt og kan se menneskene, mens de tilsvarende må navigere efter lyd eller overvågningskameraer, der er i stand til at se spøgelset. Det er nogenlunde balanceret, og i sidste ende er det den mest snu, der trækker det længste strå og kan erklære sig vinder.

3

Når det er sagt, bliver Dead Realm, i sin nuværende forfatning, aldrig til mere end en form for glorificeret gemmeleg med påtaget gysertema. Det er altså begrænset, hvor meget spillet kan udvikle sig, og efter et par spil begynder trivialiteten at sætte ind. Sammen med venner kan man sagtens grine ondt, skrige hysterisk og græde salte tårer et par timer, men derefter er der ikke meget at komme efter.

Formår udviklerne at forme konceptet på den rigtige måde, kan Dead Realm meget vel komme til at fungere som fuldblodsudgivelse også, men som tingene står netop nu, er spillet et effektivt, men hurtigt overstået gys.

Dead Realm er i øjeblikket ude på Steam i Early Access.

Jump to comments (0)

About the author

Mark Elsberg

Mark Elsberg

Redaktør

Mark er vores inkarnerede Nintendo-mand. Nintendo Boy, driller vi ham med. Men det falder altid lidt i baggrunden, når han giver igen med sit teknologiske vokabularium og øser ud af sin viden om, hvad der egentlig er inde i Mario eller næste generations konsoller. Har været hos Eurogamer.dk siden 2009.

Relateret indhold

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (0)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading