En af forårets helt store udgivelser er Evolve, det asynkrone multiplayer-spil fra ingen ringere end Left 4 Dead-udviklerne Turtle Rock Studios (som senere videregav den populære zombie-shooter til Valve). Turtle Rock har de seneste fem år arbejdet intensivt på at skabe morgendagens multiplayer-spil, komplet med løbende supportering og eSports-potentiale.

Spillet udkommer den 10. februar og er i skrivende stund færdiggjort, men for at sikre en så fejlfri lancering som mulig, afholdt Turtle Rock i weekenden en storstilet lukket beta med formål at stress-teste spillet. Eurogamer spillede selvfølgelig med, og for første gang i vores levetid lykkedes det at samle adskillige fra redaktionen omkring ét og samme spil. En første sejr til Evolve.

Nedenfor følger reaktioner fra hver af os, der deltog i den lukkede beta. Vi vil hjertens gerne høre om dine erfaringer også, så giv dit besyv med i kommentarfeltet nedenfor.

Kort fortalt handler Evolve om fire jægeres kamp mod ét monster. Jægerne har som mål at dræbe monstret, men lykkedes det ikke, kan de stadig vinde ved at beskytte et lokalt kraftværk fra skade til tiden løber ud. Omvendt har monstret til opgave at slå jægerne ihjel, alternativt at ødelægge kraftværket. Det er et spil, der bedst beskrives som katten efter musen, som monstret indledningsvis er ganske svagt og må spise til større, mægtigere kræfter. Jægerne, der opdeles i fire klasser: Assault (tank), Trapper (skal fange monstret), Medic (healer), Support (gavner holdet på forskellig vis), kan profitere af at angribe monstret tidligt, men lykkedes det først det store bæst at udvikle sig, tipper kampen i dets favør. Da skal en ekstraordinær indsats til for jægerne for at slå monstret ihjel.

Jonatan A. Allin - Rolle: Trapper

Jeg var ikke imponeret af Evolve i de første par timer, hverken i rollen som monster eller som jæger. Spillet virkede forvirrende og meget hektisk, og det føltes ikke, som om man gjorde skade eller kunne bruge særligt avancerede teknikker. Det var så fordi jeg var en latterlig nybegynder, der ikke kunne finde mine egne fødder, om så Goliath stod og jokkede på dem.

Dybden i spillet kommer snigende, og den springer ud i fuldt flor, hvis man kan finde tre ligesindede at spille med, eller hvis man kører den solo som monster over for en koordineret gruppe spillere. Det kan føre til nogle af de mest nervepirrende kampe, jeg har været udsat for i et spil.

I den lukkede PC-betas sidste timer var Team Eurogamer oppe mod en uskadt level 3 Kraken, som vi mod alle odds fik ned med nakken med indædt teamwork. Det har virkelig giver mig blod på tanden, og jeg står bestemt først i køen på udgivelsesdatoen.

Jeg var ikke imponeret af Evolve i de første par timer, hverken i rollen som monster eller som jæger. Spillet virkede forvirrende og meget hektisk, og det føltes ikke, som om man gjorde skade eller kunne bruge særligt avancerede teknikker.

1

Thomas Bornø - Rolle: Assault/Support

For mig gik Evolve på bare et døgn fra at være en lettere skuffende affære, til at være heroin i pixel-form. Jeg vidste fra starten, at det ville blive blandt holdet af hunters at jeg ville finde min fortrukne rolle på de intergalaktiske jagtmarker, men jeg havde ikke forudset præcis hvor vanedannende og adrenalinfremkaldende det ville ende med at blive.

Den altafgørende faktor skulle vise sig at være den teamwork-oplevelse, som man kan opnå sammen med en gruppe af venner. Et samarbejde der kræver omhyggelig planlægning, kommunikation, samt en dybere forståelse for de forskellige ansvarsområder den enkelte hunter er underlagt - hvis man har tænkt sig at gøre sig håb om at overleve. Der er stadig ting jeg gerne så forbedret, såsom damage feedback når man tømmer sit våben i maven på monstret.

Men spillets potentiale er i den grad stort og for mig kan det kan ikke blive den 10. februar hurtigt nok.

