Et kig ind i ARK: Survival Evolved

Pas på dinosaurerne

1

Et af de helt lune brød på Steam lige nu, er Early Access spillet ARK: Survival Evolved. Et spil, der handler om overlevelse i den barske natur, hvor forhistoriske dyr regerer frit og uden frygt for mennesket. Lige siden jeg har været lille, har dinosaurer haft en speciel plads i mit hjerte, og når jeg nu ikke render rundt som palæontolog, må jeg i stedet tage mig til takke med de spil der bringer mig tættest på disse bæster. Derfor har jeg selvfølgelig været en tur på spillets tropiske ø, kæmpet mod øgler, og ikke mindst andre mennesker. Det her er min beretning om, hvordan spillet er i øjeblikket, og min tanke om dets fremtid.

Du vågner op på en ukendt ø, uvidende om hvad der har bragt dig der, og med en mystisk ting i din arm der ligner noget fra en science-fiction film. Rundt omkring dig går mægtige kreaturer rundt, uden at skænke dig en tanke; kreaturer, der ikke længere burde eksistere. Velkommen til ARK: Survival Evolved.

Spillet kan spilles enten som singleplayer eller multiplayer, men hvis man ikke har i sinde at lege en slags Robinson Crusoe, så er multiplayer nok der man finder den bedste og værste oplevelse. Der er noget unikt og spændende ved at se andre folks bygninger og små lokale samfund, men der findes også spillere hvis raison d'etre bare er at ødelægge tingene for andre.

2
Spillet har også et kæmpe undervandssystem

Man starter ud i ganske uflatterende undertøj, men som man stiger i niveauer kan man lave alt fra simpelt tøj til stærke rustninger, for ARK: Survival Evolved er et overlevelsesspil først og fremmest, og dernæst et RPG. Man stiger i niveau ved at rende rundt og passe sig selv, men også ved at foretage diverse handlinger. Fremstiller du eksempelvis tøj, en hakke eller økse, får du en smule erfaringspoint, foruden et vigtigt redskab til at overleve den barske natur.

Når du stiger i niveau får du såkaldte "engram" point og ét stat point. Stat point bruges, ta-da, på at forøge ens stats. Det kan være liv, udholdenhed, styrke, hastighed og alt sådan noget. Engram point, derimod, bruger du til at lære nye opskrifter, så du kan fremstille mere avancerede ting som gulv, vægge, og basale ting som økser, noter, lejrbål m.m. Alt kræver ressourcer at fremstille, så der bruges en masse tid på at samle disse hele spillet, og dør man er det nærmest tilbage til start.

Døden og frygten for den bliver større og større, jo længere i spillet man kommer, og jo mere man står til at tabe. Som nystrandet på stranden betyder det intet om du dør, men har du investeret timevis i at samle ressource og bygge et bo, så er døden det sidste man ønsker, og man gør alt for at undgå den. Det kræver blot ét forkert møde med en dinosaur eller et menneske, og så er man ude.

5

ARK: Survival Evolved er ubarmhjertig af natur. Du skal konstant sørge for at have nok vand og mad i dit system, og du kan ikke bare rende rundt med mad for evigt, fordi hver genstand har en forrådnelsestæller. Dertil kommer, at du skal holde øje med at du ikke har det for varmt eller for koldt på ethvert givent tidspunkt, og her har vejret en indvirkning. Fryser du, bliver du hurtigere sulten; har du det varmt, rammer tørsten dig hurtigere. Alle folk og kreaturer render desuden rundt i forskellige niveauer uanset område, og du kan således rende ind i en raptor på niveau 1 eller niveau 26, uanset om du lige er stået op på stranden eller ej.

Når man logger af er man på sit mest sårbare, for her falder ens karakter i søvn og kan intet gøre over for hverken dinosaurer eller andre mennesker. Det er muligt at logge ind senere, blot for at finde sin karakter død hvor end man nu loggede af. Har man bygget et hus er man mere sikker, men det stopper ikke andre spillere i at kunne bryde vægge ned og dræbe en, eller stjæle alle ens genstande. De behøver dog ikke at dræbe en, for de kan sagtens bare trække en væk og hen til deres eget sted, for derefter at putte en i bur og langsomt tømme en for blod. De kan endda tvinge en til at æde deres eller andres ekskrementer, hvis de er til den slags.

Rent progressionsmæssig er den måske letteste måde at beskrive ARK: Survival Evolved på, ved at sige man starter på "hulemandsstadie", og langsomt bevæger sig fremad til at kunne fremstille maskingeværer, bomber eller sågar laservåben. De senere ting kræver dog et kæmpe antal ressourcer, som man ikke lige kan slæbe med sig uden videre. Man har brug for lidt hjælp; noget der er stort og stærkt, og kan bære en masse. Man har brug for en dinosaur. Heldigvis kan det lade sig gøre, takket være spillets tæmmemekanik. Når du slår et bæst ned, får du chancen for at tæmme det, så den følger dig rundt omkring som et loyalt kæledyr. Stort set alle levende ting kan tæmmes, men nogle af dem er ret længe om det. Her er det både dyrets niveau der spiller ind, men også dets størrelse. Vil du tæmme en sød lille dodo, tager det måske højst et par minutter. Vil du derimod tæmme en tyrannosaurus, kan det godt tage et par timer afhængig af hvordan du bærer dig ad.

