Kirby and the Rainbow Paintbrush - Anmeldelse

Kirby ruller med klatten

Fantasi var der tilsyneladende ikke meget af, da Masahiro Sakurai og HAL Laboratories i sin tid designede Kirby. En passer var alt, der skulle til for at tegne den kuglerunde sugetrold, som kun er et par år fra at kunne fejre sit 25-års jubilæum. Kirbys ultrasimple design er dog også en af grundene til successen, for HAL har i årenes løb kunnet presse ham ind i mange forskellige spiltyper, og der kan ikke være mange steder i verden, hvor folk ikke kan holde af en nuttet, smilende lyserød kugle. Et af de sjoveste og mest kreative af Kirbys mange eventyr er Nintendo DS-klassikeren Canvas Curse fra 2005, hvori man skulle tegne regnbuer med sin stylus, som Kirby derefter kunne rulle henad. Det var en oplevelse, som passede perfekt til touchskærmen og Kirbys farverige univers, men det var også et ganske udfordrende og meget vanedannende spil.

1
Man skal være ganske præcis med sine penselstrøg.

Nu er vi i den unikke situation, at Wii U nærmest er som skabt til gameplayet fra Canvas Curse, og HAL har heldigvis grebet chancen med Kirby and the Rainbow Paintbrush. Denne gang starter historien med, at Kirby laller ubekymret rundt sammen med sin ven Waddle Dee, da den onde heks Claycia bestemmer sig for at suge alle farver ud af Dream Land, der denne gang er lavet af ler. Hun vil forvandle alt til en grå, stillestående tragedie, der mest af alt ligner nogle af de kreative ulykker, undertegnede lavede i billedkunst i de små klasser. Heldigvis undslipper penselfeen Elline katastrofen, og sammen med Kirby begiver hun sig ud for at gøre Dream Land farverigt igen. Underligt nok glemmer spillet derefter alt om den manglende kulør, og Dream Land fremstår som altid i klare pangfarver - men det skal stadig reddes, så skidt pyt.

Kirby ruller optimistisk afsted, og det er op til dig at bruge din stylus som pensel og tegne regnbuebroer, der kan få ham videre. Du har kun en begrænset mængde maling i din spand, og løber du tør, må du finde en powerup eller vente på, at din beholdning automatisk fyldes op igen. Du kan booste Kirby afsted ved at trykke på ham, og hvis du indsamler 100 stjerner, han han også lave et superboost, der kan gå igennem ellers uigennemtrængelige forhindringer. Det er en meget simpel kombination, der bare virker. Men for at det hele ikke skal være det samme og det samme, har HAL smidt små sektioner ind, hvor Kirby kan transformeres til en lille tank, en raket eller en u-båd, og selv om de ikke føles helt så skarpe som de primære sekvenser, sørger de for variation. Rainbow Paintbrush er et hyggeligt og kreativt spil hele vejen igennem, og det farverige ler-look er virkelig gennemført og charmerende lavet.

Kirby ruller optimistisk afsted, og det er op til dig at bruge din stylus som pensel og tegne regnbuebroer, der kan få ham videre.

3
Bosskampene er fornøjelige og ganske opfindsomme.

Desværre er det mest charmen, spillet lever højt på. Sværhedsgraden er markant lavere end i Canvas Curse, og banedesignet et en hel del mere simpelt, omend det byder på masser af hemmeligheder og af og til virkelig intelligent designede sekvenser. Det føles bare som et spil, der sigter mod et noget yngre publikum end originalen, det føles lidt som en fornærmelse, at man kan springe spillets baner over, hvis man bare dør et par gange undervejs. Heldigvis er der også en Challenge Mode, hvor man skal klare minibaner på tid, og her skal der en hel del mere fingerfærdighed til.

Det samme gælder, hvis man vil have alle skattekister og guldmedaljer på hver eneste bane, men det ændrer desværre ikke på, at de knivskarpe udfordringer fra de sidste baner i Canvas Curse mangler her. Dertil kommer det tekniske problem, at spillet er meget svært at spille på fjernsynet, da man kun kan se på sin gamepad, hvor man rammer med sin stylus. Der er sikkert dem, som kan lære det, men for mig gav det kun mening at spille spillet på gamepad'en, hvor det dog til gengæld fungerer perfekt og ser brandgodt ud. Fjernsynet kan dog stadig bruges til multiplayer, hvor tre andre spillere kan fungere som Kirbys små hjælpere, men det er stadig en smule mystisk.

2
Kirby kan få hjælp fra op til tre andre spillere.

Kirby and the Rainbow Paintbrush løfter altså ikke helt arven fra sin geniale forgænger, men det er stadig en oplevelse, som man ikke rigtig kan få andre steder. Og det er et dejlig varmt, imødekommende og ofte afstressende spil, hvilket er en kvalitet, man primært finder på Nintendos platforme for tiden.