Hatred er en falliterklæring af et computerspil og fortjener ikke at blive spillet af nogen som helst.

Som gamer har man skullet lægge øre til mange beskyldninger i årenes løb. Først gjorde spillene os voldelige, så gjorde de os overvægtige, dernæst asociale eller rødhårede... Spilindustrien har i mange år argumenteret sagligt for, at gamere er helt almindelige mennesker, som bare holder af at forsvinde et par timer i digitale universer fra tid til anden.

Nu har skyttegravskrigen rykket sig et par meter - fra bag spilindustriens linjer har den nye udgivelser HATRED sat spot på netop diskussionen om vold i computerspil ved at lancere et spil, hvor netop volden er i hovedsædet, om end uden den ironiske distance som bl.a. Carmageddon, Saints Row med flere er kendt og elsket for. Men hvad betyder én sølle udgivelse?

1

HATRED er produceret af Destructive Creations og lever helt op til sin kreatørs navn. Spillets formål er ved vold og magt (samt håndgranater og maskingeværer) at dræbe så mange civile mennesker som muligt fordi... fordi man er vred. Alle ambitioner om at lave et helstøbt spil med en medrivende historier eller en underholdende gameplay er smidt ud af vinduet. Tilbage i værelset står chok-værdien.

Destructive Creations har sat alle sejl for at skabe opmærksomhed på deres nye enfant terrible. Screenshots af brutale revolver-henrettelser, samt videoer med kuldegysende speak henover fotorealistiske scener af borgerkrigslignende situationer i boligkvarterer, har fyldt internettet de seneste måneder.

HATRED har sparket døren ind, sat Killing In The Name Of på anlægget, og er gået i gang med at rive vægge ned.

2

HATRED er ikke gået stille med dørene. HATRED har sparket døren ind, sat Killing In The Name Of på anlægget, og er gået i gang med at rive vægge ned. Det specielle ved HATRED er, at ikke siden Postal og Loaded i slutningen af halvfemserne har et spil haft vold og ødelæggelse som formål. Bevares, mange har det som middel til at nå et mål (GTA, Call of Duty med flere), men særdeles få har den rå, nådesløse og koldblodige vold og mordlyst som sit endelige mål.

HATRED prøver ikke noget nyt i sit design. Teknisk er det en små-kedelig dualstick shooter a la de senere års charmerende Tomb Raider Guardian of Light eller Temple of Isiris. Det eneste nyskabende (for denne gaming-generation) er settingen og spillets formål; downtown USA og spilleren er skurken, der efter et dramatisk udtalt ønske om at dø og tage så mange med sig i faldet som muligt.

HATRED prøver ikke noget nyt i sit design. Teknisk er det en små-kedelig dualstick shooter ala de senere års charmerende Tomb Raider Guardian of Light eller Temple of Isiris.

4

Problemet er bare, at der er en grund til, at ingen af de dygtige udviklerhuse har taget den flade påtagede alt-hadende kasket på, når de har skullet udvikle et godt spil. Det fungerer ikke. Fortællingen er lavpandet og det virker som om, at nogle voksne mænd i grimme jakkesæt har prøvet at gætte sig til unge menneskers smag.

HATRED er ikke et godt spil. Det er middelmådigt, lidt småkedeligt efter bare et par minutter - og havde det ikke været for larmen omkring dets voldelige indhold, havde jeg kaldt det ligegyldigt. Men HATRED er udtrykket for, at branchefolk har snust sig frem til, at chokværdi kan afløse kvalitet - vi har set det i mange år i tv, hvor det ikke skulle være bedre, men bare højere og vildere.

HATRED er falliterklæringen, der giver nej-sigerne brænde til bålet, når vi igen, igen, igen skal diskutere, om videospil kan være skadelige eller samfundsødelæggende. Det scorer et kæmpe selvmål for alle gamere og fortjener ikke at blive samlet op af nogen som helst.

Christian Mogensen

Christian Mogensen

Christian er redaktionens fagnørd som efter et universitets-speciale der kombinerede Søren Kierkegaard og World of Warcraft har arbejdet i forskellige ender af spil-branchen. Her har han fortalt vidt og bredt om at spil hverken gør folk og fæ til voldsforbrydere, autister eller tilsvarende - men derimod er en fantastisk hobby der både udvider horisonter og udvikler mennesker. Til dagligt driver Christian www.nogetomspil.dk. Har været på Eurogamer siden 2015.

Flere artikler af Christian Mogensen