The Vanishing of Ethan Carter

1

Hvis man tørster efter adventurespil, er der efterhånden blevet lidt mere at vælge imellem, og The Vanishing of Ethan Carter rammer hovedet på sømmet, uden at gå på kompromis for at tækkes mere forvænte spillere. Man bliver aldrig taget i hånden, og hvis man ikke foretager sig noget, sker der ikke noget som helst.

Der blev gjort et stort nummer ud af grafikteknikken Photogrammetry i optakten til Ethan Carter's udgivelse, og det var ikke uden grund. Kort fortalt skaber teknikken tæt på fotorealistisk grafik ud fra fotografier, og dette er medvirkende til, at verdenen i spillet i usædvanlig grad føles ægte, og som om den findes ude i den højopløselige virkelighed et sted.

Denne jordnærhed som grafikken bidrager til, gør sit til, at de overnaturlige ting som sker i spillet, bliver mere vedkommende, og man bliver som spiller draget helt ind i fortællingen. Førstepersonsperspektivet gør ydermere, at man føler sig til stede. Spillet kunne for så vidt godt have fungeret som et 2D-point-and-click, men det havde været med en helt anden, og noget lavere, grad af indlevelse som resultat.

Plottet vil ikke gå over i historien som et hovedværk i litteraturen, men det gør sit arbejde. Derimod skaber spillet en uforlignelig stemning, som gør Ethan Carter til en af de mest unikke og mindeværdige gamingoplevelser i 2014. Har man mod på at sætte tempoet lidt ned, og tankeaktiviteten lidt op, bliver man belønnet med en interaktiv fortælling, som skiller sig ud fra mængden.

Runner-up: Kentoucky Route Zero: Act III

Kentucky Route Zero fortsatte året med mere sublim historiefortælling og mystik. Det stilistiske, vektor-baserede fortællespil er i en liga for sig, når det gælder om at sætte en skummel, melankolsk stemning, og koblet med den kryptiske fortællemæssige stil, er det en oplevelse, man ikke må gå glip af.

Den episodiske serie startede sidste år, og relativt hurtigt derefter kom episode to. Til gengæld har vi måttet vente længe på episode tre og episode fire kan have lige så lange udsigter, som udvikleren Cardboard Computer forsøger at binde det hele sammen til femte og sidste optræden. Men det gør slet ikke noget, når kvaliteten er så høj, og genspilbarhedsværdien stor.

About the author

Troels Sejrup Rødkjær

Troels Sejrup Rødkjær

Contributor

Troels har sovet, spist, læst og levet gaming siden hans hænder var store nok til at omklamre et gamepad, og han har aldrig siden givet slip. Han kan fare vild i sin egen lejlighed, men vækker du ham om natten, kan han tegne et ret præcist kort over Hyrule i Ocarina of Time. Han undres til stadighed over at surround sound så sjældent prioriteres i et ordentligt gamer-setup.

Flere artikler af Troels Sejrup Rødkjær