Pneuma er en meget velfungerende og helstøbt spiloplevelse, der dog ikke skiller sig drastisk ud fra resten af gå-simulator-genren.

Hvis nogen for bare tre-fire år siden havde sagt, at jeg i 2015 ville betegne "gå-genren" som en af mine favoritgenrer i spillenes magiske verden, så ville jeg nok have kigget forvirret på dem. Men de seneste par år har budt på en række fantastiske spiloplevelser, der i stil og udtryk bedst kan beskrives som netop en gå-simulator.

Gone Home præsenterede i 2013 en poetisk historie om kærlighed; Amnesia: A Machine for Pigs formåede at skabe en ufattelig uhyggelig oplevelse næsten udelukkende ved hjælp af spillerens bevægelse frem mod det ukendte, og The Vanishing of Ethan Carter lod spilleren udforske en underskøn verden fyldt med mysterier.

Samtidig har gådeløsning i førstepersonsperspektiv været en umådelig populær genre siden Portal. Jeg elsker disse stramt fortalte, enkle og anderledes spil, så da Pneuma: Breath of Life lokkede med muligheden for at spille som en gud i sin egen verden, var jeg bestemt ikke uinteresseret.

1

Pneuma: Breath of Life kombinerer gådeløsning med lange monologer. Man spiller et væsen, der vågner op i et mørkt rum og beslutter sig for, at hele universet er centreret omkring ham, og at han derfor må være gud. Det fører til lange monologer, hvor hovedpersonen filosoferer over verdenens tilstand og på finurlig vis får drejet alle problemer i retning af hans egen geniale skaberkraft. Pneuma: Breath of Life har rigtig meget til fælles med sidste års The Talos Principle, både når det kommer til fortælling og gameplay.

Plottet kommer dog ikke i nærheden af The Talos Principle, især fordi de mange, lange monologer hurtigt bliver for mange og for lange. De filosofiske problemstillinger er bestemt interessante, men da Pneuma samtidig er et ganske kort spil, der er overstået på et par timer, er det også et lidt overfladisk bekendtskab, sin spændende præmis til trods.

Pneuma: Breath of Life kombinerer gådeløsning med lange monologer. Man spiller et væsen, der vågner op i et mørkt rum og beslutter sig for, at han er gud.

2

Gameplayet i Pneuma består i at løse en række gåder, så man kan bevæge sig længere frem i den flotte verden. Spillet byder på en velfungerende central mekanisme, idet de fleste gåder omhandler, hvordan man ser på verdenen - hvilket igen går fint i spænd med spillets overordnede tematik. Man skal stadig trykke på knapper og hive i håndtag, men de fleste gåder omhandler perspektivet, man beskuer omgivelserne fra.

Nogle døre vil kun åbne, hvis man kigger på et bestemt punkt, eller hvis man kigger væk, hvilket fører til en række unikke oplevelser, hvor man famler rundt i blinde for at komme videre til næste rum. Det fungerer godt, og de enkelte gåder er veldesignede og byder på en tilpas sværhedsgrad.

Visuelt er Pneuma også meget lig The Talos Principle, idet verdenen byder på smukke arkitektoniske konstruktioner, tydeligt inspireret af antikkens store bygningsværker. Det bidrager fint til stemningen og skaber et spændende guddommeligt feel.

3

Pneuma: Breath of Life er et kort men interessant bekendtskab, der intelligent formår at præsentere en interessant filosofisk problemstilling. Desværre drukner plottet en smule under de meget lange og kun monumentant underholdende monologer og spillets begrænsede længde. Gåderne er dog veldesignede, og Pneuma er en meget velfungerende og helstøbt spiloplevelse, der dog ikke skiller sig drastisk ud fra resten af genren.

Pneuma: Breath of Life blev anmeldt på Xbox One. Spillet er ude nu.

Johannes Wørts

Johannes Wørts

Johannes sprang let og elegant ungdommen over, for i stedet at blive en gammel og sur mand. Få ting kan dog bringe en smule glæde til hans kolde hjerte, især nørdede rollespil fra PC’ens guldalder i 90’erne, japansk gøgl og omfattende doser fodbold. Når han ikke klikker på dværge, svælger i japansk melodrama og forsøger at føre Aston Villa til europæiske triumfer, overvejer Johannes ofte livets helt store spørgsmål - er Wind Waker eller Morrowind tidernes bedste spil?