I torsdags blev vi inviteret til EA i Stockholm for at teste The Sims 4 Arbejdstid, den kommende udvidelsespakke til The Sims 4, der rammer butikkerne den 1. april i år.

Ankommet og spændt bliver vi budt velkommen af Joyce Op de Weegh fra EA, som har sørget for en særlig gæst i anledning af vores besøg. Det er Azure Bowie-Hankins, producer på The Sims 4, som viser os noget gameplay fra den nye udvidelsespakke. The Sims 4 Arbejdstid handler om nye karrieremuligheder for dine simmere, så man kan tage med dem på arbejde. Azure fortæller mig, at dette har været en efterspurgt feature fra brugerne siden lanceringen af The Sims 4, og at den derfor er valgt som hovedfokus for første udvidelsespakke.

koplante_sims4
Dette pragteksemplar af en Sims-koplante pryder EA's kontor i Stockholm.

Indledningsvis får vi fortalt, at den nye udvidelsespakke byder på tre nye aktive karrierespor: doktoren, detektiven og videnskabsmanden. Et aktivt karrierespor betyder, at spilleren selv udfører opgaver for at opnå en forfremmelse til sin simmer.

Men det er ikke altid lige let. Azure fortæller mig, at en simmers arbejde påvirker deres følelser og omvendt, så det gælder om at skabe balance mellem privatliv og arbejde, hvis de skal stryge til tops på karrierestigen.

For at illustrere en arbejdsplads udvælger Azure den aktive videnskabskarriere. Hun indrømmer, at tanken om at være gal videnskabsmand altid har tiltalt hende og anbefaler os derfor at prøve den.

Hendes simmer har allerede opnået den største forfremmelse inden for feltet og er i besiddelse af flere skøre ting, som normalt ville tage flere dage at skabe. Et af dem er en Sim-strålekanon, som kan bruges til at manipulere andre simmeres hjerner med, og jeg må sige, at manipuleringen går ganske strålende for Azure. Hun tvinger eksempelvis en simmer til at danse på en pinlig måde, og det så ganske sjovt ud.

alien_sims4
Var det noget med en mars-boer i familien?

Efter lidt leg med strålekanonen, fremviser Azure en anden opfindelse, nemlig en ormehulsgenerator. Dette er nok den mest specielle af dem alle, da den tillader din simmer at rejse til rumvæsenernes hjemland. Ja, jeg troede heller ikke mine egne øjne, men den er god nok. Her kan du besøge og iagttage deres mærkelige vaner, men flytte ind kan man ikke endnu.

Det er også muligt for rumvæsenerne at klæde sig ud som almindelige simmere, så det bliver umuligt at se forskel. For at demonstrere den pointe, afslørede Azure, at hendes egen videnskabsmand i sandhed var et rumvæsen. Hvem ville havde gættet det? Ingen af de mange tilstedeværende havde i hvert fald, så det lød en overraskelses lyd, da hun fortalte det.

Men The Sims 4 Arbejdstid handler ikke kun om at gå på arbejde. Den gør det også muligt for dine simmere at købe og skabe deres helt egne butikker, hvor de kan sælge stort set alt, hvad hjertet begærer. Azure viser og et eksempel med den velkendte Goth-familie, hvor Bella og Mortimer Goth har startet deres helt egen bagerbutik i nabolaget, og det virker til at fungere ganske fint.

Som en sidenote fortæller Azure mig, at man sagtens kan skifte imellem at gå på arbejde og drive en butik samtidig, men at man kun kan gå på arbejde med én simmer af gangen. Så, hvis man eksempelvis har to simmere med hver sin aktive karriere, som skal på arbejde samtidigt, kan man kun følge den ene.

butik_arbejdstid_sims4
Her ses en famøs tøjbutik. Gad vide hvilket sæt tøj min simmer leder efter?