Et samarbejde der kræver omhyggelig planlægning, kommunikation, samt en dybere forståelse for de forskellige ansvarsområder den enkelte hunter er underlagt.

2

Bille Vincent Brynjolfsson - Rolle: Assault/Support

Evolve var for mig lidt en blandet sag. Jeg havde store forventninger til stemning og gameplay efter at have set diverse spiltrailers, men også fordi jeg i forvejen var vild med Left 4 Dead. I starten må jeg indrømme, jeg blev skuffet, både som jæger og som monster. Spillet ser pænt ud, men der er ingen uhygge, og jeg får ikke en våd fornemmelse i bukserne ved pludseligt at være alene i mørket. I Evolve har jeg næsten erkendt fra starten at jeg er dømt ude hvis jeg ender som ene mand, og jeg føler heller ikke nogen frygt på noget tidspunkt som i Left 4 Dead.

Til gengæld er spillet fantastisk sjovt når man er med en gruppe venner, hvor man så kan koordinere angreb og finde på impromptu strategier. Efter et par timers spilleri sneg Evolve sig ind i varmen hos mig, og er der habile spillere på begge hold kan der udvikle sig nogle intense kampe. Får det mig til at skrige som en pige som Left 4 Dead gør? Nej, men det får adrenalinen rundt når man møder en fuldt udviklet bamsefar og sammen skal nedlægge den. Det er bestemt et spil jeg ender med at have i samlingen.

Evolve var for mig lidt en blandet sag. Jeg havde store forventninger til stemning og gameplay efter at have set diverse spiltrailers, men også fordi jeg i forvejen var vild med Left 4 Dead.

3

Mark Elsberg - Rolle: Medic/Monster

Det kom bag på mig, hvor fængende Evolve viste sig at være. De første par kampe er forvirrende og vil givet afskrække mange, men som alle spil med stor kompleksitet, belønner det, når man kommer ind i mekanik, figurer og baner. Efter få timer viste potentialet sig for mig, og jeg så mig ikke tilbage de næste 20 timer, jeg nåede at spille af betaen.

Glem alle sammenligningerne med Left 4 Dead. Evolve er et helt anderledes spil, som en asynkron twitch-shooter, hvor strategi og finmotorik kræves i lige mængder. Kamp efter kamp tilfredsstiller det, som man gradvist forfiner sin teknik med ens yndlingsfigur, og som holdspil er det i den høje ende af ligaen. Samarbejde er en absolut nødvendighed som jæger, mens det kræver sin mand som monster at holde hovedet koldt mod et dygtigt hold.

Og så elsker jeg dets skumle univers. Der er meget Jurassic Park over det, med underlige reptiler, kæmpemæssige brøl og i det hele taget fremmed flora og fauna. Figurerne er som de bedste moba-spil karismatiske og individuelle, hvilket gør dem spændende at prøve hver især.

Evolve har absolut stort eSports-potentiale, men det afgørende bliver, hvorvidt Turtle Rock Studios holder liv i spillet med løbende justeringer og opdateringer. Det samme bliver mit engagement i spillet. Indtil videre er jeg klart på, men vi får se, hvor lang tid interessen holder.

Og så elsker jeg dets skumle univers. Der er meget Jurassic Park over det, med underlige reptiler, kæmpemæssige brøl og i det hele taget fremmed flora og fauna.

4

Janus Hasseriis - Rolle: Assault/Medic

Efter Big Alpha på Xbox One, hvor jeg spillede meget alene, var jeg glad for at kunne komme til at opleve spillet som et hold af spillere, der kommunikerede løbende og aftalte strategi, taktik osv.

Jeg blev bestemt ikke skuffet. Fra starten har jeg synes, at hele konceptet i fire mod én er en fantastisk idé, og ideen om at jagte et stort og farligt monster er som skabt til (og brugt i) computerspil.

Som fuldt team på fire jægere, der alle havde lært at spille deres klasser nogenlunde fornuftigt, havde jeg en af de bedste multiplayer-oplevelser i mange år. Man fornemmer tydeligt hvordan oplevelsen vil vokse og ændre sig i takt med spillerne på begge sider bliver bedre til deres roller.

Evolve udkommer den 10. februar til PC, PlayStation 4 og Xbox One.

About the author

Redaktionen

Redaktionen

Contributor