En af de store E3-overraskelser var iOS-spillet Fallout Shelter. Bethesdas mobile wonderboy strøg straks efter udgivelsen direkte til tops på App Store, men hvad er det egentligt for et spil, fungerer Fallout overhovedet på den mobile platform, og kan det holde os passende optaget, indtil Fallout 4 lander senere på året? Læs med.

Fallout Shelter går i sin enkelthed ud på at bygge en base under jorden, dette ud fra spillets primære ressourcer, hhv. vand, elektricitet og mad. Med disse tre ressourcer ligger den post-apokalyptiske verden for dine fødder.

Spillet er gratis at spille og på overfladen en sjælden perle, der ikke som andre spil på markedet dykker ned i din pengepung og kræver jyske dollars for sjældne og dyrebare kapsler. Væk er også de nærmest obligatoriske '12 kroner for at fjerne reklamer'.

Spillet er gratis at spille og på overfladen en sjælden perle, der ikke som andre spil på markedet dykker ned i din pengepung og kræver jyske dollars for sjældne og dyrebare kapsler.

1

Reklamefriheden og kapslerne får du nemlig kvit og frit ved at klikke på de forskellige shelter-rum, som de bliver færdigbygget, samt ved at stige levels med dine huleboere. Den eneste betalingsbare enhed i spillet er madkasser. I madkasserne finder du fem kort, der kan være alt fra ressourcer til legendariske huleboere, våben og outfits. Bethesda er endda så søde, at de første par madkasser er gratis.

Men hvordan tjener Bethesda så deres penge, tænker du måske? Jo, madkasserne bliver hurtigt sjældnere og sjældnere, og det betyder, at man langsomt, men sikkert bliver nødt til at hoste op, hvis du vil have flere. Fordi jeg er en fattig studerende, har jeg ikke haft mulighed for at teste, hvorvidt du bliver spist af med dårlige madkasser, kontra dem du kan betale for, men jeg fristes til at tænke tanken, at det bedste udstyr findes i de madkasser, som du har betalt for, og det er synd.

Det ændrer dog ikke på, at Fallout Shelter er et interessant spil. Straks du får dit shelter op at køre, finder de første huleboere hen til din base. Fælles for dem er, at de hver især er indehavere af SPECIAL-egenskaber, hvor hvert bogstav er en egenskab. Formålet er herefter at få din base til at vokse ved at bruge hver huleboer bedst muligt. Dine beboere bliver glade, når de gør nytte, mens mulen har det med at hænge lidt, når du bruger dem forkert forkert. Glade beboere betyder også flere børn og dermed en bæredygtig hule.

Dine handlinger er alene reduceret til at sidde konstant med din iPad eller iPhone og klikke løs, som opgaver bliver færdige.

2

Desværre kommer basebygningsdelen af Fallout Shelter ikke helt ud over kanten, og det skyldes først og fremmest spillets mekanikker. Dine handlinger er alene reduceret til at sidde konstant med din iPad eller iPhone og klikke løs, som opgaver bliver færdige. Derudover er der et kunstigt loft på ressourcer, som gør, at spillet kun kan spilles i kortere tidsrum (derefter må man vente på nye ved at lægge spillet fra sig). Det er ærgerligt, da eksempelvis Clash of Clans, Rival Kingdoms og hvad der ellers måtte være derude af gode basebyggerspil sagtens kan finde ud af at håndtere mange ressourcer på én gang.

Bedre går det så i ødemarken. Når ikke dine beboere passer på din hule, vover de sig ud i ødemarken for at finde materialer og andet godt til basen. Som han sætter afsted med et svin af en pistol, iklædt den fineste rustning og udstyret med kaskader af Stimpacks og Radaways, kan du sidde og holde øje med, hvad eventyreren foretager sig, vel at mærke kun som en omgang beskrivende tekst af slagets gang. Skulle man til skræk og advarsel glemme, at man har sendt en mand afsted, kan det oplyses, at han med stor sandsynlighed er død, når man vågner næste morgen. Loot og modstand stiger nemlig i takt med tiden din eventyrers tid i ødemarken, så det er med at holde et vågent øje med ham.

Selvom Fallout Shelter mestendels giver afkald på din pengepung, kræver det omvendt din fulde opmærksomhed, hvis du vil videre og bygge de mere avancerede rum. Faktisk skal du helst sidde og holde øje hele tiden, og her kommer mobilen til kort som spilmedie. Mobilen egner sig ikke til den konstante opmærksomhed, men derimod til kortere afbrudte sessioner, og det forstår Fallout Shelter kun halvt.

3

Selvom Fallout Shelter altså ender et underligt bekendtskab, og jeg op til flere gange er vågnet op til et Shelter, der har begået kollektivt selvmord, og jeg derfor har måtte starte forfra, er det også et bekendtskab, jeg endnu ikke har lagt helt fra mig. Kampen for mit eget undergrundsutopi fortsætter, og det vil jeg anbefale, at den også gør for jer derude.

Fallout Shelter blev anmeldt på iPad. Spillet udkommer først til Android i August måned.

Morten Jansen

Morten Jansen

Morten er redaktionens svar på en ægte Rambo. Han har været udsendt til krigshelvede i det varme Mellemøsten blot for at vende hjem til Danmark og bruge sine sparepenge på et monster af en PC. Mortens ører er tunet helt ind på, hvordan rigtige våben skal lyde, og, nej, det er ikke som papkasser der støder ind i hinanden. Den store kærlighed hedder PS4 og Xbox One, men ikke nødvendigvis i dén rækkefølge, det kommer meget an på dagsformen. Er muligvis den eneste i verden med en tilsluttet Kinect.

Flere artikler af Morten Jansen