Hvis dine simmere er uheldige, eller arbejder for meget, kan de risikere at blive syge. Så skal de til lægen. Azure fortæller, at som læge kan man stille diagnose hos syge patienter, men stiller man den forkerte diagnose, kan det koste patienterne livet. Som læge får man dog også lov til at opleve livets gode sider, som eksempelvis når en skrigende baby kommer til verden. Det skal nævnes, at patienterne på hospitalet vil være NPC'er, så man behøver derfor ikke at bekymre sig om, at hele nabolaget pludselig svømmer i babyer.

Efter introduktionen får jeg mulighed for selv at afprøve spillet. Det første, jeg lægger mærke til, er, at der er kommet et nyt nabolag, som har udseende som en havneby. Nabolaget er allerede fyldt med forskellige butikker, som er indrettet på forhånd, hvilket er et plus, hvis man ikke selv ønsker at designe sin butik fra bunden.

les_arbejdstid_sims4
En masse nye og sjove dele til Lav En Simmer kommer med den nye udvidelsespakke.

Derudover fanger mit øje en masse nye dele i “Lav En Simmer”. Adskillige nye tøjsæt, hatte, makeup og meget mere er blevet tilføjet, herunder en masse fra det ydre rum. Så går man aldrig glip af seneste mode fra det ydre rum.

Nysgerrig, som jeg er, fumler jeg også rundt i “Byg Og Køb”, og her er også adskillige dele blevet tilføjet, blandt andet kælderrum, som vil være muligt at placere og bygge. Samtidig er muligheden for at bygge sine grunde to etager højere end før også blevet tilføjet.


Efter en del udforskning får jeg skabt min simmer, som har en drøm om at blive detektiv. Derfor kaster jeg ham direkte ud detektiv-karrieren, og hans første arbejdsdag består i at assistere et hold af efterforskere på et gerningssted. For at finde gerningsmanden, interagerer han stort set med alle tilgængelige objekter, og der skaber sig langsomt et billede af en gerningsmand.

Efter at have talt med tre vidner og spurgt omkring i nabolaget, skal gerningsmanden udpeges. Min simmer tager tilbage til politistationen, hvor der skal tages fingreaftryk af de mulige gerningsmænd. Efter et par timers søgen og undren, finder min simmer den skyldige som kommer bag lås og slå. En vellykket dag, hvis jeg selv må sige det, og forfremmelsen lurer lige rundt om hjørnet for min hårdtarbejdende simmer.

detektiv_arbejdstid_sims4
Når gerningsmanden er en hård banan, kan det til tider være hårdt at være detektiv.

Jeg studsede dog over, at man ikke havde mulighed for selv at indrette sin simmers arbejdsplads. Jeg spurgte derfor Azure, og hun fortalte mig, at der en gang i fremtiden vil komme en snydekode, som netop gør det muligt at indrette sin arbejdsplads efter eget ønske. Hun fortalte også, at de har valgt det skal være en snydekode på grund af sikkerhedsmæssige årsager, da man helst vil undgå ødelagt gameplay, hvis nu en krævet genstand blev slettet fra en arbejdsgrund.

Alt i alt så virker The Sims 4 Arbejdstid til at være en god udvidelsespakke fyldt med underholdende gameplay. Jeg glæder mig til at eksperimentere endnu mere med de nye karrieremuligheder, og forhåbentlig byder muligheden sig, så jeg kan få besøgt de sære rumvæsener endnu en gang. For hold nu op, hvor jeg savner dem i mit kære The Sims 4.

The Sims 4 Arbejdstid udkommer den 1. april, og det er ikke en aprilsnar.

About the author

Sheila Stormfeldt

Sheila Stormfeldt

Staff writer

Sheila er en vaskeægte fan-girl, især når snakken falder på The Sims, hvor hun ynder at bygge for derefter at dræbe både venner og bekendte. Er ved lejlighed set iført Mario-kasket og moustache, hvilket har givet hende det yndefulde øgenavn Mariohat Stormpants. Største spilbedrift var da hun romancede samtlige NPC'er i Dragon Age i én og samme gennemspilning. Har været hos Eurogamer.dk siden 2013.