3

Hvordan gør man så? Efter du har slået et bæst omkuld, kan du åbne for dets inventar og fylde på med mad. Planteædere vil have bær, og kødædere vil have kød. Fodrer du dem med deres yndlingsspise, så går tingene hurtigere. Medens man tæmmer et dyr, skal man holde øje med dets døsniveau. Hvis det rammer 0, står dyret op igen og er frisk. For at holde døsniveauet oppe, kan man fodre dyrene med narcoberries eller narkotika. Generelt skal man være forberedt på at fylde en masse mad på dyrene, og da ting har det med at rådne op efter noget tid, er man ofte nødsaget til at vandre ud for at hente flere ressourcer. Dette efterlader ens dyr sårbart, da andre dinosaurer kan komme og spise det, eller andre spillere kan vælge at dræbe det.

Som det nok lyder, så får man det ikke let hvis man render rundt alene, og derfor har spillet et stammesystem, hvor man kan danne forskellige stammer med andre spillere. På denne måde kan man ende i et lille community, bygge en slags landsby, og drage i krig mod andre stammer hvis man vil. Det er ofte den letteste måde at overleve på, når man er kommet højt nok til at bygge ting man ikke vil miste. Især fordi alle genstande er lagret fysisk i spillet, så intet er helligt, og alle genstande skal repareres efter de har været brugt over længere tid. En stamme kan på den måde hjælpe med altid at have ressourcerne klar, hvis reparation eller fremstilling er nødvendig.

4

Rent grafisk ser spillet utroligt flot ud, og det er en stor og varieret verden man kan rende (eller flyve) rundt i. Der er desværre nogle problemer med optimeringen, der gør, at mange ikke kan spille det optimalt. Udviklerne er dog utroligt hurtige til at opdatere deres spil, og gør det ofte flere gange dagligt, og det er ikke unormalt at se større opdateringer hver anden dag. Dinosaurerne har også ret kluntede animationer i øjeblikket, men der er trods alt stadig kun tale om Early Access, hvor alt løbende bliver forbedret.

ARK: Survival Evolved er trods sin korte levetid allerede på Steams top-10 liste over mest spillede spil, og det kan jeg godt forstå. Spillet er godt, og vil med det samme appellere til dem, der elsker at teste deres overlevelsesevner. På den anden side, så bekymrer det mig lidt, at spillet gør brug af niveauer. En nøgen spiller på niveau 60 kan dræbe fuldt-udrustede niveau 1 mennesker, og det synes jeg ikke burde være muligt. Desuden bliver dinosaurer stærkere efter de er blevet tæmmet, og når det ikke kræver mere end at proppe mad i kæften for at tæmme et bæst, kan det hurtigt ende med at nogle folk render rundt på stærke dinosaurer og gør livet surt for andre.

Og så er der det generelle problem med spil, der har niveauer: Hvad gør man, når man når til det højeste punkt? Det jeg dog savner allermest ved ARK: Survival Evolved, er, at man aldrig helt rigtig føler en håbløshed over situationen. Ser man en kødædende dinosaur i nærheden, er ens første tanke ikke at undslippe. Man er aldrig rigtig bange for hvad der lurer derude, og det føles stadig mere som et spil end som reel overlevelse. Det er dog en fantastisk start, og som udviklingen skrider fremad ser jeg kun en masse forbedringer dukke op. Når ARK: Survival Evolved engang er færdigudviklet i 2016, tror jeg det bliver en stor succes, så længe udviklerne holder den kurs de er på.

Jump to comments (4)

About the author

Bille Vincent Brynjolfsson

Bille Vincent Brynjolfsson

Staff Writer

Bille er computerrobot, før han er menneske. Computeren har altid været først i rækken, og den dominante spilgenre er uden tvivl RPG. Han har altid gang i mindst 5 spil på én gang, og kontakt til omverdenen er derfor begrænset. Ud over sine exceptionelle evner i engelsk sprog og fonetik, er han hardcore PC-mand, som samler alle sine ting fra scratch. Når han en sjælden gang bevæger sig udenfor, er det primært for at styrkeløfte eller for at spise. Det eneste der kan få Bille væk fra sin højtelskede computer er uden tvivl mad. Er desuden Eurogamers autoriserede dinosaurekspert.

Relateret indhold

The Last Guardian anmeldelse

Bliver dit julegaveønske en katteørn fra The Last Guardian?

MASS EFFECT: ANDROMEDA - Official Gameplay Trailer

Mass Effect er snart klar til den sidste generation af konsoller og pc.

Ny trailer til Hideo Kojima's Death Stranding

Mads Mikkelsen, Norman Reedus og Guillermo Del Toro er alle med på listen over celebrities.

Kommer biler til No Man's Sky?

Snart kan man måske ræse rundt på fremmed planeter.

Hitman får offline-opdatering

Nu kan du nyde dine lejemord, når du er offline.

Se også...

Shark Laptop G17-70 - Anmeldelse

Kvalitetskomponenter med stærk performance møder designmæssige udfordringer.

EssentieltFinal Fantasy XV - Anmeldelse

Charmerende og rørende roadtrip, kombineret med rigelige mængder japanske særheder.

FeatureSkyrim in Concert - Anmeldelse

Bethesdas eventyr er lige så fremragende, selvom man blot lytter til musikken.

Kommentarer (4)

Det er ikke længere muligt at kommentere. Tak fordi du deltog!

Hide low-scoring comments
Sortering
Threading